خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

تولید واکسن آنفلوانزا از سوی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی/ جدیدترین داروی کرونا

  • کد خبر: ۲۷۶۲۷
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
  • ۶
تولید واکسن آنفلوانزا از سوی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی/ جدیدترین داروی کرونا
رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن آنفلوانزای تولید شده در یک شرکت دانش بنیان ایرانی پاییز امسال وارد بازار می شود.

به گزارش شهرآرانیوز، مصطفی قانعی رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست خبری ویدیو کنفرانسی اظهار کرد: بنابر ادعای شرکت دانش بنیان ایرانی واکسن آنفلوانزا پاییز امسال وارد بازار می‌شود.

او ادامه داد: باید توجه داشت امسال پاییز این احتمال وجود دارد که در پاییز همزمانی اپیدمی آنفلوانزا و کرونا را داشته باشیم و نیاز به واکسن آنفلوانزا در دنیا افزایش پیدا می‌کند و ما در ایران تولید واکسن آنفلوانزای نوترکیب را در دستور کار داریم.

قانعی گفت:  تشکیل کمیته علمی، هرگونه روش درمانی توسط کارشناسان بررسی می‌شود و در صورت تایید، در سطح ملی اجرا می‌شود. اگر این کمیته تشکیل نمی‌شد، شاهد بروز خطر‌های فراوانی برای سلامت مردم توسط سودجویان می‌شدیم. کمتر کشوری را سراغ داریم که با شیوع کرونا و نیاز به همه اقلام پزشکی، ظرف ۲ ماه به یک کشور صادرکننده تبدیل شود.

۷۰ مجوز برای مطالعات بالینی کرونا صادر شده است

او اظهار کرد: در کمیته علمی بالغ بر ۷۰ مجوز برای مطالعات بالینی صادر شده است.کار‌های خوبی روی واکسن انجام شده است و اگر در دنیا واکسنی تولید شود، ما خیلی از آن عقب نیستیم.گاهی در رسانه‌های خارجی اعلام می‌کنند که در حال تحقیق روی فلان روش درمانی یا دارو هستند، این در حالی است که ما تحقیقات روی آن موضوع را خیلی زودتر شروع کرده بودیم.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: خوشبختانه هماهنگی خوبی بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت شکل گرفت و سازمان غذا و دارو همه موارد را به خوبی پیگیری می‌کردند، این هماهنگی‌ها پیش از شیوع کرونا هم وجود داشت، اما با تشکیل کمیته علمی مقابله با کرونا مدیریت به خوبی صورت گرفت و تفکیک وظایف به خوبی انجام شد.

قانعی گفت: به عنوان مثال در تولید کیت تشخیص کرونا ستاد توسعه زیست فناوری مسئولیت اجرایی، صندوق نوآوری و شکوفایی نقش حامی و سازمان غذا و دارو نقش نظارتی و بررسی کننده را به عهده گرفتند و ما به سرعت به نتیجه رسیدیم. در تولید ونتیلاتور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور از صندوق نوآوری و شکوفایی درخواست حمایت کرد و تولید ونتیلاتور به ۳۰ دستگاه در روز رسید.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: سامانه نیماد به روی محققان باز و طرح‌های تحقیقاتی به سرعت بررسی شد و نظارت‌ها به دقت صورت گرفت و راه به روی محققان باز بود و کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد تا همه تحقیقات پس از تایید این کمیته مورد استفاده قرار گیرد.

قانعی بیان کرد: ما اگر امروز در کشور در موقعیت خوبی در کنترل بیماری قرار داریم، پشت صحنه سیستم علمی و کارآمد و به روز داشتیم که توانستیم در حوزه کرونا موفق باشیم.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ادعاهای مختلف در زمینه تولید دارو یا روش درمانی برای کرونا بیان کرد:‌ در هر منطقه حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد و این دانشگاه تیمی با عنوان «کمیته اخلاق در پژوهش» دارد. این کمیته به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تشکیل می شود. تمام کدهای اخلاق برای پژوهش ها در سایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت وجود دارد و تخلف از این کدها، تخلف انتظامی محسوب می شود و برای رعایت کدهای اخلاق قانون داریم و ایران از سال ۷۲ دارای کدهای اخلاقی برای پژوهش هاست، کسی که می‌خواهد دارویی را روی فردی آزمایش کند باید همه مشخصات دارو را اعلام کند. برای تست باید سلامت دارو تایید شود و سیستم پوشش بیمه‌ای دارو هم مشخص شود که اگر بیمار خسارتی دید، بیمه جبران خسارت کند. تمام این موارد در کمیته اخلاق بررسی می‌شود و باید توجه داشت ممکن است ادعاهای متعددی مطرح باشد و کمیته اخلاق این اختیار را دارد که پژوهش ها را رد کند و اگر رد شد، فرد هیچ چاره‌ای ندارد که از طرح خود بگذرد و در هر استان این کمیته اخلاق فعال است.

