پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

سرنوشت بازار مسکن در دست بورس و ارز/ افزایش ۳۰۰ درصدی رهن و اجاره‌بها در مشهد

  • کد خبر: ۲۸۱۱۳
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
  • ۱
سرنوشت بازار مسکن در دست بورس و ارز/ افزایش ۳۰۰ درصدی رهن و اجاره‌بها در مشهد
رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد گفت: وقتی دلار و سکه گران می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در بازار مسکن رخ ندهد. این بازار‌ها به هم مربوط است، نمی‌توان بازاری را دست‌کاری کرد و انتظار داشت بازار دیگر افزایش قیمت نداشته باشد.

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، علی مرادزاده در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، با بیان اینکه بازار مسکن در مشهد افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت در اجاره‌بها و رهن داشته است، افزود: متأسفانه بازار مسکن نگاهش را به بازار سرمایه انداخته است، آینده بازار مسکن در خطر است، افزایش‌های نامتعارف قیمت در بازار سرمایه، آشفتگی در بازار مسکن را به همراه دارد. این روز‌ها مسکن نیز به تناسب بقیه بازار‌ها به‌عنوان یک دارایی نیز درصدد است خود را به بازار سرمایه و طلا و دلار برساند.

 

افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت مسکن با درج قیمت در سایت‌های اینترنتی

سایت‌های اینترنتی مانند دیوار و شیپور با درج قیمت‌های کاذب و دور از انتظار باعث شدند که بازار خودرو و بازار مسکن به شکل جهشی دچار نوسان قیمت شود که این موضوع با ناراحتی و شکایت خریداران و مستأجران روبه‌رو شد. آگهی‌های منتشرشده در مشهد نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در محدوده الهیه از ۴ میلیون تومان آغاز می‌شود و به متری ۸ میلیون تومان می‌رسد و در مناطق دیگر مانند منطقه یک تا متری ۳۰ میلیون تومان به بالا هم می‌رسد.

 

مرادزاده با بیان اینکه قیمت مسکن در سایت‌های آگهی رایگان معضلی است که به افزایش قیمت در بازار مسکن منجر می‌شود، زیرا درج قیمت در این سایت‌ها سلیقه‌ای و بدون حساب‌وکتاب تعیین می‌شود، افزود: به‌دنبال این بودیم و درنتیجه مدت کوتاهی قیمت‌ها از روی سایت دیوار حذف شد، اما بنا به مشکلاتی که به وجود آمد، دوباره قیمت‌ها را به سایت برگرداندند و ما همچنان مصر هستیم تا در این زمینه دوباره تجدیدنظر شود. هفته آینده به همین منظور و برای بررسی مسائل دیگر مربوط به قیمت مسکن و... در تهران در جلسه کمیسیون تخصصی املاک تصمیم‌گیری می‌کنیم.

 

قیمت‌گذاری زمین و مسکن سلیقه‌ای بوده است

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری کارشناسی بر املاک مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، خاطرنشان کرد: بحثی مطرح شده است که قیمت‌ها اول کارشناسی شود، بعد اعلام شود. تاکنون قیمت ملک بر اساس سلیقه فرد و فروشنده بوده است و هیچ مبنای علمی و اقتصادی نداشته و این در حالی است که باید تعیین قیمت اصولی صورت بگیرد و قیمت تمام‌شده یک ملک را بر اساس فاکتور ارائه دهند.



به گفته وی، روش قیمت‌گذاری بهای تمام‌شده بر کالا‌های صفر و منازل نوساز مصداق دارد و می‌شود آن را ملاک قرار داد و به سایر واحد‌ها تعمیم داد. برای خانه‌های دست دوم نیز بر همین اساس می‌توان استناد کرد. همان‌طور که برای خودرو مراجعی هستند که نظر مشورتی می‌دهند و قیمت خودرو را براساس آن تعیین می‌کنند، برای مسکن هم باید به همین روال باشد. باید کارشناسانی از نمایندگان دادگستری و مراجع قضایی و کارشناسان املاک، کمیته‌ای را به همین منظور تشکیل بدهند تا قیمت‌گذاری زمین را بتوانند انجام دهند و به سرانجام برسانند.


مرادزاده خاطرنشان کرد: در قیمت‌گذاری باید حتما قیمت تمام‌شده یک ملک مبنا و هزینه‌های ساخت‌وساز، هزینه تأمین مصالح ساختمانی و پروانه و پایان‌کار و... مدنظر قرار بگیرد.

