جریمه چندهزار دلاری قلعه نویی و شاگردان| تلخی بی پایانِ باخت مقابل قطر نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران
سرخط خبرها

از نامه کناره‌گیری از لیگ برتر تا زمزمه‌های مشکلات مالی در شهر خودرو مشهد

  • کد خبر: ۲۸۰۵۱
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
از نامه کناره‌گیری از لیگ برتر تا زمزمه‌های مشکلات مالی در شهر خودرو مشهد
خبر شوکه‌کننده ارسال نامه سران ۴ باشگاه لیگ‌برتری و اعلام کناره گیری از این مسابقات به وزارت ورزش و جوانان برای فوتبال‌دوستان مشهدی زمانی غافل‌گیرکننده‌تر شد که نام باشگاه شهرخودرو هم دراین‌میان به چشم آمد.
مرتضی اخوان/شهرآرانیوز - عنابی‌های مشهدی درحالی خواستار تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر و تهدید به کناره‌گیری شدند که اخبار ضدونقیضی در روز‌های گذشته از این باشگاه به بیرون درز کرده است. شهرخودرویی‌ها شنبه همین هفته در زمین تمرینی خود واقع‌در منزل‌آباد تست کرونا دادند و حتی بر اساس برخی شنیده‌ها یکی‌دو جلسه تمرینی هم برگزار کردند؛ اما به‌یک‌باره با تصمیم مالک این باشگاه به حکم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر شروع تمرینات و ازسر‌گیری دوباره رقابت‌های لیگ برتر معترض شدند، اعتراضی که با تهدید کناره‌گیری همراه شد و ابعاد تازه‌تری به خود گرفت.
 
ازسوی‌دیگر این‌روز‌ها اخباری مبنی بر بازگشت مشکلات مالی به اردوگاه نماینده لیگ‌برتری فوتبال مشهد به گوش می‌رسد که تن هواداران را به لرزه انداخته است. حکایت مسائل باشگاه شهرخودرو این‌روز‌ها زیاد است؛ از نامه کناره‌گیری غافل‌گیر‌کننده تا مشکلات مالی و احتمال سقوط به لیگ دسته پایین‌تر!

کرونا؛ قربانی بهانه‌های واهی!
ویروس منحوس حالا مورد حمله ۴ تیم لیگ‌برتری قرار گرفته است! تراکتور، شهرخودرو، ماشین‌سازی و نساجی مازندران حاضر نیستند به میدان بروند و مسئله جان بازیکنان و عوامل برگزاری را بهانه این تصمیم دانستند! این درشرایطی است که تقریبا بیشتر مشاغل پُرخطر بعد از عید سعید فطر به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی شده و زندگی روال عادی خود را در جامعه از سر گرفته است.
 
حال آنکه چرا مالکان این باشگاه‌های خصوصی ساز مخالف می‌زنند، شاید با توجه به شرایط ویژه اقتصادی حاکم بر بازار اظهرمن‌الشمس باشد. همین هفته قبل بود که خبر تحصن تعدادی از طلبکاران شرکت شهرخودرو و مالکش فرهاد حمیداوی در مقابل دفترش در تهران، نقل محافل خبری شد و از آنجا زمزمه‌های مشکلات مالی عنابی‌ها هم آغاز شد. ازسوی‌دیگر بازیکنان که شغل و زندگی‌شان فوتبال است، گویا از این شرایط خسته شده‌اند و علاقه‌مندند به مستطیل سبز برگردند. از طرفی گویا طبق قوانین اگر لیگ نیمه‌تمام بماند، مالک بدهکار می‌تواند درصدی از رقم بازیکنان را پرداخت نکند و در شرایط اقتصادی بدی که گریبان شرکت شهرخودرو را گرفته، این می‌تواند یک شانس بزرگ به حساب بیاید؛ شانسی که حمیداوی نمی‌خواهد آن را به‌راحتی از دست بدهد.

قانون و تنبیه شدید یک تصمیم
مسئله‌ای که در این روز‌ها نه‌تن‌ها هواداران شهرخودرو بلکه جامعه فوتبال خراسان را بیشتر نگران کرده، تبعات تنبیهی تصمیمی است که مالک این باشگاه گرفته است. طبق ماده ۵۶ آیین‌نامه برگزاری مسابقات در موارد پیش‌بینی‌نشده هیئت‌رئیسه، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بر اساس بررسی شرایط موجود و قوانین بین‌المللی تصمیم خواهند گرفت و این تصمیم لازم‌الاجرا و غیر‌قابل‌اعتراض است.
 
به عبارت دیگر فدراسیون در تصمیم به برگزاری مسابقات در شرایط کرونایی موجود، محق است و جایی برای عدم تمکین وجود ندارد. حالا سران ۴ باشگاه لیگ‌برتری اگر مفاد نامه خود به وزارت ورزش را عملی کنند و در مسابقات شرکت نکنند، به تنبیهات ماده ۲۰ و ۲۱ آیین‌نامه برگزاری مسابقات دچار می‌شوند. بر اساس این مواد تیم‌ها با حکم کمیته انضباطی به یک دسته پایین‌تر و حتی در موارد شدیدتر به ۲ دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند یا ممکن است لغو امتیاز شوند! این تنبیهات در کنار جرائم سنگین مالی است که ممکن است کمر هر تیمی را بشکند. با این شرایط سؤال اینجاست که مالک آبادانی شهرخودرو بر چه اساسی امتیاز و سهمیه بزرگ استان در لیگ برتر را که با خون جگر به دست آمده است، درمعرض چنین خطر بزرگی قرار می‌دهد؟!

