رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

مردم مشهد در پارک ملت یاد «جورج فلوید» را گرامی داشتند

  • کد خبر: ۲۸۴۶۹
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
مردم مشهد در پارک ملت یاد «جورج فلوید» را گرامی داشتند
راویتی از همدلی و همدردی مردم مشهد با مردم آمریکا، به دنبال کشته شدن مرد سیاه‌پوست آمریکایی
محبوبه عظیم زاده/شهرآرانیوز - تصاویرش خیلی زود در فضای مجازی دست به دست شد و موجی به راه انداخت؛ مرد سیاه پوستی که کنار یک ماشین روی زمین افتاده و افسر پلیس آبی پوشی بالای سر او نشسته است و دارد پایش را روی گردن او فشار می‌دهد. فیلم هایش غم و درد بیشتری داشت وقتی صدای جورج فلوید، همان مرد سیاه پوست ۴۶ ساله، و تقلاهایش برای خلاصی از آن اوضاع به گوش می‌رسید و اینکه برای نفس کشیدنش امان می‌خواست. در نهایت هم نفس‌های به شمارش افتاده اش به آخر رسید و جورج فلوید همان جا تمام کرد.

روز‌های آخرالزمانی مینیاپولیس
مرگ جورج فلوید خیلی سریع موج خشم و اعتراض گسترده‌ای را در آمریکا به راه انداخت و تصاویر این اعتراض‌ها هم مجدد، مثل تصاویر مرگ جورج فلوید، از دید کسی مخفی نماند؛ شیشه‌های شکسته، ساختمان‌های تخریب شده و شعله‌های سرکش آتشی که از گوشه و کنار شهر زبانه می‌کشد. این عکس‌ها به قدری رعب آور و هراس انگیز بود که خیلی‌ها از آن با عنوان وضعیت آخر الزمانی مینیاپولیس یاد کردند. ادامه دار شدن این جریان واکنش‌های دیگری هم به دنبال داشت؛ از جمله ترامپ که مجوز شلیک به معترضان را صادر کرد. حتی ویدئوی دیگری در فضای مجازی منتشر شد که خودرویی مردم معترض را در خیابان زیر گرفت. ترامپ هم معترضان را اراذل و اوباش خواند و از آمادگی ارتش و گارد ملی آمریکا برای مقابله با آن‌ها خبر داد. باراک اوباما نیز در پی این اتفاقات، بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: «نباید این وضعیت در آمریکای ۲۰۲۰ عادی باشد. این نمی‌تواند عادی باشد. اگر ما می‌خواهیم بچه هایمان در کشوری رشد یابند که به عالی‌ترین آرمان هایش پایبند است، می‌توانیم و باید بهتر عمل کنیم.»
اوباما در بخش دیگری از بیانیه اش به مرگ سیاه پوست دیگری در حومه جورجیا اشاره کرد که مدتی قبل هنگام دویدن مورد اصابت گلوله ۲ مرد سفید پوست قرار گرفته بود. حواشی این اتفاق پای گزارشگر سی ان ان را هم که در صحنه حضور داشت به میان کشید و خلاف اصول آزادی بیان هنگام پخش زنده بازداشت شد. درک چائوین، افسری که جورج فلوید را به قتل رساند، هم مدتی بعد از وقوع این اتفاق بازداشت شد و عجیب آنکه به سرعت با قید ضمانت ۵۰۰ دلاری آزاد شد.

به یاد جورج فلوید
قتل‌جورج فلوید در آمریکا ابعاد گسترده تری پیدا کرد. البته خیل معترضان در خود آمریکا هم فقط محدود به سیاه پوستان نبود. توئیت‌ها و کامنت‌های زیادی درباره این قضیه در فضای مجازی به چشم خورد. در این بین همراهی مردم شهرمان مشهد، به شدت دیده شد؛ مردمی که با حضور در پارک ملت و روشن کردن شمع در مقابل چهره جورج فلوید آمریکایی سعی کردند به نوعی احساسات و عواطف خود را درباره این نابرابری و تبعیض ابراز کنند؛ اتفاقی که خودش دوباره نقل محافل مجازی شد و حرف‌ها و نظرات زیادی در پی داشت. عده‌ای صرفا به ابراز احساسات کوتاه بسنده کردند و نوشتند: «کار زیبایی است» یا «کار قشنگی کردین». عده دیگری از آسیه و رومینا یاد کردند و گفتند: «ای کاش برای این افراد هم شمع روشن می‌کردید و یادبود می‌گرفتید.» در این میان عده‌ای هم معتقد بودند که «این حرکت حرکت امیدوار کننده ایه و می‌تونه نماد حرکات انسان دوستانه دیگه ای، نه فقط تو ایران، بلکه تو کل جهان باشه.»

انسانیت همیشه حرف اول را می‌زند
این اولین بار نیست که مردم مشهد و مردم کشورمان، چنین واکنشی نشان دادند. حادثه ۱۱ سپتامبر که در سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد، باعث شد مردم تهران با حضور در سفارت سوئیس در تهران و همچنین در شهر‌های دیگر کشورمان، به بهانه ابراز همدردی با قربانیان و مردم داغ دیده، شمع روشن کنند و دقایقی را به سکوت بگذرانند؛ اتفاقی که بازتاب‌های خودش را داشت. رخدادی که خیلی خوب این نکته را اثبات کرد که فارغ از هر مرز و هر نژاد و هر اقلیت و اکثریتی، انسانیت در تمام دنیا حرف اول را می‌زند؛ درواقع باید حرف اول را بزند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->