سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

سردرگمی مردم و انتشار مداوم اخبار ضدونقیض از بازار خودرو / بخت‌‌آزمایی خرید خودرو

  • کد خبر: ۲۷۹۴۵
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
  • ۲۶
سردرگمی مردم و انتشار مداوم اخبار ضدونقیض از بازار خودرو / بخت‌‌آزمایی خرید خودرو
گزارش شهرآرا از تغییرات زیاد طرح پیش‌فروش فوق‌العاده خودرو در ۱۰ روز گذشته.
مسعود سلطانی/شهرآرانیوز - شرایط پیش‌فروش فوق‌العاده خودرو‌های داخلی در ۱۰ روز گذشته مدام در حال اصلاح و تغییر است. بااین‌حال به نظر می‌رسد کم‌کم به نهایی‌شدن شیوه فروش ۲ غول خودروسازی رسیده‌ایم. شرایطی که با محدودیت‌های بسیار انجام می‌شود تا این محصولات به دست دلال‌های بازار خودرو نرسد.
با وجود این، نبود برنامه مدون و طرح دقیق از پیش تعیین‌شده باعث سردرگمی مردم و انتشار مداوم اخبار ضدونقیض در ۱۰ روز گذشته شده است. در این گزارش، اما سعی کرده‌ایم آخرین تصمیمات اخذشده مسئولان و البته نظر مردم را مرور کنیم.

محدودیت‌های ثبت‌نام
براساس اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تنها افرادی امکان شرکت در طرح فروش فوق‌العاده را دارند که بالای ۱۸ سال سن داشته باشند. داشتن گواهی‌نامه رانندگی، نداشتن پلاک انتظامی فعال و نخریدن محصولات خودروسازان در ۳ سال گذشته از دیگر شروط شرکت در طرح فروش فوق‌العاده است. البته تأکید شده است ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ داری ﭘﻼک اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﻓﻌﺎل‌اند ﯾﺎ ﮔﻮاﻫﯽﻧﺎﻣﻪ ندارند اگر برای ﺛﺒﺖ‌ﻧﺎم اﻗﺪام کنند ﺗﺎ ۳ ﺳـﺎل اﻣﮑـﺎن ﺛﺒﺖ‌ﻧﺎم در ﺑﺨش‌ناﻣﻪ‌ﻫﺎی ﻓﺮوش ﻓﻮق‌اﻟﻌﺎده را ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ.
تمام متقاضیان شرکت در طرح جدید فروش خودرو به مناسبت عید سعید فطر، تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۱۴ خردادماه (به مدت ۱۰ روز) فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه‌های فروش خودروسازان، برای ثبت‌نام اقدام کنند. وزارت صمت به مردم توصیه کرده است که این کار را در روز‌های میانی بازه تعیین‌شده انجام دهند.
قرار گرفتن سند خودرو در رهن خودروساز به مدت یک‌سال و مراجعه به نمایندگی‌ها بعد از ۳ ماه و پس از تردد حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر شرط لازم برای استفاده از گارانتی خودروست.
داشتن چک صیاد به نام شخص متقاضی یکی از شروط اصلی ثبت‌نام در این طرح بود که پس از اعتراض‌های مکرر از سوی مردم به دستور حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، از فهرست شروط تعیین شده حذف شد.
پیش از این خودروسازان در شروط اعلامی به متقاضیان در حوزه ثبت‌نام خودروها، شرط اخذ چک صیادی یا چک متعلق به بستگان درجه یک را مطرح کرده بودند.

