تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

بالا گرفتن اعتراض‌ها در مینیاپولیس؛ خون به پا شد

  • کد خبر: ۲۸۴۷۳
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
بالا گرفتن اعتراض‌ها در مینیاپولیس؛ خون به پا شد
ترجمه شهرآرا از مقاله نیویورک تایمز را بخوانید تا کمی وضع و حال بحرانی آمریکا پس از قتل جورج فلوید دستتان بیاید
هدی جاودانی/شهرآرانیوز - پس از انتشار ویدئوی بهت‌آوری که در آن یک پلیس سفید‌پوست زانوی خود را، حدودا ۹ دقیقه، بر گردن مردی سیاه‌پوست می‌فشارد، موجی از اعتراض در سراسر آمریکا آغاز شد. دِرِک شووین، مأمور پلیس مینیاپولیس، با اتهاماتی ازجمله قتل از نوع درجه ۳، روبه‌روست که درمجموع محکومیتی سی‌وپنج‌ساله را برای او رقم می‌زند. در ویدئوی منتشرشده، شووین درحالی زانوی خود را بر روی گردن جورج فلوید نگه داشته است که فلوید خطاب به تمامی چهار افسر پلیسی که در صحنه حضور دارند، می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم». شواهد نشان می‌دهد که از مدت زمان ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه‌ای که زانوی شووین بر گردن فلوید فشار می‌آورده، در ۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه پایانی، فلوید دیگر پاسخی نمی‌داده است.

مقامات مینیاپولیس با بالا گرفتن اعتراض‌ها و به آتش کشیده شدن پاسگاه پلیس، خواستار برقراری آرامش شدند. جیکوب فری، شهردار مینیاپولیس، روز دوشنبه، حکومت‌نظامی شبانه‌ای را از ۸ شب تا ۶ صبح اجرایی کرد. تیم والتز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا، پس از استقرار گارد ملی، اعلام کرد که هدفشان، رساندن صدای «کسانی است که خواستار برقراری عدالت هستند» نه «آن‌هایی که بمب‌های آتش‌زا پرتاب می‌کنند».

عصر همان روز، اعتراض‌ها باری دیگر در سراسر آمریکا از سر گرفته شد. در آتلانتا، با گردهم‌آیی صد‌ها معترض در بیرون از ساختمان مرکزی شبکه خبری سی‌ان‌ان، برخی بر روی خودرو‌های پلیس پریدند و یکی از آن‌ها را به آتش کشیدند. در نیویورک و در حوالی بروکلین، اعتراض‌ها به درگیری فیزیکی با پلیس منجر شد و در واشنگتن، جمعیت بسیاری مقابل کاخ‌سفید تجمع کردند و با سردادن شعار‌هایی باعث شدند که نیرو‌های امنیتی کاخ سفید، عمارت را مهروموم کنند.

دونالد ترامپ که پیش از این ویدئو، مرگ فلوید را «بهت‌آور» خطاب کرده بود، صبح جمعه معترضان به این واقعه را «اراذل‌واوباش» لقب داد و درقالب یک پیام توئیتری نوشت: «زمانی که چپاول و غارت اتفاق بیفتد، تیراندازی نیز رخ می‌دهد»، جمله‌ای که سال ۱۹۶۷ رئیس پلیس میامی در جریان خشونت در محله‌های سیاه‌پوستی و مرگ سه نفر که اقدام به دزدی کرده بودند، اولین‌بار مطرح کرد و بسیاری از فعالان حقوق بشر آن را محکوم کردند.
 
انتقاد از این گفته ترامپ تا جایی بالاگرفت که توئیتر برچسب هشداری را ضمیمه پیام ترامپ و اعلام کرد که این پیام، قوانین توئیتر را نقض می‌کند و مروج خشونت است؛ البته ترامپ با شدت گرفتن اعتراض‌ها، با اشاره به پیام توئیتری خود گفت: «غارتگران نباید پشت صدای معترضانِ صلح‌طلب پنهان شوند. آن‌ها به این جریان صدمه خواهند زد».

تأخیر پیش‌آمده در دستگیری مأمور پلیس، یکی از عواملی بود که بر شدت اعتراض‌ها افزود، اما نیروی پلیس مینیاپولیس به‌دلایل بسیاری هدف انتقاد قرار گرفته است. مأموران پلیس ابتدا به‌خاطر شلیک گاز‌های اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی که به برافروختگی بیشتر تظاهرات‌کنندگان انجامید، با انتقاد روبه‌رو شدند. علاوه‌بر این، پلیس مینیاپولیس به‌خاطر احتیاط بیش‌ازحد و گرفتن تصمیمِ غیرعادی ترکِ ایستگاه پلیس و واگذاری آن به معترضان که به‌سرعت آن را به آتش کشیدند، سرزنش شده‌اند.
 
اقدامات پلیس مینیاپولیس در ماجرای مرگ جورج فلوید و شیوه‌های به‌کاربسته‌شده در سرکوب معترضان، بار دیگر تاریخ دیرینه و دردناک خشونت علیه سیاه‌پوستان آمریکایی را به نمایش گذاشته است و حالا با سوزانده شدن بخش‌هایی از مینیاپولیس، اعتراض‌ها به دیگر شهرها، ازجمله لوئیزویل، فینیکس، دِنوِر، نیویورک و لوس‌آنجلس نیز کشیده شده است. سیاست‌مداران آمریکا تصور نمی‌کردند که این اعتراض‌ها تا پنج روز متوالی ادامه پیدا کند. نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کمیته قضایی سنای ایالات متحده آمریکا، روز جمعه اعلام کرده‌اند که درحال تصمیم‌گیری برای افزایش نیرو‌های پلیس و مقابله با خشونت‌های نژادی هستند.

خانواده جورج فلوید در بیانیه‌ای خواستار تغییر اتهام شووین، به قتل درجه‌یک و دستگیری سه افسر دیگر پلیس شدند. «غمی که جامعه سیاه‌پوستان با این قتل احساس می‌کند و آنچه این قتل درباره واقعیت رفتار خشونت‌آمیز با مردم سیاه‌پوست آمریکا به ما می‌گوید، در خیابان‌ها مشاهده‌شدنی است».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->