اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

کاهش سرفاصله اعزام قطارشهری /رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل همگانی مشهد

  • کد خبر: ۲۸۰۵۸
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کاهش سرفاصله اعزام قطارشهری /رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل همگانی مشهد
گزارش شهرآرا از اولین روز از سرگیری فعالیت قطارشهری مشهد که از رعایت فاصله گذاری اجتماعی حکایت دارد
لیلی رحمانی/شهرآرانیوز- با افتادن قطار زندگی روی ریل بعد از روز‌های سخت شیوع کرونا، هرروز خبر شروع به کار مجدد امور مختلفی به گوش می‌رسد که فعالان آن حدود ۳ ماه در قرنطینه کامل به سر می‌بردند.
خطوط دوگانه قطار شهری مشهد نیز بعد از ۷۵ روز تعطیلی، دیروز مجددا به کار افتاد و با ظرفیت کمتر و ساعاتی کمتر از روز‌های عادی، شروع به جابه جایی مسافران کرد. پیش از این، قطار شهری برای حفظ سلامت شهروندان در روز‌های هراس از شیوع ویروس، ترمز کشیده بود و این اقدام توانست به یکی از مهم‌ترین تصمیمات مدیریت شهری مشهد به منظور جلوگیری از انتقال بیشتر بیماری بدل شود.

طبق وعده‌ها قطار شهری در ساعت ۶ صبح ششمین روز خرداد و پس از روز‌های تعطیل عید فطر، شروع به کار کرد و فعالیتش را تا ساعت ۸ شب ادامه داد؛ آن هم در وضعیت که هنوز تا عادی شدن شرایط، فاصله زیادی وجود دارد و گواه آن هم، خلوتی بیش از اندازه ایستگاه‌های قطار شهری است. دیروز ایستگاه‌ها و واگن ‎های قطار شهری بسیار خلوت‌تر از آن چیزی بود که کسی از مترو انتظار دارد. البته این نکته را هم باید گفت که محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر، هم زمان با اعلام مصوبه بازگشایی مجدد ناوگان حمل ونقل عمومی پس از پایان ماه مبارک رمضان و عید فطر توصیه کرده بود که شهروندان جز در مواقع ضروری و ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.
گویا شهروندان مشهدی که روز‌های پرخطری را در ۳ ماه اخیر تجربه کرده اند، همگام با تصمیمات مهم مدیریت شهری توانسته اند نحوه زندگی خود را با الزامات پیشگیری از این بیماری منطبق کنند و حالا همه می‌دانند که زمان هم زیستی مسالمت آمیز با این ویروس فرارسیده است و چاره‌ای جز رعایت نکات بهداشتی توصیه شده نیست.

ایستگاه کاوه، خلوت است و به جز گذربان و چند مسافر که با فاصله حداکثری از هم ایستاده اند، کسی در ایستگاه نیست. غرفه فروش ماسک در ورودی سالن مشغول فعالیت است و انگار بررسی داشتن ماسک از سوی مسافران، از داشتن بلیت هم اولویت بیشتری پیدا کرده است.

شهروندی که ماسک فیلتر داری روی صورت دارد و زمان انتظار برای رسیدن قطار بعدی را با رعایت فاصله از دیگران می‌گذراند، هنوز نگران ابتلا به ویروس است و دائم حواسش به رعایت فاصله مناسب با ماست. این خانم میان سال که به قصد انجام کار اداری سوار مترو خط ۲ شده است، می‌گوید: با اینکه نگران ابتلا هستم، از بازگشایی مجدد قطار شهری راضی ام؛ چرا که دیگر نمی‌توانستم از پس هزینه‌های تاکسی اینترنتی و خطی برآیم. نگاهش به نمایشگر داخل سالن است که دائم توصیه‌های بهداشتی و نحوه رفتار صحیح در این روز‌ها را نشان می‌دهد.

صندلی‌های داخل واگن‌ها هم مانند صندلی‌های سالن با ضربدر‌های قرمز رنگ برای کنترل فاصله اجتماعی مشخص شده اند و با وجوداین باز هم مسافران ترجیح می‌دهند از صندلی‌های دورتری برای نشستن استفاده کنند. خانمی جوان که متوجه حضور ما می‌شود، می‌گوید: خوشحالم که مترو را باز کردند. در این مدت بسیاری از کارهایم را به دلیل نبودن مترو و اتوبوس لغو کردم و اگر هم مجبور به رفتن می‌شدم، از تاکسی استفاده می‌کردم.
او ادامه داد: به نظر من، اکنون اتوبوس و مترو تمیز و امن هستند؛ چرا که از ضدعفونی کردن آن‌ها مطمئنم و این مسئله خیالم را جمع می‌کند.