چالش اصلی حمیداوی؛ مسئله پول
به نظر می‌رسد با همه این اوصاف مسئله اصلی مالک جنوبی، پول باشد؛ درد مشترکی که این‌روز‌ها گریبان همه تیم‌های بخش خصوص را گرفته است. تاجایی‌که حتی زنوزیِ متمول هم به فکر بازی‌در‌آوردن تراکتورسازان برای کناره‌گیری از لیگ و جبران خسارت‌های مالی افتاده است. شهرخودرو فصل گذشته با یاری مدیریت شهری تیم‌داری کرد و کمک‌های مالی کلان این مجموعه‌ها به تیم بر کسی پوشیده نیست. ازسوی‌دیگر امسال هم یکی از امید‌های مالی بزرگ حمیداوی در نیم‌فصل برای حل‌وفصل مشکلات مالی، قماری به نام گل‌محمدی بود.
 
او سرمربی سرشناس خود را در یک معامله بزرگ به پرسپولیس داد تا بلکه با دریافت حق رضایت‌نامه میلیاردی، بخش زیادی از مشکلات تیم را حل کند؛ اما مسائل آن‌طورکه انتظار داشت، پیش نرفت و چک‌های باشگاه پرسپولیس پاس نشد، چک‌هایی که با توجه به پشتوانه قوی سرخابی‌ها که وزارت ورزش است، شاید به این راحتی‌ها قابل وصول هم نباشد. مسئله پول، حالا به چالش بزرگ مردی بدل شده که شرکت واردات خودروی او هم در چند ماه اخیر و به‌دنبال کرونا در وضعیت بحرانی قرار گرفته و انصافا از این لحاظ شرایط قابل‌درکی دارد.

۲ کرونایی در مشهد!
«۲ بازیکن شهرخودرو مشکوک به کرونا هستند.» این خبر عجیبی بود که روز گذشته بر روی خبرگزاری‌های کشور منتشر شد. اینکه چرا به‌صورت هماهنگ و هم‌زمان تیم‌های معترض به برگزاری لیگ، بازیکنانشان را بدون ذکر نام، کرونایی اعلام می‌کنند، به نظر ترفند نخ‌نماشده‌ای برای توجیه خواسته‌شان است. منابع خبری این خبر مشکوک، ابتدا محمدعلی فرامرزی و فرشاد فرجی را بازیکنان کرونایی شهرخودرو معرفی کردند و درست به فاصله چند ساعت فرامرزی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تازه وارد مشهد شده و اصلا تست نداده است!

حمیداوی: کارخانه‌ام را تعطیل کرده‌ام!
فرهاد حمیداوی، مالک باشگاه شهرخودرو، با اشاره به تفاوت امکانات باشگاه‌های ایران و بوندس‌لیگا، گفت تیم فوتبال این باشگاه یک زمین تمرین هم ندارد. وی درباره نامه امضاشده توسط باشگاه شهرخودرو مبنی‌بر انصراف تیم فوتبال این باشگاه از شرکت در مسابقات لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: در برنامه فوتبال برتر گفتند شما که می‌گویید فوتبال تعطیل شود، کارخانه‌های خود را می‌بندید؟ من به مجری پیامک دادم که کارخانه ما بسته است، اما این موضوع متأسفانه اعلام نشد. ما شرایط لازم و زیرساخت‌های بوندس‌لیگا و سایر لیگ‌های اروپایی را نداریم و از تمام فوتبالی‌ها می‌خواهم از بوندس‌لیگا مثال نزنند. وی با مقایسه شرایط بوندس‌لیگا و لیگ برتر ایران گفت: بازیکنان دورتموند در ۳ زمین کنار هم تمرین می‌کنند، اما شهرخودرو که در رتبه پنجم جدول لیگ برتر است، یک زمین فوتبال هم ندارد. ما به‌عنوان بخش خصوصی آمده‌ایم تا چند تیم دولتی کار خود را انجام دهند. ما به مردم و خانواده‌ها پاسخ‌گو هستیم. اگر خدای ناکرده اتفاقی برای یک بازیکن بیفتد، کسی پاسخ‌گو خواهد بود؟ مالک باشگاه شهرخودرو با بیان اینکه تیم‌های ایرانی امکانات لازم را ندارند، تصریح کرد: می‌گویند حمیداوی برای فرار از پول‌ندادن از تعطیلی لیگ حرف می‌زند، آیا اعتراض افاضلی یا سیدحسین حسینی که پول‌بگیر هستند نیز به‌همین‌خاطر است؟ حمیداوی درباره تست گرفته‌شده از اعضای تیم شهرخودرو خاطرنشان کرد: پزشک ما گفت ۲ نفر از اعضای تیم به کرونا مشکوک هستند که امیدوارم چنین‌اتفاقی نیفتاده باشد. امروز دوباره تست می‌گیریم. سؤال من این است که آیا امکان پرداخت هفته‌ای ۲۸ میلیون تومان برای پرداخت هزینه تست کرونا را داریم؟ اگر امروز آزمایش بدهم و کرونا نداشته باشم و فردا کرونا گرفتم، تکلیفم تا هفته بعد چیست؟ وی اضافه کرد: گفته می‌شود مشاغل سخت و نیز مترو دوباره باز شدند. ما نمی‌توانیم حمل‌ونقل شهری را از مردم سلب کنیم. آیا فوتبال نیاز جامعه است و اگر قهرمان داشته باشیم یا نداشته باشیم، مشکل مردم را برطرف می‌کنیم؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->