رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

توقف طرح اطراف حرم صددرصد به ضرر مشهدی‌هاست

  • کد خبر: ۳۲۰۱۵
  • ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
توقف طرح اطراف حرم صددرصد به ضرر مشهدی‌هاست
نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی از توقف طرح کنونی بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی انتقاد کرد.
مهدی عسکری / شهرآرانیوز، «مصوبه‌ای از شورای عالی معماری و شهرسازی صادر شده است که این طرح کلا متوقف شود و بازنگری در آن نیز به تهران سپرده شود. من و دیگر نمایندگان به جد با این مصوبه مخالفیم. توقف طرح صددرصد به ضرر کل مشهدی ها، کسبه مشهد و زائران مشهد خواهد بود و هیچ عقل و منطقی در شرایط فعلی که رکود هم داریم، رکود جدید را نمی‌پذیرد. این طرح باید با قوت ادامه پیدا کند. تصمیم گیری برای این طرح در تهران را توهین می‌دانم به مشهدی ها، مدیران مشهد و افراد برجسته که از خراسان در سطح کشور فعال هستند. اینکه مدیران اینجا را لایق تصمیم گیری ندانند و عقل معاش و عمرانی و مدیریتی را پایین فرض کنند و بخواهند درباره ماجرا در تهران تصمیم گیری کنند، اقدام درستی نیست؛ همه چیز باید در مشهد باشد و در این باره اجماع هم وجود دارد.»
این سخنان، بخشی از انتقاد نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی است که دیروز، درباره حواشی روز‌های اخیر درخصوص طرح پیرامون حرم و بافت ثامن بیان کرد.
روز گذشته جواد کریمی قدوسی، از بخش‌های مختلف عملیات عمرانی بافت پیرامون حرم رضوی بازدید کرد. وی در حاشیه این بازدید که با حضور احمد نوروزی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر، سیدمحسن حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر و مصطفی نعمتی، شهردار منطقه ثامن صورت گرفت، با اشاره به ابعاد کار عمرانی در بافت پیرامون حرم رضوی، گفت: این پروژه سخت‌ترین پروژه عمرانی بعد از انقلاب و ۴۰ سال است که همچنان در حال انجام است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: هرکس دقت کند متوجه می‌شود که طرح با چه سختی‌هایی به اینجا رسیده و برای آن زحمت کشیده شده است؛ باید سپاسگزار این موضوع بود.
کریمی قدوسی درباره نقد‌هایی که برمبنای آن اعلام می‌شود برخی آثار و ارزش‌های فرهنگی در منطقه رعایت نشده است، گفت: مکان‌هایی که دارای ارزش است، مثل مساجد، حوزه‌های علمیه، حسینیه‌ها و ... خانه‌های قدیمی شایان توجه، حفظ شده است و بخش دیگری هم باید در گام بعدی، مورد توجه قرار گیرد و حفظ شود.

آرمان رهبری برای بافت اطراف حرم
نماینده مردم مشهد افزود: درباره بخش‌های ریزدانه، امروز به ملکی در محله‌ای رسیدم که هنوز مالکانش در آن سکونت دارند. آن طور که گزارش گرفتم و دیدم، قرار است همین روال اجرا شود و ما نیز نظارت خواهیم کرد تا حضور ساکنان در این منطقه تضمین شود؛ این همان آرمانی است که هم مقام معظم رهبری و هم دیگران داشته اند تا ترکیب سنتی و در واقع میراث داران اینجا، نسل به نسل در همین جا بمانند؛ منتها خانه‌هایی که قابل سکونت نیست و مخروبه است، تجمیع می‌شود و به عنوان چند ملک و حقوق مالکانی که مانده اند، حفظ می‌شود. شهرداری هم می‌تواند لایحه به شورا ببرد و پروانه را ۵۰ درصد رایگان ارائه کند.
وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی خواهان توقف کامل طرح است، تصریح کرد: آن‌ها می‌خواهند طرح در تهران بازنگری و تعیین تکلیف شود، اما من و دیگر نمایندگان، به جد مخالف این موضوع هستیم؛ زیرا طرح با تمام گرفتاری و مشکلاتش تا رسیدن به اینجا، ۴۰ سال زمان برده است. توقف پروژه‌ای در این ابعاد، یعنی برگشت به عقب. ضمن اینکه را ه اندازی دوباره طرح نیز خیلی سخت‌تر از وضعیتی است که در حال حاضر وجود دارد. وی با بیان اینکه این طرح باید با سرعت پیش برود، افزود: پیشنهاد من در استانداری این بود که طرح تحول ساخت و ساز در مشهد از این نقطه کلید زده شود؛ زیرا انگیزه ساخت و ساز در این منطقه زیاد است و ارزش بسیار نیز دارد. منطقه ثامن و بافت اطراف حرم باید به کارگاه بزرگ ساخت تبدیل شود، به شرط اینکه تمام موانع برداشته شود. برای بخش‌های متوقف هم باید راهکار اندیشیده شود؛ توقف طرح صددرصد به ضرر کل مشهدی ها، کسبه و زائران خواهد بود و هیچ عقل و منطقی در شرایط فعلی که رکود هم داریم، رکود جدید را نمی‌پذیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح فعلی اشکالاتی دارد و هیچ کس این اشکالات را رد نمی‌کند. این موضوع را که بسیاری از ساکنان قدیم از اینجا رفته اند و حقوقشان ضایع شده است، می‌توان جبران کرد و به آن‌ها امتیاز‌هایی داد.