خواب ۲ هفته‌ای پول متقاضیان
یکی از موضوعات مورد انتقاد رسانه‌ها و مردم درباره طرح پیش‌فروش فوق‌العاده زمان‌بندی آن و خواب پول کسانی است که در قرعه‌کشی برنده نمی‌شوند. طبق اطلاعیه‌های رسمی، متقاضیان باید ظرف یک هفته، نیمی از قیمت خودرو مدنظرشان به حساب خودروساز پول واریز کنند. بعد از آن طی ۷۲ ساعت نتایج قرعه‌کشی اعلام می‌شود و از آن لحظه به بعد در یک هفته پول افرادی که در قرعه‌کشی برنده نشده‌اند به حسابشان عودت داده می‌شود.
با این حساب افرادی که در نخستین روز‌های مهلت تعیین‌شده در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و در قرعه‌کشی برنده نشده‌اند حدود ۱۷ روز به پول خود دسترسی نخواهند داشت.
 شهرآرا ۲۷ اردیبهشت‌ماه و دقیقا یک روز بعد از اعلام نخستین خبر در‌این‌باره در گزارشی با عنوان «فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی؛ خواب ۲ هفته‌ای پول متقاضیان خرید خودرو در حساب ۲ غول خودروسازی کشور» به این موضوع انتقاد کرد. ضمن اینکه سایر رسانه‌ها و مردم نیز به این موضوع پرداختند. با‌این‌حال هنوز تدبیر دقیقی برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است، اما مسئولان به مردم اطمینان داده‌اند که خودروسازان و بانک‌ها امکان بهره‌برداری از این پول را در مدت یادشده نخواهند داشت.
در همین راستا رسانه‌ها در روز‌های گذشته خبری به نقل از یک مقام مسئول در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت منتشر کردند مبنی بر اینکه هر ۲ خودروساز یک حساب بانکی واسط را با نظارت دستگاه‌های نظارتی معرفی کرده‌اند که مبالغ ناشی از ثبت‌نام خودرو‌ها از سوی متقاضیان به آن حساب واسط واریز می‌شود و با حکم قضایی و نظارت دستگاه‌های نظارتی، تمامی پول‌ها در این حساب مسدود و بلوکه می‌شود و خودروساز و بانک اجازه استفاده از آن را نخواهند داشت؛ بنابراین هیچ‌گونه عملیات بانکی و تراکنشی با این مبالغ انجام نخواهد شد و طبیعتا در چنین شرایطی، سودی هم به این پول تعلق نمی‌گیرد.

