جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

آشنایی با خرید و فروش رانای کارکرده و مشخصات فنی آن

  • کد خبر: ۳۱۹۷۲
  • ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
آشنایی با خرید و فروش رانای کارکرده و مشخصات فنی آن
مهندسان شرکت ایران خودرو بعد از تولید سمند که اولین خودرو ملی کشور به حساب می‌آید، در سال ۱۳۸۸ به فکر طراحی و تولید خودروی دیگری به نام رانا (RUNNA) افتادند. البته باید بگوییم که طراحی خودرو رانا نیز با بهره‌گیری از بدنه و شاسی خودرو SD ۲۰۶ صورت گرفته است در این مقاله قصد داریم تا به بررسی قیمت، جنبه‌های ظاهری و باطنی انواع کارکرده این خودرو پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.
 به گزارش شهرآرانیوز ،هنگامی که عرضه خودرو‌های کاملا جدید از سوی شرکت‌های خودروساز، از نظر اقتصادی به صرفه نباشد و از طرف دیگر مشتریان نسبت به مدل‌های تکراری ارائه شده از سوی خودروسازان اعتراض داشته باشند، راه برای عرضه نسخه‌های فیس لیفت باز خواهد شد.

البته همان‌طور که اطلاع دارید، تنها در کشور ما (و شاید یکی دو کشور دیگر) است که دو - سه مدل قدیمی برای سالیان دراز در خط تولید باقی مانده و صدای اعتراض مشتریان را درآورده‌اند.
 
یکی از این مدل‌های قدیمی، پژو ۲۰۶ صندوقدار است که خود نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو از عمر کمتری برخوردار است. شرکت ایران خودرو نیز با تبلیغات فراوان آن را فیس‌لیفت نموده و پروژه رانا را کلید زده است.

خودروی رانا در واقع نمونه تغییر شکل یافته و ایرانیزه شده پژو ۲۰۶ صندوقدار است که اگرچه ظاهر نسبتا مناسبی دارد، اما می‌توان گفت که با استقبال عمومی کمتری نسبت به پژو ۲۰۶ صندوقدار مواجه بوده است.
رانا
 
طراحی ظاهری و بدنه رانا
با نگاهی به ظاهر رانا می‌توان صاحب اصلی ساختار آن که همان پژو ۲۰۶ اس دی است را به راحتی تشخیص داد. نمای روبروی این خودرو به کلی تغییر کرده و شباهتی به پژو ۲۰۶ ندارد.

دو کاسه‌چراغ جلو به فرم تقریبا چهار ضلعی با طراحی بسیار ساده و لامپ‌های تلسکوپی، در دو طرف جلو‌پنجره که مزین به نماد ایران خودرو است، قرار دارند.

 

آشنایی با خریدوفروش، رانا کارکرده ومشخصات فنی آن
 
 
 
در قسمت زیرین سپر نیز مجاری ورودی هوا به شکلی کاملا ابتدایی به همراه چراغ‌های مه‌شکن تعبیه شده‌اند. دو خط حجم دهنده نیز از ستون‌های A شروع شده و پس از گذر از روی درب کاپوت، به دو طرف محل نصب پلاک بر روی سپر جلو ختم می‌شوند.

در نمای جانبی رانا نیز تقریبا چیزی جز شمایل آشنای پژو ۲۰۶ اس دی به چشم نمی‌خورد. در نمای عقب تقریبا همه چیز نسبت به ۲۰۶ تغییر یافته و ما با طراحی دگرگون شده‌ی بسیاری از عناصر اصلی، همچون درب صندوق عقب، چراغ‌ها و سپر عقب مواجه هستیم.

آشنایی با خریدوفروش، رانا کارکرده ومشخصات فنی آن
 
 
چراغ ترمز ثانویه در زیر لبه درب صندوق به صورت نواری از لامپ‌های LED قرار داده شده است و دو عدد چراغ شب‌نما - مه‌شکن نیز در دو طرف محل نصب پلاک، بر روی سپر عقب حضور دارند.

به طور کلی نمای ظاهری رانا با توجه به رقیب اصلی این خودرو در بازار ایران می‌تواند تا حدی متناسب و زیبا تلقی گردد، اما شاید بسیاری از مشتریان همان ظاهر اصیل پژو ۲۰۶ صندوقدار را ترجیح دهند. البته بایستی بهای بالاتری نیز برای تصاحب پژو ۲۰۶ sd با پیشرانه مشابه پرداخت نمایند.

طراحی داخلی و کابین رانا
داخل کابین رانا به طرز ناخوشایندی سرشار از انواع و اقسام پلاستیک‌های خشک شده است. ادوات داشبورد و پنل درب‌ها کاملا حس ارزانی را به شما القا می‌کنند و همه با هم فاکتور اقتصادی بودن را فریاد میزنند.

 
طراحی مجموعه داشبورد و غربیلک فرمان به طور کلی نسبت به پژو ۲۰۶ دگرگون شده و هیچ شباهتی با آن ندارد. طراحی داشبورد رانا چندان جذاب نبوده و حتی می‌توان گفت که نسبت به ۲۰۶ عقب گرد نیز داشته است. طراحی غربیلک فرمان تا حدی زشت و نافرم به نظر می‌رسد.
 
آشنایی با خریدوفروش، رانا کارکرده ومشخصات فنی آن

از نظر گنجایش، ردیف جلو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد، اما صندلی‌های ردیف عقب با محدودیت در قسمت سر و پا‌ها مواجه هستند. همچنین به دلیل کوچک بودن دهانه درب‌های جانبی عقب،  ورود به ردیف دوم برای افراد درشت جثه چندان راحت نخواهد بود.

