سرخط خبرها

گره تقلب بر تار و پود قالی ایرانی

  • کد خبر: ۲۸۷۲۰
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
گره تقلب بر تار و پود قالی ایرانی
تولیدکننده در منطقه‌ای که دستمزدها افسارگسیخته بالا رفته است، به‌صورت معمول برای راضی کردن و جذب بافنده انواع تقلب‌ها را مجاز می‌داند.

طنین همتی/شهرآرا نیوز، عامل توسعه شبکه‌ دست‌بافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی گفت: بافنده با هر دستمزدی که قالی ببافد، سطح توقع آن تنظیم شده است و در صورتی که تاجری که دستمزد را بالا برده دیگر به آن بافنده کار ندهد، آن بافنده یا قالی‌بافی را ترک می‌کند و با دستمزد پایین‌تر نمی‌بافد یا درصورت بافت به‌دلیل کم‌شدن انگیزه مالی از کیفیت خود می‌کاهد.

عبداللّه احراری گفت: کسانی که به‌دلیل نداشتن بازار فروش مناسب و توان مالی پایین نمی‌توانند با دستمزدهای بالا رقابت کنند، ناچارند مابه‌التفاوت دستمزد پرداختی را با پایین آوردن کیفیت مواد اولیه جبران کنند.

وی گفت: یک مورد که لطمه آن بر بافت یک منطقه بسیار جبران‌ناپذیر است، این است که تولیدکننده در منطقه‌ای که دستمزدها افسارگسیخته بالا رفته است، به‌صورت معمول برای راضی کردن و جذب بافنده انواع تقلب‌ها را مجاز می‌داند و بافنده را در این زمینه آزاد می‌گذارد که از آن جمله هر چند رج پود و جفتی‌بافی است.

وی افزود: متأسفانه اگر در خراسان نیز روال به همین شکل ادامه پیدا کند، مطمئن باشید گره مرسوم منطقه مانند کرمان به بی‌گره‌بافی تغییر پیدا خواهد کرد.

عامل توسعه شبکه‌ دست‌بافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی در ادامه گفت: فعالیت‌های چند ماه گذشته موزه ملی فرش ایران به‌ویژه در فضای مجازی بسیار امیدبخش است. مجموعه اقدامات باعث شده است بسیاری از مردم ایران در داخل و خارج از کشور با تاریخ فرش ایران بیشتر آشنا شوند و مهم‌تر از همه این فعالیت‌ها باعث شده است که موزه فرش تا حدود زیادی جایگاه خود را در میان جامعه فرش دست‌باف ایران باز یابد و فعالان فرش به این فعالیت‌ها دل‌گرم شوند.

وی ادامه داد: به‌راستی چه عاملی باعث شده است که یک مجموعه بتواند در چنین شرایطی و با محدودیت‌های بودجه‌ای و در ایام کرونایی تا این حد موفق عمل کند؟ قطعا این امر ریشه در عوامل زیادی دارد، اما یقین بدانید مهم‌ترین شاخص عشق به کار است که باعث شده موزه ملی فرش ایران نقش بسیار متفاوتی در این روزها ایفا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->