نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بررسی رنو کپچر و بررسی مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و شرایط فروش

  • کد خبر: ۳۱۸۶۰
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
بررسی رنو کپچر و بررسی مشخصات فنی، ویژگی ها، قیمت و شرایط فروش
رنو کپچر فرانسوی یک خودروی کراس اوور و جمع و جور است که ابتدا در سال ۲۰۱۱، در قالب یک طرح مفهومی به نمایش درآمد و سپس در سال ۲۰۱۳ در شهر ژنو به طور رسمی رونمایی شد و در همان سال نیز وارد بازار اروپا شد.
به گزارش شهرآرانیوز ،با توجه به اقبال عمومی نسبت به خودرو‌های بلندقامت، حضور یک کراس اوور زیبا و کاربردی اروپایی که در ابتدا قرار بود در بازه قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان باشد، برای ایران ضروری به نظر می‌رسید، از این رو شرکت ایران‌خودرو تصمیم به ارائه رنو کپچر به صورت وارداتی گرفت.

ظاهر جذاب این خودرو و مهمتر از آن، برند معتبر ارائه دهنده کپچر یعنی شرکت رنو، کیفیت برتر آن را تضمین می‌کرد و همین امر موجب شد تا مشتریان ایرانی به سوی این محصول سوق داده شوند.

در زمان ارائه این خودرو و هنگامی که رده قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازار کشورمان مملو از مدل‌های کراس‌اوور خوش رنگ و لعاب چینی شده بود، حضور رنو کپچر با ظاهری زیبا و کیفیتی به نسبت بالاتر، به مثابه هدیه‌ای ارزشمند برای طرفداران خودرو‌های با اصالت اروپایی محسوب می‌شد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با هم به بررسی این خودرو پردازیم.



طراحی ظاهری
رنو کپچر به سرپرستی «لارنس ون دن آکر» مدیر واحد طراحی کمپانی رنو، طراحی شده و از آن به عنوان یک کراس‌اوور کامپکت کاربرپسند یاد می‌شود که از شاخصه‌های غیر تهاجمی در طراحی ظاهری آن استفاده شده است.

نمای روبرو حاوی نشان بزرگ رنگ رنو در مرکز دماغه بوده که در زمینه جلوپنجره واقع شده است. چراغ‌های جلو طراحی ساده و در عین حال زیبایی دارند و سایز آن‌ها نسبت به ابعاد چهره کپچر تقریبا مناسب به نظر می‌رسد.

حد فاصل بین چراغ‌های اصلی تا نواحی ذوزنقه فرم که اضلاع آن را نوار‌های کرومی تشکیل می‌دهند و چراغ مه شکن به همراه دیلایت LED درون آن محصور شده است، عاری از هرگونه المان خاصی بوده و بخشی از سپر جلو به صورت همرنگ با بدنه این نواحی را پوشش داده است.

در یک سوم تحتانی چهره کپچر نیز دریچه هواکش بزرگ و کشیده حضور دارد که از دو طرف توسط جایگاه مه شکن‌ها احاطه شده است. درب کاپوت نیز به منظور افزایش هیجان و حس جسارت، به صورت جزئی دچار حجم دهی شده است.

در نمای جانبی کپچر اولین چیزی که جلب توجه می‌نماید، رنگ‌آمیزی متمایز سقف است که به نوبه خود تاثیر مناسبی بر افزایش زیبایی این بخش از خودرو داشته است. آینه‌های جانبی نیز با رنگ سقف هماهنگ شده‌اند و چراغ راهنما در پشت قاب آینه بغل جا خوش کرده است.

طراحان سعی کرده‌اند تا با ایجاد برجستگی - فرورفتگی‌های مختلف در این قسمت به ویژه برآمدگی روی گلگیر‌ها و برجسته نمودن این بخش، ضمن بزرگتر جلوه دادن خودرو، احساس جسارت را در این خودرو کراس اوور خانوادگی افزایش داده و تصورات بینندگان را از این که با یک خودروی اتو کشیده و بی مزه طرف هستند، به سمت نوعی ظاهر ورزشکاری جنتلمن گونه سوق دهند.

رینگ‌های استاندارد ۱۷ اینچی این خودرو از سیمای فوق العاده زیبایی برخوردار هستند و به صورت دو رنگ (مشکی-نقره ای) طراحی شده‌اند.

زه مشکی رنگ موجود در بخش زیرین نمای جانبی که از سپر جلو تا سپر عقب و دور گلگیر‌ها را فرا گرفته و در قسمت رکاب درب‌ها مزین به نوار کشیده و کروم رنگ شده است، با شکل ظاهری رینگ‌های آلومینیومی هماهنگی دلنشینی را پدید آورده است.

