خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳) یک کشته و ۲ زخمی در تصادف ۲ موتور سیکلت با پاترول در جاده بابل (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری:

مرکز جامع سلول‌های بنیادی در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود/ مراکز جامع سلول‌های بنیادی در کشور افزایش می‌یابد

  • کد خبر: ۲۸۷۱۱
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مرکز جامع سلول‌های بنیادی در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود/ مراکز جامع سلول‌های بنیادی در کشور افزایش می‌یابد
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مراکز جامع سلول‌های بنیادی در خراسان رضوی در حال راه اندازی است.
به گزارش شهرآرانیوز، اسماعیل قادری فر در نشست «برنامه ملی توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» با اشاره به همراهی مجموعه وزارت بهداشت برای ایجاد تسهیل‌گری در فضای نوآوری گفت: فعالیت‌های فناورانه در کشور با شکل‌گیری زیست بوم فناوری و نوآوری وارد فضای جدیدی شده است. معاونت علمی ضمن توجه به امر پژوهش و تحقیقات، رسالت خود را توسعه شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و کسب و کار‌ها قرار داده است، علمی که در مراکز تولید می‌شود باید به کسب و کار تبدیل شود و این نگاه تازه، ایجاد شده است.

قادری‌فر ادامه داد: با این نگاه در حوزه نوینی مانند سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شاهد رشد شکل گیر شرکت‌های دانش بنیان هستیم و در کمتر از ۸ سال تعداد شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه به ۱۴۰ رسیده است و وارد فضای کسب و کار شده اند. این شرکت‌های دانش بنیان با رویکرد توسعه کارآزمایی بالینی در حال ورود به حوزه‌های تخصصی تولید محصولات فناورانه هستند. همه این اقدامات عزم و همت فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری نیز بر اساس رسالت ذاتی خود از توسعه کسب و کار‌ها و بازارسازی برای این حوزه حمایت می‌کند. ایجاد مراکز جامع سلول‌های بنیادی با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم در استان‌های گوناگون کشور شکل گرفت. در گام نخست در ۴ کلان شهر شیراز، تهران، کرمان و تبریز مراکز راه اندازی شدند که مدل موفقی است، در حال حاضر نیز در تلاش هستیم در همین دوره مدیریتی سرنوشت مراکز راه اندازی شده را مشخص کنیم. البته در استان‌های دیگری مانند خراسان رضوی نیز این مراکز در حال راه اندازی است. ظرفیت‌های موجود در استان‌های دیگر را باید هم افزا کنیم و با نگاه شبکه‌ای این زیرساخت‌ها را به خدمت درآوریم تا جریان توسعه دانشی وارد بحث درمان شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی همچنین افزود: ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پیشرفت‌های خوبی را تجربه کرده است و فعالان این زیست بوم با دستاورد‌های خود تحول را برای این بخش به همراه داشته‌اند. این اقدامات ایران را در میان کشور‌های همسایه سرآمد کرده است. در سفری که سال گذشته به ترکیه داشتیم به خوبی تفاوت ما در این حوزه مشخص بود که خود نشان از شتاب حرکت علمی کشور دارد.

۱۴۰ شرکت دانش بنیان در زیست بوم فناوری سلول‌های بنیادی نقش آفرینی می‌کنند
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی نیز با اشاره به ایجاد نگاهی جدید در این حوزه گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌ها در این حوزه محدود به تولید مقالات علمی بود که با سیاست‌های معاونت علمی هم‌خوانی نداشت. این تغییر نگاه و حرکت به سوی فعالیت‌های فناورانه محور در ابتدا سخت بود، اما با موفقیت انجام شد. به گونه‌ای که امروز ۱۴۰ شرکت دانش بنیان با تولید محصولات فناورانه خود پیشرفت را برای این حوزه به ارمغان آورده‌اند.

حمیدیه افزود: امروز همکاری‌های بین‌المللی کشور و جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در این سال‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. قبل از شکل گیری این تغییرات و ۵ سال پیش رتبه علمی ایران در این حوزه ۳۱ بود و الان در جایگاه سیزدهم ایستاده‌ایم و توانسته‌ایم کشور‌هایی مانند ترکیه و رژیم صهیونیستی را پشت سر بگذاریم. همچنین آیین‌نامه‌های مربوط با سلول‌درمانی، ژن درمانی در حال آماده سازی است.

وی گفت: اکنون محصولاتی در این حوزه تولید و وارد حوزه درمان شده‌اند. در حال حاضر ۵ محصول درمانی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور استفاده می‌شود.

علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت رسیدن کشورمان به مرجعیت علمی در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری، به تشریح پیش نیاز‌های این ضرورت و مراحل گذار آن پرداخت و اظهار داشت: رسیدن به مرجعیت علمی مسیری دشوار و پرزحمت است؛ بنابراین طراحی و ایجاد ساختار‌های لازم در این راستا امری ضروری به شمار می‌رود.

معاون آموزشی وزارت یهداشت گفت: با طراحی و راه اندازی مراکز مهارت‌آموزی در سطح دانشگاه‌های کشور، زیرساخت بسیار ارزشمندی را برای آموزش و تداوم مهارت آموزی پزشکان در راستای توسعه خدمات بالینی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی ایجاد کرده است. این مرکز آمادگی دارد، مراکز جامع را به عنوان مجریان بسته‌های مهارت آموزی ذیربط مورد حمایت قرار دهد.

نشست «برنامه ملی توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» که با حضور علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و جمعی از مسئولان و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری، با هدف ایجاد و ارتقای زیرساخت‌های لازم برای توسعه و خودکفایی و کسب مرجعیت علمی و فناوری در این حوزه، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای بهره مندی صحیح جامعه علمی از دستاورد‌ها و پیشرفت‌های آن و تثبیت ساختار مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار شد.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->