برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد! پخش زنده بازی ایران و ترکمنستان (۷ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حضور لیگ برتری‌ها و لژیونرها در جام فوتسال رمضان مشهد زنان هاکی ایران همچنان می‌تازند
سرخط خبرها

هیچ کس به داد مشکی‌های مشهد نرسید!

  • کد خبر: ۲۷۵۳۶
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
هیچ کس به داد مشکی‌های مشهد نرسید!
درباره روزی که تیم قدیمی مشهد با قانون عجیب فدراسیون سقوط کرد
مرتضی اخوان/شهرآرانیوز - همه ماجرای جدال برگشت ابومسلم و استقلال در جام آزادگان فصل ۷۹-۷۸ به گل پُرحرف‌وحدیث احمد مؤمن‌زاده برنمی‌گردد. شاید نتیجه جست‌وجوی اینترنتی برای پیداکردن خاطرات آن نبرد به‌یادماندنی که البته گلی درپی نداشت، بیشتر به اشتباه داور و گل مردودشده احمد مؤمن‌زاده که از تور پاره دروازه مشکی‌ها عبور کرد، معطوف باشد؛ اما بی‌تردید اتفاقات عجیب‌وغریب دیگری هم در این بازی رقم خورد. اتفاقاتی که این بازی را در اذهان هواداران دوآتشه ابومسلم ماندگار کرد. از ماجرای عجیب‌وغریب جذب ۴ یار کمکی برای بقای مشکی‌ها بگیرید تا سقوط ۴ تیم از لیگ چهارده‌تیمی!

قانون عجیب کارساز نشد
قبل از شکل‌گیری لیگ برتر قوانین عجیبی در لیگ کشور اجرا می‌شد. از این قوانین، برگزاری برخی مسابقات در ساعت ۱۰ صبح و قرارداد‌های چندهفته‌ای بازیکنان با تیم‌های لیگ‌های پایین‌تر و پیوستن آن‌ها به تیم‌های دسته‌های بالاتر بود؛ زیرا تیم‌ها تنها می‌توانستند تعداد محدودی بازیکن از تیم‌های دسته‌های بالا به خدمت بگیرند. با تمام این احوال شاید در لیگ ۷۹-۷۸ عجیب‌ترین اتفاق ممکن در لیگ رخ داد که بانی آن تیم پاس و مدیرعامل وقت آن «ناصر شفق» بود. پاسی‌ها که در زمان شفق بدترین نتایج ممکن را کسب کرده بودند، همه سرمایه خود را وقف تیم‌هایی می‌کردند که نیروی انتظامی حامی آن‌ها شده بود، در آخرین هفته لیگ هم وقتی بازی آخر پاس تشریفاتی شد، این تیم ۴ بازیکن خود را برای یک مسابقه به ابومسلم واگذار کرد! به‌این‌ترتیب جواد نکونام به‌همراه سبو شهبازیان، رضا حاج‌‎اسبویی و مارکار آقاجانیان برای یک بازی به ابومسلم قرض داده شدند تا این تیم با ۴ بازیکن کمکی پاس در برابر استقلال قرار گیرد و برای فرار از سقوط تلاش کند؛ اتفاقی که البته رقم نخورد و ابومسلم با تساوی بدون گل خانگی برابر استقلال به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

سقوط ۴ تیم از لیگ چهارده‌تیمی!
یکی از نکات عجیب دیگر جام آزادگان ۷۹-۷۸ سقوط ۴ تیم از این رقابت‌ها به دسته پایین‌تر بود؛ آن‌هم زمانی که لیگ با ۱۴ تیم برگزار می‌شد. ایرسوتر نوشهر، چوکا تالش، نفت آبادان و ابومسلم مشهد تیم‌های بودند که به‌ترتیب در جایگاه‌های چهاردهم تا یازدهم جدول قرار گرفتند و به سقوط محکوم شدند. نکته جالب‌تر آنکه سال بعد تنها ۲ تیم به دسته بالاتر آمدند و جام آزادگان با ۱۲ تیم آخرین دوره‌اش برگزار شد!

روایت میثاقیان از بازی ماندگار
اکبر میثاقیان، سرمربی وقت ابومسلم در آن بازی بود. او درباره اتفاقات آن بازی می‌گوید: باید آن بازی را می‌بردیم تا در لیگ بمانیم. چاره‌ای جز این نداشتیم. آن‌موقع سرمربی استقلال هم مرحوم منصور پورحیدری بود و تیم خیلی خوبی داشتند. وی اضافه می‌کند: ۴ بازیکنی را که از پاس به جمع ما برای آن بازی اضافه شدند، خودم انتخاب کردم. سرمربی اسبق ابومسلم یادآور می‌شود: ابومسلم در آن سال شرایط خوبی نداشت و هر روز یک اسپانسر داشتیم و هنوز زمان طلایی‌اش که تیم در اختیار ناجا بود، فرا نرسیده بود. یک روز روی پیراهنمان توس چینی می‌زدیم و یک روز خودکار بیک! وی خاطرنشان می‌کند: آن بازی مساوی شد و ما به دسته پایین‌تر افتادیم؛ اما سال بعد خوشبختانه دوباره صعود کردیم تا در اولین دوره لیگ برتر ابومسلم حاضر باشد.

گُل معروف مؤمن‌زاده
احمد مؤمن‌زاده و تور دروازه ابومسلم هم چهره‌های ویژه این بازی بودند؛ جایی که ستاره کم‌فروغ استقلال بعد از یک فصل ناکامی در گل‌زنی و فشار شدید افکار عمومی توانست دروازه ابومسلم را باز کند، اما پاره‌بودن تور دروازه و عبور توپ سبب شد داور به اشتباه بیفتد و گل را قبول نکند! مؤمن‌زاده بعد از آن بازی در یک مصاحبه که بیشتر جنبه طنز داشت، اعلام کرد «داور از مارکار (مدافع ابومسلم) پرسید توپ گل شد و او هم گفت نه! من به داور گفتم مارکار پیر شده و چشم‌هایش خوب نمی‌بیند!» به‌این‌ترتیب خاص‌ترین گل مؤمن‌زاده در آن بازی پَرپَر شد!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->