حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد ۴ ساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت
سرخط خبرها

سقوط اعتبار چک/تعداد چک‌های مبادله‌ای ۳۴ درصد کاهش یافت

  • کد خبر: ۲۷۵۳۷
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
سقوط  اعتبار چک/تعداد چک‌های مبادله‌ای ۳۴ درصد کاهش یافت
گزارش شهرآرا از کاهش ۴۰/۷ درصدی چک‌های پاس‌شده در استان.
فرزانه شهامت/ شهرآرانیوز- تعداد چک‌های وصول‌شده در خراسان‌رضوی در فروردین‌ماه امسال، با کاهش ۴۰/۷ درصدی نسبت به اسفندماه ۹۸ همراه بوده است. بررسی تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی که دیروز منتشر شد نشان می‌دهد این روند کاهشی برای کل چک‌های مبادله‌شده نیز صادق بوده است، البته نه با این شیب تند. به بیان دیگر تعداد کل چک‌های مبادله‌ای از حدود ۷۴۲ هزار فقره در اسفندماه ۹۸ با کاهش ۳۴ درصدی به ۴۹۰ هزار فقره در فروردین‌ماه ۹۹ رسیده است.
سقوط  اعتبار چک
در مبلغ چک‌های پاس‌شده نیز با همین روند کاهشی مواجه هستیم، به‌طوری‌که ارزش چک‌های وصول‌شده در فروردین ۹۹ با افت ۵۷/۶ درصدی نسبت به اسفند ۹۸، به ۳۱ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال رسیده است.
با‌توجه‌به تفاوت شرایط ذاتی بازار‌ها در اسفند و فروردین خوب است به مقایسه نقطه‌ای وضعیت فروردین‌ماه امسال و پارسال بپردازیم. با بررسی گزارش‌های پیشین بانک مرکزی می‌توان گفت تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در فروردین ۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال  ۳/۵ درصد و ۲/۳  درصد کاهش داشته است. این در حالی است که تعداد و مبلغ کل چک‌های مبادله‌شده با  ۹/۹ درصد و  ۱۴/۶ درصد رشد مواجه بوده است.
جزئیات این داده‌ها را در جدول ۱ ملاحظه می‌کنید.

مقایسه با میانگین کشور
هیچ‌یک از نتایجی که اشاره شد با‌توجه‌به تبعات اقتصادی کرونا دور از انتظار نبود؛ برای همین، رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت به تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا رسید. سؤال مهم‌تر به مقایسه اوضاع خراسان‌رضوی نسبت به بقیه استان‌ها برمی‌گردد. با‌توجه‌به زائرپذیری استان و رکود سنگین بخش گردشگری در نوروز امسال، آیا وضعیت چک‌های وصول‌شده در استان ما نامناسب‌تر از بقیه نقاط کشور است؟
برای اینکه دورنمای مناسبی از وضعیت خراسان‌رضوی داشته باشیم می‌توانیم از میانگین‌های کشوری استفاده کنیم. بر اساس داده‌های بانک مرکزی، میزان کاهش تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در فروردین ۹۹ نسبت به اسفندماه ۹۸ در کل کشور به ترتیب، ۴۱/۳ و ۶۰/۴ درصد است. همان‌طور که اشاره شد این درصد‌ها برای خراسان‌رضوی ۴۰/۷ و ۵۷/۶ درصد است. خلاصه اینکه وضعیت استان ما از نظر چک‌های برگشتی به صورت مطلق نامناسب است، اما با‌توجه‌به مبتنی بودن اقتصاد استان بر بخش خصوصی، سهم بیش از ۵۰ درصدی بخش خدمات از اشتغال استان و آسیب‌های جدی کرونا بر این بخش، تفاوت فاحشی با میانگین کشوری نداریم و تاب‌آوری بنگاه‌های اقتصادی باعث شده است که درصد کاهش کمتری را در میزان چک‌های وصول‌شده شاهد باشیم.
آیا این روند در ماه‌های بعدی هم ادامه پیدا می‌کند؟ برای قضاوت زود است. باید منتظر گزارش‌های بعدی بمانیم.  
چقدر می‌شود به پاس‌شدن چک‌ها در خراسان‌رضوی امیدوار بود؟ داده‌های جدول ۲ می‌تواند به این سؤال پاسخ دهد. همان‌طور که می‌بینید در فروردین‌ماه امسال، از نظر تعداد ۷۹/۸ درصد و از نظر ارزش، ۷۶/۵ درصد چک‌ها پاس شده‌اند. مقایسه وضعیت خراسان‌رضوی با جزئیات داده‌های بقیه استان‌ها نشان می‌دهد که استان ما از نظر درصد تعداد چک‌های وصول‌شده به نسبت کل چک‌های مبادله‌ای نه فقط کمتر از میانگین کشوری است بلکه در بین ۳۱ استان کشور، به طور مشترک با بوشهر جایگاه ۲۵ را دارد.
این گزارش همچنین می‌گوید که ۹۸/۴ درصد چک‌های برگشتی در خراسان‌رضوی به دلیل کسری یا نبود موجودی بوده که از میانگین کشور (۹۸/۱ درصد) بالاتر است.

چک در ایران
بر اساس این گزارش کل چک‌های مبادله‌ای در کشور در فروردین‌ماه امسال به رقم  ۶/۱ میلیون فقره به ارزش ۶۵۲ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۶ و ۵۶/۴ درصد کاهش داشته است. از تعداد چک‌های مبادله‌ای در کشور در فروردین‌ماه ۹۹، تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی به ترتیب ۲۸/۹، ۱۰/۲ و ۸ درصد سهم داشته‌اند. به بیان دیگر ۴۷/۱ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای در کشور، در ۳ استان یادشده بوده است. بیشترین سهم در مبلغ چک‌های مبادله‌ای مربوط به تهران (۴۷ درصد)، اصفهان (۶/۸ درصد) و خراسان‌رضوی (۶ درصد) بوده است.
از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در فروردین به ترتیب ۸۱/۷ درصد و ۸۰ درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در اسفند ۹۸، به ترتیب ۸۹/۱ درصد و ۸۸/۲ درصد بوده است. فروردین‌ماه پارسال این عدد‌ها به ترتیب ۹۰/۲ و ۸۹/۲ درصد بوده است.
بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های گیلان (۸۷ درصد)، قزوین (۸۶/۳ درصد) و گلستان (۸۵/۷ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کردستان (۷۴/۵ درصد)، هرمزگان (۷۷/۲ درصد) و ایلام (۷۷/۸ درصد) در قعر جدول قرار دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->