نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

رعایت نمایشی بهداشت در باشگاه‌های ورزشی

  • کد خبر: ۲۸۶۲۶
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
رعایت نمایشی بهداشت در باشگاه‌های ورزشی
باشگاه‌های بدن‌سازی بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، فعالیت پساکرونایی‌شان را آغاز کردند
به گزارش شهرآرانیوز، فعالیت باشگاه‌های ورزشی مشهد در حالی پس از ۳ ماه تعطیلی از سر گرفته شد که حالا صاحبان باشگاه‌ها، ورزشکاران و مسئولان ورزش با چالش‌های پساکرونایی جدیدی رو‌به‌رو هستند.
 
اگرچه صدای نفس ورزشکاران بار دیگر در فضای سالن‌های بدن‌سازی طنین‌انداز شده و تماشای شروع دوباره ورزش لذت‌بخش است، اما نه رمقی برای ورزش باقی مانده و نه جانی در تن باشگاه‌داران است تا از کنار فعالیت‌های خود سود اقتصادی لازم برای حیات را به دست آورند.
 
از طرف دیگر موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم محدودیت‌ها و فشار‌هایی جدی را به ورزشکاران و باشگاه‌ها وارد کرده است. تصویر وزنه‌زدن ورزشکار با ماسک و ضدعفونی گاه‌و‌بی‌گاه دستگاه‌ها توسط مالکان باشگاه، از آن دست تصاویری است که شاید دیگر تاریخ ورزش کشور آن را به خود نبیند.

روایت پروتکل‌بازی!
یکی از سخت‌ترین بخش‌های فعالیت دوباره باشگاه‌های بدن‌سازی، فراهم‌ساختن موقعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ مسئله‌ای که قوانین مشخصی ازسوی ستاد ملی مقابله با کرونا دارد، اما باشگاه‌های مختلف به طرق متفاوت آن را عملی می‌کنند.
 
باشگاهی در بولوار سجاد که در طبقه منهای‌یک واقع است و مسئله تهویه هوای آن همچون بسیاری از باشگاه‌های دیگر، بسیار کلیدی است. این باشگاه برای ایمنی و سلامت ورزشکاران خود تصمیم به نصب سیستم تهویه مناسب گرفته بود. نسیم رهشتایی، مدیر این باشگاه، درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: کاهش نفرات هر شیفت، ضدعفونی محیط باشگاه، تهویه مناسب و نصب پوستر، اقداماتی بود که در پروتکل به رعایت آن‌ها تأکید شده بود.
 
پس از بازگشایی تعداد نفرات حاضر در هر شیفت باشگاه‌ها کاهش یافته و با توجه به مساحت و تهویه هوا نفرات کمتری هم‌زمان در باشگاه حضور دارند، البته برای این اقدامات هزینه اضافه‌ای از ورزشکاران اخذ نشده، اما تأکید کرده‌ایم که لوازم بهداشتی، کفش و لباس جدا حتما همراه داشته باشند.

مساحت‌های پُردردسر
باشگاه‌های ورزشی خصوصی در مساحت‌ها و تجهیزات مختلف با تعداد پرسنل متفاوت در حال فعالیت هستند. دراین‌میان حمایت‌های دولتی شامل خیلی از باشگاه‌ها نخواهد شد و باوجود اجاره‌های سنگین، بسیاری از مربیان و باشگاه‌ها معتقدند برای ادامه فعالیت‌ها در این شرایط باید بین ورزشکاران و مراجعان تعامل بیشتری به وجود بیاید.
 
یکی از این باشگاه‌ها که در منطقه هاشمیه مشهد واقع است، در تبلیغاتش تأکید زیادی بر ثبت‌نام در شیفت‌های مجزا و با ظرفیت مشخص‌شده دارد که به‌همراه رعایت پروتکل‌ها انجام خواهد شد. این باشگاه در هنگام ورود، ماسک و دستکش در اختیار تمامی افراد قرار می‌دهد، همچنین فرم‌های خوداظهاری و طب‌سنج برای مراجعان وجود دارد تا هم‌زمان با ضدعفونی کفش‌ها و لباس از آن‌ها هم استفاده شود.
 
