سرخط خبرها

امکانات در حسرت استفاده!

  • کد خبر: ۲۷۱۳
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
امکانات در حسرت استفاده!
روایت دانشگاه مجهزی که سال‌هاست خاک می‌خورد

سعید جلائیان - همواره برخی از شهروندان این منطقه از نبود دانشگاه و مراکز علمی، آمفی‌تئاتر، کمبود کتابخانه و فضاهای ورزشی گلایه داشتند، در صورتی که یکی از مجهزترین مراکز علمی شهر با مساحت چند ده هزار متری در این منطقه واقع شده که به علت اطلاع نداشتن شهروندان از وجودش چند سالی است کلاس‌ها و صحن آن حسرت حضور دانشجویان را می‌کشند. خوشبختانه امسال با تغییر مدیریت این مرکز علمی و همت فعالان فرهنگی شهرک طرق برای اولین بار به معرفی این مرکز علمی اقدام و پس از 5 سال درهای دانشگاه به روی دانشجویان جدید گشوده شده است. از سال 1372در کنار گذر جاده شهید شوشتری پس از پل هوایی طرق، دانشگاه علمی‌کاربردی واقع شده که کمتر کسی از وجود آن اطلاع دارد حتی بیشتر اهالی طرق که این مرکز در نزدیکی آن‌ها واقع شده است از آن بی‌خبر بودند. گوگل مپ هم که نام یک سوپرمارکت را این روزها می‌شود در آن یافت از چنین دانشگاهی ابراز بی اطلاعی می‌کند. دلیل این ناآگاهی هم اول نبود اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی درباره این مرکز علمی است و دوم اینکه این مرکز نیز مانند اغلب دانشگاه‌های شهر فاقد هرگونه سردری است. تنها نشانی که از وجود یک دانشگاه در بیرون آن وجود دارد، تابلویی بسیار کوچک است که با دیدن ظاهر رنگ و رو رفته‌اش می‌شود به عمر بالای آن پی‌ برد.
دانشگاه صنایع قند تحت پوشش 6کارخانه قند فعالیت می‌کند و در سال 1370 شروع به کار کرده است. البته این مرکز ابتدا به مدت 2سال در خیابان پاستور بوده و سپس با 300دانشجوی خود به این مکان منتقل شده است. فعالیت این دانشگاه تا سال 1393 ادامه داشته تا اینکه به دلایلی دیگر قادر به ادامه فعالیت خود نبوده است.


امکاناتی که سال‌ها در انتظار هستند
با ورود به صحن این مرکز علمی ابتدا با چندین ساختمان‌ که در حصار فضای سبز قرار دارند روبه رو خواهید شد. روی ساختمان اصلی دانشگاه نوشته شده است مرکز بررسی و تحقیق و آموزش صنایع قند که تندیسی هم به همین نام در صحن دانشگاه قرار دارد که روی آن سال 62 نوشته شده است. در واقع این مرکز قبل از دانشگاه مکانی برای تحقیقات کارخانجات صنایع قندی نیز بوده و همچنان هست.
با وجودی که سال‌ها از آغاز به کار این مرکز می‌گذرد با نگاه به امکاناتش می‌بینید بسیاری همچنان به روز و دارای کیفیت بالایی هستند. برخی از امکانات این مرکز شامل سالن آمفی تئاتر، چند آزمایشگاه‌ و کارگاه برای رشته‌های مختلف، کلاس‌های درس مجهز که در بین آن‌ها حتی مبله هم به چشم می‌خورد. فضاهای ورزشی و کتابخانه‌ای با حدود 11 هزار جلد کتاب که بخشی از آن‌ها اهدایی هستند. تعدادی از کتاب‌های این کتابخانه بسیار ارزشمند و نایاب هستند. تاریخ‌ انتشار برخی به 8دهه قبل برمی‌گردد و در اروپا به چاپ رسیده‌اند. متأسفانه این را هم باید اضافه کنیم که چندین سال است از این کتاب‌های ارزشمند تنها عنکبوت‌ها بهره می‌برند و خاک‌های نشسته روی آن‌ها گویای این است که شرایط نگهداری کتاب‌ها به هیچ عنوان مناسب نیست.


شهرت از دست رفته
این دانشگاه همیشه بدون شهرت نبود و قبل از اینکه از یادها برود در دهه 80 شمسی میزبان استادانی از کشورهای اروپایی بود و مقامات استانی نظیر استاندار و نمایندگان مجلس به آن رفت‌و‌آمد داشتند. دیدن امکاناتی که به وسیله غبار احاطه شدند و این فضای ارزشمند با وجودی که بسیاری از کلاس‌های درس مراکز علمی شهر ما در ساختمان‌های کوچک و استیجاری تشکیل می‌شوند، در خور تأمل است.
با تمام این‌ها باید خوش‌حال بود که قبل از اینکه این فضا و امکانات فروخته و یا منتقل شود تلاش‌هایی برای رونق بخشیدن دوباره به آن انجام شده است و حالا پس از 5سال این دانشگاه قصد پذیرش دانشجو در 4 رشته‌ کاردانی و 4 رشته‌ کارشناسی دارد. می‌توان امیدوار بود که این دانشگاه با جذب بیش از 300 دانشجو به سود‌آوری برسد و با توجه به فضای مناسبی که دارد رشته‌های تحصیلی خود را گسترش دهد.


نقش فعالان فرهنگی طرق
در فعال کردن این مرکز علمی و بهره بردن اهالی طرق از آن نقش فعالان این شهرک بسیار پر رنگ است. با توجه به مسافت زیاد این شهرک به دیگر مراکز علمی شهر، بسیاری به‌ویژه بانوان قید ادامه تحصیل را می‌زنند اما حالا شرایط ویژه‌‌ای از قبیل اختصاص سهمیه‌ ویژه به شهروندان طرق فراهم شده است. افزون بر این صندوق قرض‌الحسنه‌ این شهرک تسهیلات خاصی برای پرداخت شهریه دانشجویان بومی طرق در نظر گرفته است. اقدامات دیگری از قبیل اختصاص چندین مرکز ثبت نام داوطلبان این دانشگاه در داخل شهرک طرق و توزیع چند هزار تراکت بین شهروندان برای اطلاع رسانی به وسیله فعالان شهرک طرق انجام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->