تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

پیاده‌روی در گذرگاه تاریخ و هویت مشهد

  • کد خبر: ۲۷۵۵۲
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
پیاده‌روی در گذرگاه تاریخ و هویت مشهد
مسیر «جلوخان فردوسی» تا «کهن‌دژ توس» با اعتباری بیش از ۵‌ میلیارد تومان سنگ‌فرش می‌شود.

شهرآرانیوز- زمانی‌که صحبت از توس می‌شود، همه توجه‌ها به‌سمت ساختمان باشکوه آرامگاه فردوسی و مجسمه این حکیم معطوف می‌شود، اما اگر زمانی‌که سوار بر خودرو شخصی‌تان در مسیر رسیدن به آرامگاه کمی بیشتر به اطراف توجه کنید، خواهید دید که جای‌جای این منطقه، قسمتی از تاریخ را در سینه دارد؛ تاریخی که هم با نام ائمه(ع) و حضور امام رضا(ع) عجین شده و هم پایگاه مهمی از هویت ملی ماست.

این منطقه گنجینه‌ها‌ی ارزشمندی در دل خود دارد که شامل «آرامگاه فردوسی»، «بنای هارونیه»، «کهن‌دژ»، بقایای مسجد تابران، مزار امام‌محمد غزالی و‌... است و همه این‌ها اهمیت ویژه‌ای به این منطقه از منظر جذب گردشگر می‌دهد.

این ویژگی‌ها که سال‌ها و با‌وجود تأکیدهای بسیار مغفول مانده است، حالا با حمایت شورا و شهرداری مشهد و پای‌کار‌آمدن علاقه‌مندان این خطه پر از میراث روز‌به‌روز بیشتر نمایان می‌شود. در‌واقع دیگر قرار نیست پایتان را روی پدال خودرویتان فشار دهید و تا رسیدن به آرامگاه صبر کنید، بلکه با اجرای پروژه‌های آینده، شما خواهید توانست در محوطه‌ای پر از تاریخ و هویت گام بردارید.

بوستان ۷‌ هکتاری

یکی از این پروژه‌ها، اجرای مسیر دسترسی جلوخان آرامگاه فردوسی به کهن‌دژ است؛ جلوخان فردوسی که پارکی حدود ۷‌ هکتار است، در ورودی آرامگاه احداث شده و حالا قرار است راهی ارتباطی میان این فضا با کهن‌دژ تاریخی باشد.

مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون توسعه ‌و عمران توس شورای اسلامی شهر، کهن‌دژ را شبیه ارگ بم می‌داند و معتقد است این اثر طی سال‌ها بر‌اثر باد و باران آسیب‌های زیادی دیده است و از چشم افراد مغفول مانده و بیشتر افراد آن‌ را ندیده‌اند.

به گفته او، این دژ تاریخی که در ۸۰۰‌متری غرب آرامگاه فردوسی قرار دارد، از جاذبه گردشگری برخوردار است و به همین دلیل این پروژه از هفته آینده و با مبلغی در حدود ۵‌میلیارد‌تومان و در مسیری به طول ۸۰۰‌متر و با عرض ۶‌متر با هدف ایجاد مسیر دسترسی به بافت تاریخی کهن‌دژ از جلو‌خان آرامگاه فردوسی، در دستور‌کار قرار گرفته است.


ریاضی در‌این‌باره در گفت‌وگو با شهرآرا گفت: پیش‌بینی‌ها، اجرای این پروژه در زمان شش ماهه است و با اجرایی‌شدن آن، مسیر سنگ‌فرشی برای پیاده‌روی از مسیر جلوخان به کهن‌دژ شکل خواهد گرفت که می‌تواند نمای جدیدی به گردشگران این محدوده عرضه کند.

وی افود: کهن‌دژ که معماری آن به دوره سامانیان تا صفویه بازمی‌گردد، در‌ واقع مجموعه‌ای از بناهای مسکونی است که به حاکمان و امرای شهر اختصاص داشته و طبق کاوش‌های باستان‌شناسی، آثار ارزشمندی مانند بنای مدور آجری، مسجد و حمام در آن کشف شده است.

افزایش ماندگاری گردشگران
مدیر‌کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز چندی پیش درباره این پروژه گفته بود: با‌توجه‌به مطالعات انجام‌گرفته و ظرفیت‌های موجود در این کهن‌دژ چند‌ساعت به حضور گردشگران اضافه می‌شود و با حضور گردشگران، اطلاعات تاریخی این منطقه به بازدیدکننده منتقل می‌شود.


ابوالفضل مکرمی‌فر همچنین تأکید کرده بود: جذب گردشگر و افزایش ماندگاری گردشگران در محدوده شهر تاریخی توس، از برنامه‌هایی است که تلاش می‌کنیم با کمک شورای اسلامی شهر، شهرداری و مردم به سرانجام برسانیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->