 

حباب ناخواسته بازار زمین و مسکن


رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با اشاره به اینکه متأسفانه بورس امروز باعث شد تا توقع مردم از سرمایه و سود پول و بازگشت سرمایه‌شان بالا برود، ادامه داد: به‌عنوان مثال وقتی یک میلیارد ریال دارایی در بورس تبدیل به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال شود یا وقتی فردی با یک میلیون تومان پول در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند و در کمترین زمان همین مبلغ با ۷۰۰ هزار تومان سود به حسابش برمی‌گردد یا به عبارتی در بازار خودرو وقتی قیمت پراید ۵۰ میلیونی یک‌شبه به ۱۰۰ میلیون می‌رسد، طبیعی است که بازار مسکن نیز به این موضوع واکنش نشان دهد. همین باعث شده است کسی که صاحب ملک و زمینی است، توقع داشته باشد تا ملکش نیز به همین میزان ارزشش بالا رفته باشد. برای همین ملکی که قیمتش یک میلیارد تومان بوده است، در کمترین زمان به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود؛ این یعنی قیمت سلیقه‌ای و بدون هیچ‌گونه کارشناسی!


به عبارتی یک توقع و حباب ناخواسته در بازار ایجاد شده است و این به تمام ارکان‌های اقتصادی جامعه دامن زده است. تمام کالا‌ها و خدمات در حال افزایش قیمت هستند. به‌نوعی بازار از این موضوع ملتهب شده است، یعنی هرکس ملک خود را با سایر بازار‌های موجود در جامعه مقایسه می‌کند.

 

افزایش بی‌حدواندازه قیمت مسکن!


مرادزاده با بیان اینکه دولت باید به بازار بی‌سروسامان مسکن وارد شود و از این آشفته‌بازاری در بازار جلوگیری کند و آن را به ثبات و آرامش برساند، افزود: اکنون بازار ملک در مشهد چه در بحث معامله خرید و فروش و چه در بحث رهن و اجاره رونق خاصی ندارد. هنوز جابه‌جایی صورت نمی‌گیرد. احتمال اینکه قیمت‌ها مقداری خارج از حدونصاب شود نیز وجود دارد. اگر دولت وارد نشود و سیستم قیمت‌گذاری اجرا نشود، اجاره‌بها خیلی افزایش پیدا می‌کند. وضعیت بازار مسکن به شرایط بازار‌های رقیب بستگی دارد و هرچه این بازار‌ها به سروسامان برسد، بازار مسکن نیز به تبعیت از آن به آرامش و ثبات می‌رسد.


افزایش ۳۰۰ درصدی رهن و اجاره‌بها در مشهد


وی درخصوص سؤالی مبنی بر اینکه آیا کسی می‌تواند درباره افزایش قیمت رهن و اجاره به جایی شکایت کند، می‌گوید: اگر قانون وجود داشته باشد، بله. می‌تواند شکایت کند، اما متأسفانه قانونی در این زمینه وجود ندارد، چون اقتصاد آزاد و اسلامی است و طرفین معامله باید با توافق یکدیگر معامله کنند؛ بنابراین رضایت در معامله است و، چون طرفین معامله با رضایت امضا می‌کنند، هیچ شکایتی هم وجود ندارد.


مرادزاده ادامه داد: به‌نظرم دارایی باید به موضوع قول‌نامه‌ها بیشتر وارد شود. در مواردی مستأجران ناچارند توافقی و بدون هیچ قول‌نامه جدیدی، به‌صورت توافقی مبلغ اجاره‌بها و رهن منزل خود را به‌گونه‌ای که اصلا هیچ رضایتی ندارند، متقبل شوند و منزل خود را با مبالغ هنگفت و چندین برابر برای یک‌سال دیگر تمدید کنند.


وی گفت: متأسفانه خبر‌های خوبی به گوش نمی‌رسد. اکنون معامله‌هایی در مشهد انجام می‌شود که نشان از افزایش قیمت‌ها و رقم‌های نجومی رهن و اجاره‌بها در مشهد دارد. رهن منزلی که سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بوده، امسال به ۱۵۰ میلیون رسیده است. این یعنی اینکه ما افزایش ۳۰۰ درصدی رهن و اجاره را در مشهد داریم که خیلی وحشت‌آور است. دولت باید به این موضوع وارد شود و بازار را به حال خود رها نکند.  اعتقادم این است کسی که منزلش را با این قیمت‌ها اجاره می‌دهد، بیزینس و کاسبی می‌کند! مگر درآمد مستأجر سه‌برابر افزایش یافته که اجاره به این مقدار افزایش یافته است؟!

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
0
خیلی اغراق می کنید .من صاحبخانه ام حق دارم هر چقدر بخوام روی خانه ام قیمت بگذارم ومستاجرم هم اگر نخواست خوب جای دیگه میرسه و خانه خالی میمونه پس طبیعی است که در حد متعارف بازار اجاره ام را بالا میبرم که بی مستاجر نمانم ضمن اینکه هزینه های زندگی پنجاه درصد نسبت به سال قبل بالا رفته تعمیرات ورنگ آمیزی. تو این شرایط فاجعه باراگر ۲۰درصد بتونم اجاره بالا ببرم باید جشن بگیرم.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->