تصمیم گیری در تهران؛ توهین به مدیران مشهدی
وی با انتقاد از اینکه گفته می‌شود تصمیم گیری برای طرح بهسازی و نوسازی بافت اطراف حرم به گروه مشاورانی از تهران واگذار شده است، گفت: این طرح با قوت باید ادامه پیدا کند و من تصمیم گیری برای این طرح در تهران را توهین می‌دانم به مشهدی ها، مدیران مشهد و افراد برجسته که از خراسان در سطح کشور فعال هستند. اینکه مدیران اینجا را لایق تصمیم گیری ندانند و عقل معاش و عمرانی و مدیریتی را پایین فرض کنند و بخواهند درباره ماجرا در تهران تصمیم گیری کنند، اقدام درستی نیست؛ همه چیز باید در مشهد باشد و در این باره اجماع هم وجود دارد. اینجا ستاد تدبیر، استاندار و رئیس کل دادگستری داریم که می‌توانند در این باره نظر بدهند. جای حل اختلافات هم در ستاد تدبیر استان است.
کریمی قدوسی افزود: با بازنگری طرح، آن هم با رعایت چارچوب‌ها موافقم، اما وقتی می‌گویند یک «باغ راه» با عرض ۵۰ متر باید تبدیل به ۲۵ متر شود، بگویند باقی کار را چگونه باید پیش ببریم؟! خانه، آپارتمان یا فضای سبز بسازیم؟ اصلا ممکن است؟
وی افزود: ما از وضع موجود با اصلاحات و رعایت نکاتی که رهبری گفتند، دفاع می‌کنیم. به عنوان نماینده مجلس پای کار هستم. نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راه حل مشکلات مشهد، نگاه سیاسی ندارم، ادامه داد: برای شهرداری و شورای مشهد هر کاری که باشد، بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌های سیاسی ام، انجام می‌دهم. در مشهد حمایت می‌کنم؛ چون کار اجرایی در مشهد سخت است. این طرح تفصیلی است و طبق قانون باید در مشهد برای آن تصمیم گیری شود. طرح در گذشته در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است و وزرای سابق آن را اجرا کرده اند، اما حالا دود کار دارد به چشم ما مشهدی‌ها می‌رود! اینکه طرح کجا برود، چه کسی برایش تصمیم بگیرد و نتیجه کار چه بشود، روشن نیست.

انتظارمان رعایت قانون است
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌‎گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد نیز در‌جریان این بازدید گفت: ما معتقد به ضرورت تهیه طرح جدید برای منطقه ثامن هستیم، ولی در فرایند تهیه و تصویب این طرح، قانون باید رعایت شود. براساس قانون، طرح‌های تفصیلی پس‌از بررسی در شورای شهر برای تصویب به کمیسیون ماده‌۵ استان که مرجع قانونی تصویب طرح است، ارسال می‌شود.
احمد نوروزی با بیان اینکه پایه و اساس طرح تفصیلی فعلی منطقه ثامن توسط وزارت راه و شهرسازی و معاونت بازآفرینی این وزارتخانه تهیه شده است، افزود: معاونت مذکور، مسئولیت اجرای دو قطاع را هم عهده‌دار بوده و هست و امروز این طرح، چه خوب باشد چه بد، آقایان به سهم خود باید درباره آن پاسخ‌گو باشند و نه مدعی. وی افزود: نمی‌توانیم پس‌از ۲۰‌سال اجرای طرح و سرمایه‌گذاری‌های فراوان ادعا کنیم این طرح اشتباه است. اگر اشتباه است، باید جور اشتباه را هم بکشید.
او با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که تصمیماتی بگیریم که بار مالی فوق‌العاده سنگینی بر شهرداری تحمیل کند، اضافه کرد: شهرداری توان جبران خسارات مردم را ندارد و باید به‌عنوان حقوق مکتسبه در طرح تفصیلی جدید درنظر گرفته شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->