واکنش کاربران به نحوه پیش‌فروش خودرو
صنعت انحصاری و مافیای خودروسازی در ایران سال‌هاست که مورد انتقاد مردم است. نوک پیکان انتقادات همیشه به سمت این صنعت بوده و اکنون با طرح جدید پیش‌فروش شاهد اوج گرفتن این انتقادات در فضای مجازی هستیم. در همین راستا یکی از کاربران توئیتر در حساب خود نوشت: «خودروسازی که تا دیروز ادعا می‌کرد که حتی پراید ۷۰ میلیونی هم به ضرر خودروساز است و دارند ضرر می‌کنند، چطور بعد حکم اعدام دلال بزرگ خودرو حاضر شده است خودرو را نصف این قیمت بفروشد؟ این نشان از فساد در این صنعت دارد.»
در میان کاربرانی که بیشتر با نام مستعار به عملکرد خودروسازان و طرح پیش‌فروششان انتقاد کرده‌اند، افرادی با هویت رسمی و مسئولیت‌های حقوقی نیز به چشم می‌خورند. رضا کاشف، مدیرکل امور بین‌الملل سازمان تأمین اجتماعی، نیز در توئیتر خود نوشت: «مدیرعامل سابق #سایپا به ۷ سال حبس، معاون سابق بازاریابی سایپا به ۱۵ سال حبس، محمد عزیزی، نماینده مجلس، به ۶۱ ماه حبس تعزیری، فریدون احمدی به تحمل ۶۱ ماه حبس و حسین هشترودی، رئیس سابق حراست سایپا، به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. #مافیای_خودرو».
یکی دیگر از کاربران با اشاره به خواب ۲ هفته‌ای پول مشتریان خودروسازان در حساب کاربری خود نوشت: «#ایران_خودرو و #سایپا فروش فوق‌العاده گذاشته‌اند، به شیوه قرعه‌کشی، بعد نصف ودیعه را قبل قرعه‌کشی می‌گیرند، بقیه‌اش را اگر اسم مشتری در قرعه‌کشی دربیاید. بر چه اساسی شما پول را از حساب مشتری برای هیچ خارج می‌کنی؟ #سازمان_حمایت کجاست پس؟ اصلا این روش قانونی است؟» برخی از کاربران هم دیگران را به شرکت نکردن در این طرح تشویق کردند: «مردم، بالاغیرتا #خودرو نخرید. برنامه جدید فروش خودرو که امشب اعلام شد، چیزی جز تلکه کردن مردم نیست. این‌کار فقط و فقط به نفع خودروساز است... نکنید، نکنیم، نکنند... #ایران_خودرو #سایپا.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
1
12
شرکتی که حلبی میسازد اصلا غول بزرگ خودرو به حساب نمیاد غولهای خودروسازی خارج از ایرانند
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
1
8
شرکتی که حلبی میسازد اصلا غول بزرگ خودرو به حساب نمیاد غولهای خودروسازی خارج از ایرانند
ابولفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
خب دیگه محمود فهمیدیم.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
1
12
شرکتی که حلبی میسازد اصلا غول بزرگ خودرو به حساب نمیاد غولهای خودروسازی خارج از ایرانند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
2
5
فقط برای جمع کردن پول مردم ازبازاراین کاررامی کنندکه ماشین توی بازارگرون نشه بعدازاین ثبت نام قیمتها دورباره میکشه بالا
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
1
12
مردم اگه عاقل باشند ثبت نام نمیکنند اصلا اگه راست میگین ماشین دارین هرکس بره در ایران خودرو شهر خودش پول واریز کنه ویه هفته ای بهش تحویل بدین این مسخره بازیا چیه مگه ساده ایم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
1
10
اگرماشین دارین بیا یین هزاران نفر که 7-8ماه پیش پول
ماشین را تمام کمال پرداخت کردن تحویل بدین اگرندارین
درحقیقت هم ندارین بس مردم را بازی نگیرین با این شرایت هفت خان رستم گذاشتن مردم را سرگردان نکنید
بگزارید مردم خودشان تصمیم بگیرن
اسماعیل.شیردل
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
2
4
خوب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
7
والا راست میگن تو رو خدا ماشین نخرید چرا کل پول ماشین رو بعد از قرعه کشی نمیگیرن مردم رو مسخره کردن یا خودشون رو یا به فکر سود خودشون هستن
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
3
4
اگر واقعا ریگی به کفش ندارن به جای تحویل سه ماه بعد تحویل فوری بدن ده میلیون هم اضافه بگیرن نوش جونشون هم مردم راضی هم اونا ضرر نمیکنن.پراید ۳۷ میلیون رو ۴۷ میلیون هم بدن همه با رضایت کامل میخرن
ناشناس
Germany
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
تو ازونایی هستی که میگی یه دورم بهشون میدم ده میلیون اضافه بگیرن نوش جونشون یعنی چه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
3
1
من پاترول صفر میگیرم پراید هرگز نمیخرم پراید ارزش خرید ۱۰ میلیونم نداره چه برسه به ۱۰۰ میلیون
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
1
2
به نظر من خودرو صفر فقط باید توی نمایندگی قیمت گذاری دقیق بشه ودر خارج از نمایندگی خرید وفروش ممنوع بشه شرکت خودرو به دست نمایندگی وبه دست مصرف کننده برسونه لطفا انتشار دهید
sobhan
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
1
1
ط
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
1
پراید بخریم 37میلیون مگه دیوانه م پراید فرعون 5ملیون قیمت داره
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
0
پراید بخریم 37میلیون مگه دیوانه م پراید فرعون 5ملیون قیمت داره
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
0
پراید بخریم 37میلیون مگه دیوانه م پراید فرعون 5ملیون قیمت داره
وهاب
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
1
دقت کردین هر شهر ۱۰ عدد خودرو نسیبش میشه خودتون تا تهش رو بخونین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
1
اینا هنوز تیبای ثبت نامی 97راتحویل ندادن چطوراین شرایط رابرای فروش گذاشتن به یه حساب سرانگشتی دوسال پول تیبا راخوابوندن ازاون طرف افزایش قیمت 98و99هم اومده روش حساب بکنی همون قیمت بازاردرمی یادبااین فرق که این دوسال ماشین وسواری نه منتظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
1
وقتی حسابادرست درمی یادکه فروش نقدی تحویل فوری بدون قرعه کشی بذارن غیرازاین باشه ثبت نام فقط ضرره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
2
2
نخریدن خودرو یعنی کمک به دلالان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
1
1
سلام اگر مردم همکاری کنن نخرن ریزش ها ادامه داره
بینوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
3
سلام خدمت دوستان عزیز در شهرآرا نیوز من ی نظر دادم تو یایت راهبرد معاصر که متاسفانه نظرم رو نشون ندادند .توهین هم نکردم یک کلام گفتم اگه ریگی به کفشتون نیست و با خودرو سازا دستتون تو یه کاسه نیست ب مردم اطلاع رسانی کنید و بگید پول به حساب نریزن و از خودرو سازا بخوان که بعد از ثبت نام اول قرعه کشی کنن بعد از طریق همون سیستم پیامک که گفتن واسه واریز مابقی وجه به مردم اطلاع میدن همونجوری اطلاع بدن و بگن کل پول رو بکجا بریزن به حساب .بنظرتون از این بهت میشه؟خداوکیلی نظر رو پخش کنید چرا لقمه رو از پشت سر میزازیم تو دهنمون؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
1
1
سلام نظر بدون اسم ورسم بدرد خودتان میخورد
Kurosh
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
همینی ک الان گفتند خوبه اول قرعه کشی بشه بعدا پول واریز بکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
همچین میگین غول خودرو ساز انگار مثلا بنزه یا ولوو اینا آفتابه سازن نه خودرو ساز اگه مردم فقط 1 ماه قید خودرو خریدنو میزدن قیمت‌ها راحت می‌کشید پایین و این مثلا غول‌ها به ساز مردم می‌رقصیدن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->