آخرین خبرها از داروهای درمان کرونا

وی ادامه داد: در مورد تشخیص بیماری کرونا به خودکفایی کامل در زمینه کیت‌های تشخیصی رسیده‌ایم. جلسه‌ای که با وزیر بهداشت داشتیم نیز مقرر شد که اگر به حد مشخصی در تولید رسیدیم اجازه صادرات داشته باشیم و در تشخیص کرونا وضعیت خوبی داریم و تست‌های بالینی روی داروها انجام می‌شود و چندین دارو هستند که توانسته اند که مدت بستری را کم کنند اما درخواست شده است که روی افراد بیشتری دارو تست شود و ما در کمیته علمی روی داروهایی بحث می کنیم که باعث کاهش التهاب ریه می شوند. دسته دوم داروهایی هستند که جلوی تکثیر ویروس را می‌گیرند. برخی از این داروها وارد کشور شده و تست بالینی انجام و نتایج آن شد. به طور مثال داروی فاویپیراویر نسبت به کلترا هیچ مزیتی ندارد و بنابراین فاویپیراویر از پروتکل درمان کرونا خارج شد.  داروهایی مثل رمدسیویر در مرحله تحقیق و بررسی هستند و نتایج علمی آنها هنوز به کمیته علمی نرسیده است. داروی اسلتامیویر هم از پروتکل درمان خارج شد و ما روی انواع داروهای ضد ویروس تست انجام می دهیم و نتایج به تدریج اعلام می شود و  باید توجه داشت وقتی ریه بیمار درگیر می شود داروهای ضد ویروسی دیگر اثربخشی ندارند و باید التهاب ریه فروکش کند و در این بیماران انواع داروها تست شده و برای هر دارو مسیرهای مختلفی روشن شده است و اگر مسیر به خوبی طی شود، تا یک ماه آینده ممکن است برخی داروها وارد پروتکل درمانی شوند.

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره کمک‌های مالی در حوزه کرونا اظهار کرد: حدود ۴۰ میلیارد تومان برای تولید ونتیلاتور به صورت وام قرض الحسنه حمایت صورت گرفت تا سرمایه در گردش داشته باشند. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان صندوق نوآوری و شکوفایی کمک کرد. معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز برای پروژه‌های پژوهشی بودجه خوبی گذاشت و معاونت علمی ریاست جمهوری هم از اعتبارات خود بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای حمایت از پروژه‌های منجر به خلق فناوری و نوآوری در حوزه کرونا هزینه کرده  است و به نظر من در حمایت مالی در زمینه دارو و واکسن، مسیر خوبی در کشور طی شده است.گ

پلاسما درمانی بی عارضه است

قانعی درباره آخرین نتایج پلاسمادرمانی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: تاکنون اثبات شده که درمان پلاسمایی بی عارضه است، اما درباره اثربخشی آن در حال جمع آوری اطلاعات هستند. در جلسه بعدی کمیته علمی اثربخشی گزارش خواهد شد و باید بیمار به صورت تصادفی دارو را دریافت کند و در این صورت سطح علمی کارآزمایی بالاتر می رود.

آخرین جزییات از تولید سه واکسن ایرانی

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا درباره واکسن آنفلوانزا،‌روتاویروس و پنوموکوک ایرانی و زمان ورود این واکسن ها به بازار در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت دانش بنیانی که برای ساخت واکسن آنفلوآنزا گام برداشته ادعا کرده است که تا واکسن قبل از مهر ماه واکسن وارد بازار می‌شود. امسال کمبود شدیدی در دنیا در مورد واکسن آنفلوآنزا پیش آمده است و حتی اگر بخواهیم از منشا خارجی تهیه کنیم نیز مشکلاتی وجود دارد؛ بنابراین امیدواریم با همت سازمان غذا و دارو، واکسن آنفلوآنزا را به روش نوترکیب داشته باشیم و واکسن روتاویروس به آخرین مرحله رسیده و واکسن پنوموکوک ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می‌کنیم سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود.

او در خصوص تولید واکسن توسط شرکت های دانش بنیان گفت: قراردادهای تولید واکسن را با چندین شرکت منعقد کردیم که در حال اجرا هستند. این واکسن ها باید به لحاظ علمی و اخلاقی پیشرفت کنند تا آنها را بتوانیم اعلام و رسانه ای کنیم. از این رو صبر می کنیم به این پیشرفت برسند.

قانعی تأکید کرد: اما بسیاری از کشورها به محض تست روی حیوانات آزمایشگاهی آن را رسانه ای می کنند که این از لحاظ علمی درست نیست و ما در این خصوص احتیاط می کنیم.

اجرای بالغ بر ۲۷۰ پروژه تحقیقاتی در خصوص کرونا

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا با بیان اینکه همواره تعداد پروژه های مرتبط با کرونا در حال افزایش است، گفت: تاکنون بالغ بر ۲۷۰ پروژه در خصوص کرونا توسط محققان کشور انجام شده است.

قانعی در ادامه با تأکید بر اینکه این پروژه های مداخله ای برای درمان، پیشگیری و تشخیص هستند، گفت: ما در بین کشورهای مبتلا به کرونا جزو پنج کشور برتر دنیا از لحاظ تعداد تحقیقات هستیم که کار مداخله ای انجام می دهیم.

