سیروس عسگری که مدتی در زندان‌های آمریکا بود کیست؟

  • کد خبر: ۲۸۸۷۶
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
سیروس عسگری که مدتی در زندان‌های آمریکا بود کیست؟
آمریکا چندین دانشمند ایرانی را بدون هیچ اتهام یا با اتهام‌های ساختگی مرتبط با تحریم‌ها به گروگان گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، سیروس عسگری، استاد دانشگاه در رشته مهندسی مواد در سال 2017 از سوی پلیس فدرال آمریکا به دور زدن تحریم‌ها و سرقت اسرار تجاری با فعالیت‌های دانشگاهی متهم شد. این اتهام‌ها به فعالیت‌های دانشگاهی وی در اوهایو در سال 2012 برمی‌گشت. با این حال آقای عسگری پس از دو سال و نیم در نوامبر 2019 از سوی دادگاه فدرال آمریکا از این اتهام‌ها تبرئه شد. اما این پایان ماجرا نبود چرا که وی پس از تبرئه به‌خاطر ابطال روادید از سوی اداره مهاجرت آمریکا بازداشت شد. وی در آوریل 2020 اعلام کرد که در بازداشتگاه به ویروس کرونا مبتلا شده است.

 
فروردین امسال محمد جواد ظریف در توئیتر با توئیت گفت‌وگوی سیروس عسگری با روزنامه گاردین، آمریکا را متهم کرد که «چندین دانشمند ایرانی را بدون هیچ اتهام یا با اتهام‌های ساختگی مرتبط با تحریم‌ها به گروگان گرفته است و آزاد نمی‌کند.» وی از آمریکا خواست که این افراد را آزاد کند.

 

همسر سیروس عسگری نیز در گفت‌وگویی با سایت خبرآنلاین درباره اتهام‌های همسرش گفته بود: «ایشان در سال 2012 در امریکا بر روی پروژه ای کار کرده بودند، در واقع آن زمان فرصت مطالعاتی شان را در آنجا می گذراندند، اتهامشان این است که چرا اطلاعات آن پروژه را به دانشجویانشان در دانشگاه شریف ایمیل کرده بودند. این موضوع از نظر آنها محرمانه و نظامی بوده و در حوزه تحریم ها قرار می گرفته است.»

وی در این گفت‌وگو تصریح کرده بود: «در حالی که بعد از پایان این پروژه مقاله آن چاپ شده و روی اینترنت قرار گرفته است، یعنی هیچ چیز پنهانی نداشته است.»

 

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز گذشته در نشست خبری خود گفت: «موضوع آقای عسگری تمام شده است و احتمال می‌دهم اگر مشکلی رخ ندهد و موانع جدیدی ایجاد نکنند، ظرف دو، سه روز آینده ایشان به کشور برگردد.

منبع:اعتماد

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->