تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها
تحلیل ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران درباره تحولات سیاسی

شکل‌گیری جریان اجتماعی جدید در انتخابات ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۳۲۰۰۲
  • ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
شکل‌گیری جریان اجتماعی جدید در انتخابات ۱۴۰۰
پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، سبب این خوش‌بینی در میان آن‌ها شده است که، چون بهارستان را تصاحب کرده‌‍‌اند، می‌توانند پاستور را نیز به‌سادگی فتح کنند. در همین باره حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، با اشاره به اینکه «معمولا روال این است جریانی که پیروز انتخابات مجلس می‌شود، می‌تواند پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری هم بشود»، درباره پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار خوش‌بینی کرده است. برخی دیگر از اصول‌گرایان نیز که اصلاح‌طلبان را شریک دولت روحانی می‌دانند و حال بر بازنمایی نارضایتی از دولت وی اشتغال دارند، پیروزی خود را در انتخابات آینده، بسیار دردسترس ارزیابی می‌کنند. اما برخی پژوهشگران و کارشناسان چنین اظهارنظر‌هایی را رد می‌کنند.
علی قدیری / شهرآرانیوز، پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، سبب این خوش‌بینی در میان آن‌ها شده است که، چون بهارستان را تصاحب کرده‌‍‌اند، می‌توانند پاستور را نیز به‌سادگی فتح کنند. در همین باره حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، با اشاره به اینکه «معمولا روال این است جریانی که پیروز انتخابات مجلس می‌شود، می‌تواند پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری هم بشود»، درباره پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار خوش‌بینی کرده است. برخی دیگر از اصول‌گرایان نیز که اصلاح‌طلبان را شریک دولت روحانی می‌دانند و حال بر بازنمایی نارضایتی از دولت وی اشتغال دارند، پیروزی خود را در انتخابات آینده، بسیار دردسترس ارزیابی می‌کنند. اما برخی پژوهشگران و کارشناسان چنین اظهارنظر‌هایی را رد می‌کنند.
ابراهیم فیاض، دانشیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران، در پاسخ به پرسش شهرآرا که آیا با توجه به شرایط کنونی می‌توان اصول‌گرایان را پیروز انتخابات آینده ریاست‌جمهوری دانست، گفت: «نه، هرگز. من همان‌طور که پیش‌تر گفته بودم، بازهم می‌گویم که هم اصول‌گرایی و هم اصلاح‌طلبی مرده‌اند. ما شاهد شکل‌گیری جریانات و اقشار اجتماعی جدیدی هستیم. این روندی است که از سال‌های پیش شاهد آن بوده‌ایم و اکنون نیز ادامه دارد.»
این استاد دانشگاه همچنین بر این نظر است که «در مجلس یازدهم نیز هنوز هویت مشخصی مشاهده نمی‌شود؛ مثلا قالیباف در رأس مجلس یازدهم، فردی عملگراست که ارزشی و ایدئولوژیک نیست. ممکن است شعار ارزشی بدهد، اما غالبا عملگراست. در مجلس یازدهم به‌عنوان نمونه درباره تأیید یا رد اعتبارنامه تاج‌گردون، دیدیم که هم مخالفانی جدی وجود دارد و هم موافقانی مشخص. همین موضوع، آغازگر اختلاف در مجلس یازدهم است. برخلاف کسانی که مجلس یازدهم را مجلسی اصول‌گرا و در جهت تحکیم قدرت آنان می‌دانند، معتقدم که این مجلس، عامل شکست اصول‌گرایان است.»
فیاض از پژوهشگرانی است که به تحولات سیاسی از رهگذر تحولات اجتماعی می‌نگرد. او معتقد است که «در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، شاهد جریان اجتماعی جدیدی خواهیم بود و جامعه ما نیز آن‌قدر پویاست که جریانات جدید را خلق می‌کند و البته این خاص جامعه ما نیست. ما با شرایطی جهانی مواجهیم که بر تحولات سیاسی و اجتماعی همه کشور‌ها اثر می‌گذارد. مثلا پیش‌بینی می‌شد که ترامپ به‌سادگی در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی می‌آورد، اما اکنون در اثر شرایط ناشی از کرونا می‌بینیم که محبوبیت او به ۴۰ درصد کاهش یافته است. کرونا در یک سال آینده مانند جنگ جهانی اول، جهان را تغییر می‌دهد. کشور ما نیز از این تأثیر مستثنا نیست و شاهد تحولات دینی خاصی خواهیم بود که بر تحولات سیاسی و اجتماعی ما نیز اثر می‌گذارد.»
این پژوهشگر اجتماعی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین ویژگی‌های جریانات اجتماعی جدید در ایران چیست، گفت: «مهم‌ترین ویژگی جریانات جدید اجتماعی، این است که از درون مردم برخاسته اند و در شبکه‌های اجتماعی مجازی، رشد کرده اند. به صورت خلاصه می‌توان گفت فطرت، عدالت، حکمت، مصلحت، صلح جهانی و زندگی با محوریت مردم، مهم‌ترین ویژگی‌های نیرو‌های اجتماعی در ایران است که ارتباطات میان‌دینی و میان‌فرهنگی را شکل می‌دهند و از این رهگذر بر عرصه سیاسی و اجتماعی اثر می‌گذارند».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->