نکته جالب اینکه در بین هر شیفت کاری ۲۰ دقیقه زمان برای ضدعفونی سالن در نظر گرفته شده است. شیرزاد، مدیر این باشگاه، درباره شرایط فعالیت این باشگاه می‌گوید: تلاش شده پروتکل‌ها در حد قابل‌قبولی رعایت شود. برای این موضوع مربیان و ورزشکاران هم تأکید بسیاری داشتند، درهمین‌راستا با توجه به اضافه‌شدن خدمات و تبدیل کلاس‌ها از عمومی به نیمه‌خصوصی، افزایش در شهریه انجام شده است.

رعایت نمایشی بهداشت و چند مسئله
باشگاه دیگری در خیابان فرامرز عباسی مشهد، مقصد یک بازدید سرزده است. دم درِ ورودی این باشگاه مایع ضدعفونی‌کننده و ماسک قرار دارد؛ اما ورزشکارانی که در سالن مشغول تمرین هستند، نه ماسکی به صورت دارند و نه دستکشی به دست! شلوغی سالن هم مؤید این مطلب است که رعایت فاصله اجتماعی لازم صورت نمی‌گیرد. وقتی از متصدی سالن درباره این شلوغی می‌پرسیم، می‌گوید: اگر می‌خواهید جلسه خصوصی از سالن استفاده کنید، هزینه‌اش کمی بیشتر می‌شود. این یعنی کم‌کردن تعداد افراد استفاده‌کننده از وسایل سالن برای باشگاه‌داران به‌صرفه نیست.
 
چنان که یکی از متصدیان باشگاهی در خیابان فلسطین مشهد هم در واکنش به اینکه چقدر هزینه استفاده از سالنتان افزایش یافته است، می‌گوید: تعرفه‌ها بعد از کرونا افزایش پیدا کرده است. شما الان انگار جلسه تمرینی خصوصی دارید!
وقتی به نبود ماسک و دستکش در باشگاهی واقع‌در خیابان طبرسی شاکی می‌شویم، متصدی می‌گوید: باشگاه‌ها را که باز کردند، یعنی کرونا تمام شد! نگرانی ندارد. بعد هم مهم آن است که دستتان را با مایع ضدعفونی‌کننده دائم بشویید.

پورآزاد: نیاز به همدلی داریم
رئیس هیئت بدن‌سازی و پرورش‌اندام خراسان رضوی می‌گوید: با ادامه‌دار‌شدن تعطیلی‌ها، تعداد زیادی از باشگاه‌داران در آستانه تعطیلی بودند که امنیت شغلی تعداد زیادی از مربیان را در خطر قرار می‌داد، به‌همین‌دلیل پس از هم‌فکری که با باشگاه‌ها انجام شد تلاش کردیم مجوز بازگشایی باشگاه‌ها را در استان بگیریم. سروش پورآزاد می‌افزاید: خیلی از باشگاه‌داران و مربیان معتقد بودند که می‌توانند در حد قابل‌قبول‌تری نسبت به سایر صنوف پروتکل‌ها و اقدامات بهداشتی را رعایت کنند.
 
اما حالا با بازگشایی باشگاه‌ها چالش‌های جدیدی هم ایجاد شده است. وی ادامه می‌دهد: گزارشاتی از افزایش شهریه‌ها یا عدم رعایت پروتکل دریافت کردیم؛ اما این مسئله نباید چهره باشگاه‌ها و ادامه فعالیت آن‌ها را درمعرض خطر قرار دهد. در شرایط فعلی باشگاه و ورزشکاران باید نهایت همدلی و همراهی را با هم داشته باشند. همچنین راهکار‌هایی برای تعیین نرخ‌ها و درجه‌بندی باشگاه‌ها در هیئت در نظر گرفتیم که با بررسی اداره کل ورزش و جوانان و تعیین در جلسه بررسی نرخنامه سال ۹۹ می‌تواند تا حد زیادی مشکلات را کاهش دهد.
 
پورآزاد درباره اینکه چه تضمینی برای رعایت پروتکل‌ها ازسوی باشگاه‌ها وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: قطعا در هیچ‌جای‌دیگری هم برای بازگشایی و رعایت کامل پروتکل‌ها تضمین داده نشده است، اما قطعا افرادی که در باشگاه‌ها به عنوان مربی و ورزشکار در حال فعالیت هستند، سلامت را اولویت خودشان می‌دانند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->