٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
معاون وزیر ورزش:

پرورش اندام با شرایط زنان جور درنمی‌آید/ هیاهو برای تعداد اندکی از بانوان

  • کد خبر: ۳۱۹۶۵
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
پرورش اندام با شرایط زنان جور درنمی‌آید/ هیاهو برای تعداد اندکی از بانوان
معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در مورد فعالیت زنان در رشته‌های پاورلیفتینگف، بوکس و ورزش زورخانه‌ای گفت: در مبانی اعتقادی ما از زن به عنوان ریحانه یاد شده، نمی‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی او را تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش شهرآرانیوز، فعالیت بانوان در برخی از رشته‌های ورزشی همیشه حواشی خاصی همراه داشته است؛ چندی پیش بانوان علاقه‌مند به بوکس خواستار دریافت مجوز حضور بانوان در این شته رزمی بودند و به‌تازگی نیز بانوان پاورلیفتینگ و ورزش زورخانه‌ای خواهان حضور در این رشته‌ها شده‌اند، اما تاکنون تصمیم قطعی در مورد این رشته‌ها گرفته نشده و وزارت ورزش در حال بررسی این درخواست‌ها است.
مهین فرهادی‌زاد، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در مورد درخواست فعالیت بانوان در سه رشته پاورلیفتینگ، بوکس و ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: نامه کتبی این سه رشته به وزارت ورزش رسیده است و ما در جلسه شورای مدیریت ورزش با حضور افراد متخصص و مسئول موضوع را بررسی کردیم. متاسفانه فدراسیون‌ها کار مستندی را ارائه نمی‌دهند و باید در جلسات مختلف اطلاعات لازم را کسب و منسجم کنیم. علاوه بر این پیشینیه رشته را هم در نظر می‌گیریم که در بخش زنان چگونه است، از طرفی به ملاحظات فرهنگی هم توجه می‌کنیم. با توجه به اینکه در مبانی اعتقادی ما از زن به عنوان ریحانه یاد شده، نمی‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی او را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین مسائل پزشکی و ورزشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

او در مورد رشته پاورلیفتینگ گفت: این رشته باید توضیح بدهد که در چه حوزه‌هایی به دنبال فعالیت است. اگر بحث پرورش اندام را در نظر دارند، به سرعت و پس از دریافت نامه پاسخ منفی می‌دهیم، چون بحث پرورش اندام و حجیم شدن عضلات شیوه‌های خود را دارد که با شرایط زنان جور در نمی‌آید، اما مسئولان پاورلیفتینگ سه حرکت را معرفی کرده‌اند که دلایل خود را هم دارند؛ ما هم از نظر فیزیولوژی و سلامتی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


تعداد بانوان علاقه‌مند به زورخانه کم است

معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در مورد ورزش زورخانه‌ای هم گفت: اکنون عکس‌هایی که از بانوان علاقه‌مند به زورخانه برای ما ارسال کرده‌اند، تعداد انگشت‌شماری را نشان می‌دهد. آیا هیاهوی این روز‌ها برای همین نفرات است؟ در این زمینه به تاریخ تربیت بدنی هم نگاه می‌کنیم؛ ورزش زورخانه تاریخ دارد و برای کشور ماست. از طرفی بیش از آنکه ورزش باشد، ترویج آیین پهلوانی است که از بدو ورود به زورخانه، شکل و شمایل ساختمان زورخانه و اعمال و رفتارش نشان دهنده آن است. زورخانه برای مردان بوده و لباس آن هم کاملا برای مردان است مگر اینکه کار دیگری انجام بدهیم. برخی می‌گویند یک زمان را به مردان و زمانی را هم به زنان اختصاص دهیم، اما در گذشته زنان در این رشته فعالیت کرده‌اند؟ بنابراین همه این موارد را همراه با مستندات و فیلم‌هایی که از این سه رشته داریم، بررسی می‌کنیم و جمع‌بندی لازم ر انجام می‌دهیم تا در شورای معاونان مورد بحث قرار بگیرد.
او در پاسخ به این سوال که نسبت دادن واژه پهلوانی فقط به مردان، درست است؟ گفت: خیر. پهلوانی، معرفت و مهربانی برای مردان و زنان است، اما چرا دنبال پهلوانی در ورزش زورخانه می‌گردید؟ بروید پیشینه آن را ببینید که زنان هم بوده‌اند یا نه؟ باید هدف بانوان از انتخاب این ورزش را هم بپرسید.


مردان متقاضی فعالیت بانوان در زورخانه هستند

معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که موضوعات مختلف در گذر زمان تغییر می‌کنند، آیا این درست است که بگوییم، چون از قبل نبوده پس در آینده هم نباشد؟ گفت: این ارتباط تا حدودی غلط است. ورزش زورخانه‌ای فدراسیون ملی و بین‌المللی دارد و نشات گرفته از فرهنگی تاریخی است. این ورزش اختراع نشده بلکه قدمت دارد، مردان در آن فعال بوده‌اند و آن را زنده کرده‌اند که کار بسیار خوبی است، چون هر چه بتوانیم ورزش‌های تاریخی‌مان را زنده کنیم، معرفت‌های آن زمان را اشاعه می‌دهیم. با این حال نقش مردان در تاریخ ورزش زورخانه‌ای پررنگ بوده و هیچ جایی به زنان اشاره نشده است.
فرهادی‌زاد در واکنش به اینکه فرهنگ هم دچار تغییر می‌شود، بیان کرد: تاریخ برای گذشته است و تغییر نمی‌کند. فرهنگ یعنی اینکه نیاز حرکتی زنان را در قالب‌های مختلف، بر اساس علاقه شان جواب بدهیم و آن را به چهار رشته محدود نکنیم که این کار را هم انجام نداده‌ایم؛ اکنون زنان در رشته‌های جدیدی مثل موج سواری و پاراگلایدر فعالیت می‌کنند که شاید برای عموم مردم مبهم‌تر هم باشد، اما زورخانه حاکی از حضور مردان بوده است. مردان بیشتر از بانوان متقاضیان فعالیت بانوان در زورخانه‌ها هستند، شما می‌توانید همین سوال را از آن‌ها بپرسید که زنان در گذشته این رشته حضور داشته‌اند؟ به طور کلی ما شرایط رشته را از نظر وضعیت جسمانی، سلامتی، مسائل فرهنگی و نظرات علما مورد بررسی قرار می‌دهیم.

منبع: آفتاب‌نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->