نمای عقبی کپچر دارای سادگی بیشتری است و در عمده قسمت‌های این بخش المان خاصی دیده نمی‌شود. چراغ‌های عقب به صورت دوتکه ساخته شده‌اند که بخشی از آن بر روی درب صندوق عقب واقع شده و سایز آن‌ها در قیاس با ابعاد قسمت پشتی خودرو کوچک به نظر می‌رسد.

ناحیه پایینی سپر عقب از پلاستیک سیاه رنگ تشکیل شده که در سرتاسر این بخش امتداد یافته است. نوار پهن کروم رنگ تعبیه شده بر بالای محل نصب پلاک که نام کپچر بر روی آن حک شده و اسپویلر باریک جای گرفته در قسمت فوقانی شیشه عقب نیز از دیگر عناصر قابل رویت در بخش پشتی رنو کپچر هستند.

ضمنا ابعاد بدنه رنو کپچر به شرح زیر است:

طول: ۴۱۲۲ میلی‌متر،  عرض: ۱۷۷۸ میلی‌متر،  ارتفاع: ۱۵۶۶ میلی‌متر

به طور کلی طراحی ظاهری کپچر به گونه‌ای است که می‌تواند نظرات اقشار مختلف را به سمت خود جلب نماید و از این حیث یکی از خودرو‌های زیبای بازار لقب می‌گیرد.



طراحی داخلی و کابین

با ورود به فضای کابین رنو کپچر اولین نکته‌ای که می‌تواند دیدگاه شما را نسبت به خودروی کپچر در جبهه مخالفان قرار دهد، طراحی زشت و ناجور بخش میانی داشبورد است؛ همانجایی که صفحه نمایشگر لمسی ۷ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی حضور داشته و دریچه‌های سیستم تهویه آن را احاطه نموده‌اند.

البته نوع آرایش دکمه‌های مختلف سیستم تهویه در بخش تحتانی صفحه نمایشگر در نوع خود جالب و منحصر به فرد است. برخلاف قسمت میانی داشبورد، غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار پشت آن طرح‌بندی زیبایی دارند و این زیبایی در سایر ادوات کابین نیز به نسبت تداوم داشته است.

سطح کیفیت متریال استفاده شده در متعلقات مختلف کابین چندان بالا نبوده و اثرات پلاستیک خشک در نقاط مختلف فضای داخلی کپچر قابل ردیابی است.

با وجود ابعاد نسبتا کوچک بدنه این خودرو، به دلیل ارتفاع مناسب رنو کپچر، فضای سر مناسبی برای سرنشینان هر دو ردیف صندلی‌های جلو و عقب فراهم شده است.

فضای پای سرنشینان ردیف عقب نیز تقریبا در حد کافی ارزیابی می‌شود، مگر آنکه به منظور افزایش گنجایش فضای بار مجبور شوید صندلی‌های عقب را مقداری به سمت جلو جابجا نمایید که در این صورت حجم فضای صندوق بار از ۳۷۷ تا ۴۵۵ لیتر متغیر خواهد بود.

همچنین به اعتقاد برخی کارشناسان صندلی‌های کپچر در ارتفاع نسبتا پایینی قرار دارند که همین امر منجر به کاهش حس و حال سوار شدن بر یک خودروی کراس اوور در سرنشینان خواهد شد. دید شیشه عقب نیز به‌دلیل کوچک بودن سایز آن چندان کافی به نظر نمی‌رسد.



مشخصات فنی و قوای محرکه


رنو کپچر به پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری بنزینی توربوشارژ با توان خروجی ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر مجهز شده است.

این پیشرانه ماکزیمم توان خود را در دور موتور ۴۹۰۰rpm آشکار می‌نماید و نهایت گشتاور حاصل از آن نیز در دور موتور ۲۰۰۰rpm در اختیار راننده قرار داده خواهد شد.

این موتور با گیربکس شش سرعته دو کلاچه (DCT) جفت شده و نیروی آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو در حدود ۱۹۲ کیلومتربرساعت عنوان شده است.

میزان مصرف سوخت اعلام شده از سوی کمپانی به ترتیب در سطح شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی برابر است با ۶.۶ و ۴.۷ و ۵.۹ لیتر برصدکیلومتر.

همچنین شتاب صفر تا ۱۰۰ رنو کپچر به صورت رسمی معادل ۱۰.۹ ثانیه بوده که اگرچه چندان هیجان انگیز نیست، اما برای یک کراس اوور شهری ۱۱۸۰ کیلوگرمی کافی به‌نظر می‌رسد.

ضمنا گنجایش باک سوخت کپچر معادل ۴۵ لیتر است. لازم به ذکر است که این خودرو موفق به اخذ استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز شده است.