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نتایج تحقیقات با کشورهای دیگر در میان گذاشته می شود، گفت: چند پروژه وجود دارد که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در حال انجام هستند. این پروژه های آنها به صورت چندکشوری انجام می شود.

مشارکت محققان ایرانی در پروژه بین المللی سازمان بهداشت جهانی

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا ادامه داد: همچنین سازمان بهداشت جهانی یک پروژه بین المللی دارد که ایران هم در این پروژه مشارکت می کند.

به گفته رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا، زمانی که محققی کار خود را به پایان می رساند، تلاش می کند که مقاله خود را در مجله ای ثبت کند که این مقالات داوری می شود و به چاپ می رسد اما اگر بخواهیم هر تحقیقی را با هر یک از کشورها در میان بگذاریم، این پروژه سختی است.

قانعی در ادامه بیان کرد: داروی «رمیدسیور» مورد بررسی‌های علمی در کشور قرار گرفته که نشان داد در فاز اولیه دارو سالم است اما این دارو تأثیری در درمان ندارد.

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا  با بیان اینکه این دارو به صورت تزریقی است، گفت: حتماً باید بیمار ۱۰ روز در بیمارستان بستری شود و پروسه درمانی انجام شود که نتایج تحقیقات این بیماری نشان داد در ۱۰ روز اثربخش نبوده است.

قانعی در خصوص تجهیزاتی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ویروس را از بین می‌برند، گفت: ما زمانی به طور قطعی می‌توانیم درباره این ادعاها صحبت کنیم که کشت ویروس کرونا در کشور امکان‌پذیر باشد؛ از آنجایی که ما در کشت این ویروس موفق نشدیم، ویروس را در اختیار نداریم. از این رو نمی‌توانیم ادعا کنیم که دستگاهی در از بین بردن این ویروس تأثیر دارد.

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا افزود: برخی از موارد مانند از بین بردن ویروس با اوزون وجود دارد به دلیل آنکه از قبل اثبات شده بود و از این رو نمی‌توان ادعایی کرد که یک دستگاه به عنوان مثال در عرض دو ساعت ویروس کرونا را از بین می‌برد.

هیچکدام از دستگاه های از بین برنده ویروس کرونا را تأیید نمی کنیم

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا تأکید کرد: این کمیته هیچ‌کدام از دستگاه‌های از بین‌برنده ویروس کرونا در عرض دو ساعت را تائید نکرده است.

قانعی با تأکید بر اینکه این شرکت‌ها باید طرح‌های خود را به اداره کل تجهیزات پزشکی ارائه کنند، گفت: در چنین شرایطی اگر به تائید رسیدند، قابل استناد و استفاده هستند.

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا عنوان کرد: از اینکه محققان در شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال راه‌حل‌هایی برای از بین بردن ویروس کرونا به هر طریقی هستند، تقدیر می‌کنیم اما باید برای ادعاهایشان صبر کرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تأکید بر اینکه ساخت این تجهیزات از تکنولوژی‌هایی که برای ویروس‌های قبلی بوده، استفاده شده است، گفت: در حال حاضر ما قادر به تست ویروس کرونا نیستیم که بتوانیم به صورت قطعی بگوییم تجهیزات برای صرف از بین بردن ویروس کرونا است.

قانعی با بیان اینکه ایران از چرخه تحقیقات بین‌المللی عقب نیست، افزود: اکنون تمام داروها در حال تست هستند. چنانچه یکی از این داروها مؤثر باشند، با تائید کمیته علمی وارد پروتکل درمانی خواهند شد.

رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا با اشاره به رسانه‌ای شدن برخی از تحقیقات در زمینه درمان کرونا گفت: همواره رقابت‌های بین‌المللی در این زمینه وجود دارد زیرا هر یک از این کشورها به فکر نفع اقتصادی خود هستند و باید این تحقیقات مورد داوری قرار گیرد.

به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، همه تحقیقات کشورها در حال رصد هستند که تحقیقات در ایران هم در سایر کشورها قابل رصد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
1
2
الهی کاشکی هر چی زودتر داروی این ویروس منحوس بیاد الهی امین
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
مطمئن باش قبل گفتن یا نهایتا واکسن کرونا می اید واکسن آنفولانزا را می گویند تولید کردیم که روی کرونا اثر دارد ۱در حالی که واکسن آنفولانزا اگر مربوط به یک سال پیش باشه روی آنفولانزا اثر نداره چه برسه به کرونا ۲ژنتیک مولکولی کرونا با آنفولانزا فرق شان زمین تا آسمانه ایران هنر کنه واکسن آنفولانزا را بیاره تا حالا همیشه می خریده
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
0
1
الهی کاشکی هر چی زودتر داروی این ویروس منحوس بیاد الهی امین
ز هرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
2
2
امیدوارم ایران اولین تولید کننده واکسن کرونا باشد با عنایت امام عصر
عباسی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
2
خدا کنه هر چه سریعتر داروش پیدا شه والا این مردم بخدا گناه دارن ازهمه نظر بدبختیم
عباسی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
2
خدا کنه هر چه سریعتر داروش پیدا شه والا این مردم بخدا گناه دارن ازهمه نظر بدبختیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->