اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

بازپیرایی بازار «سرشور» و بازار فرش برای تقویت هویت تاریخی مشهد

  • کد خبر: ۲۷۵۹۱
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
بازپیرایی بازار «سرشور» و بازار فرش برای تقویت هویت تاریخی مشهد
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد بر حمایت کامل شورا از پروژه احیا و بازپیرایی بازار سرشور به‌عنوان بخشی از هویت تاریخی‌اجتماعی شهر مشهد تأکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، احسان اصولی در جریان بازدید از بازار تاریخی سرشور در بافت میانی مشهد و پروژه بازپیرایی آن گفت: یکی از راهبردهای اساسی شورا در حوزه فرهنگی‌اجتماعی، تقویت هویت اجتماعی مشهد و برجسته کردن نقاط تاریخی‌هویتی آن از طریق حفظ آثار به‌جای‌مانده از تاریخ گذشته مشهد است.


او با اشاره به اینکه بازار سرشور از دوره تیموریان بنا شده است، افزود: طبق تحقیقات، آثاری از دوره‌های تیموری، صفوی، قاجار و پهلوی اول در بازار موجود است و تمام این‌ها حکایت از پیشینه و تاریخ این محله و شهر مشهد دارد. بر این اساس بازار سرشور مشهد یکی از پایگاه‌های تاریخی این شهر است که همه شاخصه‌ها و مؤلفه‌های هویتی که برای شهرهای تاریخی می‌شود تعریف کرد مانند بازار، مسجد، آب‌انبار، مدرسه و منازل اشخاص حکومتی را در این بازار می‌توان دید.


وی اضافه کرد: متأسفانه در مشهد در دوره‌ای شاهد آن بودیم که تمام آثار تاریخی و باقی‌مانده از دوران گذشته به‌ویژه در بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) تخریب‌ شده است. در دوره پنجم بر آن شدیم تا از آثار به‌جای‌مانده مراقبت کنیم و تا حد ممکن به اصلاح وضعیت بپردازیم. از این‌رو بازار فرش و بازار سرشور باید احیا شوند تا برای مشهدی‌ها و زائران امام رضا(ع) که از نقاط گوناگون کشور برای زیارت بارگاه منور رضوی به مشهد عزیمت می‌کنند، فضایی برای بازدید از ادوار گذشته و تاریخ شهر مهیا شود.


اصولی ادامه داد: طرح بازپیرایی و بهسازی بازار سرشور، پروژه‌ای بسیار مفید برای زنده کردن یادها و تاریخ گذشته شهر مشهد است و تمام اقدامات جاری در این پروژه بر اساس پژوهش از تاریخ سده‌های گذشته شهر توسط مشاوران تخصصی طراحی و اجرا می‌شود.


رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد یادآور شد: در برخی نقاط بازار پاتوق‌های تجمع شهروندان وجود داشته است که این اماکن در بازار برای اجتماعات و برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی دوباره شکل می‌گیرد. همچنین حمام بیگلربیگی ازجمله مکان‌های تاریخی موجود در بازار است که امکان بازسازی و احیای آن به‌عنوان یک موزه وجود دارد.


وی در پایان گفت: نکته مهم آن است که بیشتر کسبه ساکن در محل با اجرای این طرح به دلیل امکان رونق بازار موافق‌اند. به این دلیل که این پروژه برای شهر بسیار ارزشمند است و می‌تواند میراث ارزشمند تاریخی برای مشهدی‌ها به شمار رود. بنابراین شورای شهر مشهد به‌طور کامل حامی و پشتیبان این پروژه تا پایان و نتیجه نهایی خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->