تجهیزات و امکانات

طبق اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت شرکت ایران خودرو به عنوان عاملیت رسمی فروش رنو کپچر در ایران، امکانات و آپشن‌های این خودرو به شرح زیر است:

سیستم استارت دکمه‌ای هوشمند، کروز کنترل و سیستم محدودکننده سرعت (Speed Limiter)، سیستم مصرف بهینه موتور (ECO-MODE)، کارت قفل و استارت هوشمند رنو،  پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، ۳ عدد پشت سری عقب قابل تنظیم، (کد کلاس ۷۵۰۰۸ و ۷۵۰۰۷: گرم کن صندلی‌های جلو).

رینگ آلومینیوم ۱۷ اینچ،  سیستم ضد سرقت خودرو (ایموبیلایزر)، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، قفل مرکزی و ورود بدون کلید، کمربند ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده و پیش کشنده،  شیشه بالابر برقی جلو و عقب، شیشه‌های کوچک عقب و شیشه عقب تیره،  آیینه‌های جانبی برقی و تاشونده با دید گسترده و مجهز به گرمکن.

چراغ‌های LED روز روشن، سیستم تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، سنسور اتوماتیک نور چراغ ها، سیستم صوتی مولتی مدیا با صفحه ۷ اینچی،  سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، قابلیت تلسکوپی تنظیم فرمان و تنظیم ارتفاع و غربیلک فرمان چرمی، چهار عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو و جانبی).

سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی در موارد اضطراری EBA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA



تجربه رانندگی
در حین عبور از مسیر‌های کفی و مستقیم رنو کپچر پایداری خوبی از خود به نمایش می‌گذارد و صدای پیشرانه به مقدار بسیار اندک وارد کابین می‌شود.

در سرعت‌های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اثری از صدای نفوذ باد به کابین وجود نخواهد داشت. با رسیدن به جاده‌های کوهستانی نیاز به انجام معکوس‌های پیاپی به وضوح احساس می‌شود تا دور موتور خودرو در محدوده مناسب قرار بگیرد.

گیربکس دوکلاچه وظیفه خود را بسیار نرم و با دقت بالا انجام می‌دهد، اما در هنگام معکوس کشیدن چندان سریع و خوب عمل نمی‌کند. توصیه می‌کنیم در مسیر‌های پر پیچ و خم کوهستانی از حالت تیپ ترونیک گیربکس استفاده نمایید تا عملکرد بهتری از آن را شاهد باشید.

با وجود عبور پرسرعت از پیچ‌های جاده‌های کوهستانی، کپچر به خوبی پایداری خود را حفظ می‌نماید و هندلینگ نسبتا مناسبی را ارائه می‌دهد به طوری که در کمتر جایی احساس ناامنی به ذهن سرنشینان متبادر خواهد شد.

در کل سیستم تعلیق و فرمان خودرو از دقت کافی برخوردار بوده و کارایی مناسبی دارند. هرچند که نرمی و آسایش سواری آن چندان در حد انتظار نیست. قدرت ترمزگیری این خودرو نیز به ویژه در مسیر‌های سرپایینی قابل قبول است.

در سفر‌های درون شهری کپچر گزینه‌ی معقولی به نظر می‌رسد البته به این شرط که نحوه صحیح کارکردن با گیربکس دوکلاچه را آموخته باشید و مانند برخی افراد نسبت به شروع حرکت یا دنده عقب رفتن با خودرو‌های مجهز به گیربکس دو کلاچه، گلایه نداشته باشید.

 



رقبا و محصولات مشابه
اگرچه رنو کپچر با هدف قرارگیری در بازه قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومانی به بازار کشورمان راه پیدا کرد، اما مشکلات اخیر صنعت خودروسازی بر روی این خودرو نیز تاثیر گذاشته و این روز‌ها و در زمان نگارش این نوشته (تیرماه ۹۹) شاهد قیمت بیش از ۵۲۰ میلیون تومانی آن در بازار هستیم. لازم به یادآوری است که با توجه به قطع همکاری رنو با خودروسازان کشورمان، ایران خودرو دیگر این خودرو را عرضه نمی‌کند. اگر قصد خرید رنو کپچر را دارید، بهتر است بدانید خودرو‌هایی نظیر پژو ۲۰۰۸،  سانگ یانگ تیوولی، هایما اس ۵ و هاوال h۲ را نیز می‌توانید در لیست گزینه‌های احتمالی خود جای دهید.

مزایا و معایب

نکات مثبت
طراحی ظاهری دلنشین
تجهیزات ایمنی مناسب
مصرف سوخت بهینه

نکات منفی
فقدان تجهیزاتی مانند صندلی برقی و سانروف
کمبود شدید قطعات یدکی و مراکز خدماتی
حساسیت پیشرانه نسبت به بنزین بی کیفیت
کیفیت سواری نه چندان نرم و آسایش‌بخش
قدیمی بودن نسبت به مدل روز جهان
 
منبع:دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->