میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع)
سرخط خبرها
به مناسبت روز جهانی قدس:

نمادی از «قبه الصخره» در حرم رضوی

  • کد خبر: ۲۷۶۷۸
  • ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
نمادی از «قبه الصخره» در حرم رضوی
شهر مقدس مشهد به عنوان یکی از شهر‌های بزرگ اسلامی نسبت به مسائل و اولویت‌های جهان اسلام بی تفاوت نبوده و آستان قدس رضوی نیز به عنوان نهادی مقدس خود را از این قاعده مستنثنی نکرده است.
به گزارش شهرآرانیوز، آستان قدس رضوی نیز با توجه به اهمیت تحولات سرزمین فلسطین که مهد ادیان توحیدی بزرگ تاریخ و محل تلاقی تمدن‌هاست و همچنین از اولویت‌های اصلی جهان اسلام بشمار می‌رود، در طرح توسعه حرم مطهر رضوی تصمیم می‌گیرد نماد‌ها و نشانه‌هایی از قدس مقدس را در حرم تجلی دهد.
از همین رو در طرح جامع توسعه حرم مطهر رضوی در دهه ۶۰ ساخت صحنی با عنوان «قدس» در دستور کار آستان قدس قرار می‌گیرد که در سال ۱۳۷۰ ساخت کالبدی آن به اتمام رسیده ودر سال ۱۳۷۳ نیز کار کاشی کاری و تزئینات آن تمام می‌شود.
همچنین به یادبود بیت‌المقدس که قبله نخست جهان اسلام بشمار می‌رود نمادی از «قبه الصخره» که یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آثار معماری اسلامی پس از مسجدالاقصی در بیت‌المقدس است در این صحن ساخته می‌شود.
این نماد یک هشتم ابعاد واقعی «قبه الصخره» به نیت هشتمین امام شیعیان (ع) است. همچنین ۱۴ غرفه در قسمت شمالی و ۱۴ غرفه نیز در قسمت جنوبی به نیت ۱۴ معصوم (ع) ساخته شد که بالای هر یک از غرفه‌ها نام ائمه معصومین (ع) ذکر شده است.
این صحن چهارایوانی است. ایوان شمالی صحن به نام ایوان معراج نام‌گذاری شده و پشت ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد قرار دارد. ایوان شرقی، متصل به رواق امام خمینی (قدس سره) است، ایوان غربی صحن که ورودی آن از بست شیخ بهایی است، «باب الانبیاء» نام‌گذاری شده است، ایوان جنوبی نیز که به آن ایوان قبله می‌گویند، مشابه ایوان مقصوره در مسجد گوهرشاد بنا شده، عمق آن ۱۵ متر، عرض ۱۲ متر و ارتفاع آن ۱۶ متر است. این ایوان دارای محرابی با ازاره و دور سنگ است. کتیبه‌ای به خطوط ثلث و کوفی و رنگ طلایی و دربردارنده سوره نور از تزئینات این ایوان است. دیگر تزئینات ایوان شامل کاشی معرق، رسمی‌بندی، معرق آجر و مقرنس است.

منبع: آستان نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->