 

آشنایی با خریدوفروش، رانا کارکرده ومشخصات فنی آن


طراحی مجموعه داشبورد و غربیلک فرمان به طور کلی نسبت به پژو ۲۰۶ دگرگون شده و هیچ شباهتی با آن ندارد. طراحی داشبورد رانا چندان جذاب نبوده و حتی می‌توان گفت که نسبت به ۲۰۶ عقب گرد نیز داشته است. طراحی غربیلک فرمان تا حدی زشت و نافرم به نظر می‌رسد.

از نظر گنجایش، ردیف جلو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد، اما صندلی‌های ردیف عقب با محدودیت در قسمت سر و پا‌ها مواجه هستند. همچنین به دلیل کوچک بودن دهانه درب‌های جانبی عقب،  ورود به ردیف دوم برای افراد درشت جثه چندان راحت نخواهد بود.



ظرفیت فضای صندوق عقب رانا معادل ۴۰۰ لیتر است که در نوع خود کافی به نظر می‌رسد. به طور کلی فضای داخلی رانا از نظر کیفیت و طراحی نمره قابل قبولی نمی‌گیرد، اما اوضاع خیلی  هم بد نیست چرا که با توجه به رنج قیمت و رقبای حاضر در این رنج، میتوان حداقل در ظاهر هم که شده از کابین رانا به حد کافی خرسند بود.

تجهیزات و امکانات
هم اکنون دو نسخه از رانا تحت عنوان رانا EL و LX در بازار خودرو‌های دست دوم موجود است که تفاوت این دو در میزان تجهیزات و امکانات آنهاست. رانا EL اولین نسخه از پروژه راناست که وارد بازار شد و به تیپ یک مشهور شد و هم اینک تولید آن متوقف شده است.
 
تفاوت رانا تیپ ۲ یا رانا ال ایکس با مدل اولیه (EL) به شرح زیر است:

قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل
داشبورد جدید با تریم مشکی
مه شکن چراغ جلو
سنسور دنده عقب
نمایش انواع هشدار‌ها نظیر باز بودن درب‌ها، دمای خودرو (سنسور دما)، ساعت و تاریخ بر روی نمایشگر ال سی دی
لیست تجهیزات رانا LX، اعلان شده از سوی سازنده، به شرح زیر است:

استاندارد آلایندگی یورو ۴
ترمز "ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی"
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه تنظیم دستی
سیستم صوتی "پخش MP۳ - بلندگو‌های جلو و عقب"
چراغ‌ها "چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل"
آینه‌ها "تنظیم آینه‌های جانبی برقی - آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد"
شیشه‌ها شیشه بالابر در‌های جلو و عقب برقی
تزئینات تریم مشکی
تجهیزات ایمنی "سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت کنترل - کمربند‌های ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع"
رینگ و لاستیک رینگ فولادی ۱۴ اینچ
صندلی "صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع - پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع - پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی"
سایر تجهیزات "ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی) - بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - صفحه نمایشگر روی داشبورد - نمایشگر دمای محیط - سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک - سیستم کنترل بخار بنزین"
پیشرانه و مشخصات فنی
دو نسخه رانا از نظر فنی تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و هر دو به پیشرانه TU۵، وام گرفته شده از پژو ۲۰۶، مجهز هستند. این پیشرانه تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه به حجم ۱۵۷۸ سی سی، قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار (۵۸۰۰rpm) و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر (۴۰۰۰rpm) است.
 
یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را برعهده دارد. کلیه مشخصات فنی خودروی رانا، اعلان شده از سوی سازنده را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید:

نوع موتور TU۵
حجم موتور (cc) ۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (hp) ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۰.۵
تعداد سوپاپ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای
استاندارد حد آلایندگی یورو ۴
حداکثر سرعت (km/h) ۱۸۹
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲
سیستم انتقال قدرت دستی پنج سرعته
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/۱۰۰ km) ۵.۴
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/۱۰۰ km) ۶.۶
طول خودرو (mm) ۴۲۹۲
عرض خودرو (mm) ۱۶۸۴
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۵۳
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) ۲۴۴۵
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۱۰۹
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۵۰
رقبا و محصولات مشابه
از جمله حریفان رانا در بازار ایران می‌توان از خودرو‌هایی نظیر: پژو ۲۰۶ صندوقدار، تندر ۹۰، پژو ۴۰۵ و انواع سمند نام برد.

قیمت انواع کارکرده رانا
بهای متوسط رانا EL بدون رنگ مدل سال‌های ۹۱ و ۹۲، بسته به شرایط و جزییات هر خودرو متفاوت است، اما به طور کل نمونه‌های این خودرو در بازار با حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد با قیمتی بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان (خرداد ۹۹)، داد و ستد می‌شوند.

 

رانا
 

 

همچنین رانا LX مدل ۹۴ تا ۹۸ بدون رنگ، از متوسط قیمتی ۸۵ تا ۹۵ میلیون تومان برخوردار شده است. لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات نرخ ارز، احتمال تغییر قیمت‌ها وجود دارد.

مزایا و معایب

نکات مثبت
قیمت متعادل نسبت به پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰
فراوانی قطعات یدکی
مشخصات فنی قابل قبول به خصوص در زمینه ترمزگیری

نکات منفی
متریال نامرغوب کابین
فضای محدود ردیف عقب
عایق کاری ضعیف کابین و نفوذ زیاد صدا به کابین خودرو
کیفیت ناچیز قطعات یدکی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->