اما بعضی از ایستگاه‌های خط یک، کمی شلوغ ترند و تعداد کمی از شهروندان بدون ماسک در آن حضور دارند و به جز چند نوجوان که فاصله فیزیکی تعیین شده را رعایت نکرده اند، تقریبا همه مسافران از هم فاصله گرفته اند. در این بین مأمور قطار هم که ماسک و شیلد روی صورت و دستکش در دست دارد، با حالت دلسوزانه به همان چند نوجوان توصیه می‌کند که ماسک هایشان را پایین نیاورند و با رعایت فاصله فیزیکی از هم، حواسشان به سلامتی شان باشد. او معتقد است فضای سربسته مترو می‌تواند به راحتی ویروس را منتقل کند.

کاهش سرفاصله اعزام قطار تا حد امکان
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره پروتکل‌های بهداشتی که دانشگاه علوم پزشکی بر آن‌ها تأکید کرده است، می‌گوید: دستورالعمل ابلاغ شده درباره رعایت نکات بهداشتی، بر استفاده از ماسک ازسوی همه افرادی که قصد استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را دارند، تأکید می‌کند و به همین دلیل در روز‌های پیش از بازگشایی مجدد قطار شهری، اقدام به تأمین ماسک برای فروش در ایستگاه‌ها کرده ایم.

وحید مبین مقدم ادامه می‌دهد: در بیشتر ایستگاه‌ها یک غرفه تجاری برای فروش ماسک با نرخ مصوب تعبیه شده است. در ایستگاه‌های کم مسافر نیز که اجرای چنین کاری به دلیل تعداد کم مسافران برای پیمانکاران این حوزه صرفه اقتصادی ندارد، شرایط به شکل دیگری است و ماسک در اختیار کارکنان گذربان قرار گرفته است تا درصورت نیاز مسافران بتوانند تهیه کنند؛ بر همین اساس افرادی که قصد ورود به مترو را دارند، از نظر استفاده از ماسک بررسی خواهند شد.

او همچنین درباره نگرانی از استقبال بیشتر شهروندان از قطار شهری بیان می‌کند: برنامه ریزی برای حرکت قطار دائم رصد می‌شود و بر همین مبنا اگر جمعیت بیشتری اقدام به استفاده از ناوگان قطار شهری کنند، تاحد امکان سرفاصله زمانی قطار‌ها کم خواهد شد. به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد با کاهش سرفاصله زمانی، تجمع افراد در واگن‌های قطار شهری کمتر خواهد شد و این موضوع از امکان شیوع ویروس جلوگیری می‌کند.

مبین مقدم ادامه می‌دهد: براساس بازدید‌های میدانی، قطار‌ها هنوز خلوت است و ما به رعایت اصول بهداشتی ازسوی خود شهروندان امید داریم؛ چنان که در اسفندماه و پس از اطلاع رسانی درباره شیوع این بیماری، تعداد مسافران ما از ۲۴۰ هزار نفر در روز به ۶۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد و بسیاری از افراد که سفر‌های غیر ضروری داشتند، وارد مترو نشدند.
او می‌افزاید: پیش بینی برای استقبال از قطار شهری در روز بازگشایی، کمتر از ۱۰۰ هزار نفر است و شهروندان هنوز هم از سفر‌های غیرضروری پرهیز می‌کنند.

قدردانی فرماندار از اقدامات مدیریت شهری در پیشگیری از شیوع کرونا
دیروز شهردار مشهد و فرماندار و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز به ایستگاه‌های قطار شهری سر زدند تا از نزدیک در جریان اولین روز بازگشایی این سامانه مهم حمل و نقلی قرار گیرند.

محمدرضا کلائی در این بازدید با اشاره به فعال شدن خطوط قطار شهری و عادی شدن خدمات دهی ناوگان اتوبوس رانی، از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در خدمات دهی مترو به شهروندان ابراز خرسندی کرد و افزود: امیدواریم با توجه به عادی شدن ساعت خدمات دهی خطوط قطار شهری، شهروندان همکاری خوب خود را برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش هنگام بهره گیری از ناوگان حمل ونقل عمومی ادامه دهند. کلائی ادامه داد: همکاران ما در ناوگان اتوبوس رانی و قطار شهری در حد امکان به شهروندان بدون ماسک کمک خواهند کرد و از ورود افراد بدون ماسک به واگن‌های قطار ممانعت خواهد شد، اما رعایت و خودکنترلی شهروندان برای حفظ سلامتی خودشان، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

فرماندار مشهد نیز در حاشیه این بازدید، اقدامات مدیریت شهری در پیشگیری از شیوع کرونا در حوزه حمل ونقل عمومی را شایسته قدردانی دانست و گفت: کلان شهر مشهد، جزو اولین شهر‌های کشور بود که خطوط قطار شهری و اتوبوس رانی آن با پیشنهاد شورای اسلامی شهر و شهردار، برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان تعطیل شد که این اقدام شایسته قدردانی است.

محمدرضا هاشمی ادامه داد: در بازدیدی که به همراه شهردار مشهد از ایستگاه‌ها و واگن‌های قطار شهری داشتیم، شاهد بودیم که شهروندان، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از ماسک استفاده می‌کنند که از این نظر از مردم تشکر می‌کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->