بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

وضعیت قرمز است، محدودیت‌ها برمی‌گردد

  • کد خبر: ۳۲۱۷۷
  • ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
وضعیت قرمز است، محدودیت‌ها برمی‌گردد
گزارش‌ها حاکی از آن است که محدودیت‌های اسفندماه دوباره در مشهد اجرا می‌شود.
مهدی عسکری/شهرآرانیوز - به گفته رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز گذشته، قرار است «ترتیباتی اتخاذ شود تا از ۱۵ تیرماه تا پایان ماه، ماسک زدن در مکان‌هایی که تجمع وجود دارد یا سرپوشیده است، الزامی شود.» طبق سخنان حجت الاسلام حسن روحانی، این مصوبه می‌تواند در صورت ضرورت تا مرداد هم تمدید شود و بر این اساس، طبق مصوبه ستاد، در استان‌هایی که شهر‌های دارای وضعیت قرمز دارند، با پیشنهاد ستاد استانی به وزیر کشور و وزیر بهداشت و موافقت رئیس جمهور، محدودیت‌های لازم به مدت یک هفته اعمال می‌شود و درصورت لزوم تمدید خواهد شد. با این تفاصیل، طبق تفسیر اظهارات رئیس جمهور، مشهد هم، همه شرایط را برای اعمال مجدد محدودیت‌ها داراست. حال کیفیت این کار چگونه باشد، مسئولان باید بنشینند دور میز و درباره آن تصمیم بگیرند.

خودمان خواستیم!
همه نشانه‌های این چند هفته در مشهد و ماندن آن در وضعیت قرمز، با روندی روبه رشد، نشان می‌دهد رعایت قوانین و پروتکل‌های بهداشتی در شهر، آن گونه که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شود؛ بسیاری از شهروندان از ماسک استفاده نمی‌کنند، حضور در تجمعات شلوغ همانند مراسم عزا و عروسی کم کم دارد به روال عادی خود بر‌ می‌گردد. اتوبوس ها، تاکسی‌های با حداکثر ظرفیت و بدون رعایت فاصله، میان مسافران درحال تردد هستند و فقط تاحدودی در مترو مقررات رعایت می‌شود. پارک‌ها مدتی است که شلوغ و پرازدحام است. در برخی شهربازی‌ها رعایت پروتکل بهداشتی هیچ معنایی ندارد و ادارات نیز طبق روال عادی به کار خود ادامه می‌دهند، یعنی در بسیاری از موارد نه ارباب رجوع و نه کارمندان ماسک ندارند و مشاهدات عینی خبرنگار ما نیز حاکی از رعایت نصفه نیمه اصول بهداشتی در برخی ادارات است.

مسئولان چه می‌گویند؟
دیروز رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، با انتقاد از بی توجهی به رعایت بهداشت، اعلام کرد: اگر مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، با کمبود تخت بیمارستانی مواجه می‌شویم. وی به «خانه ملت» گفت که با این وضعیت ممکن است به شرایط قرمز در اکثر استان‌ها برسیم. در میان این هشدارها، حسینعلی شهریاری، تلاش کرد با این عبارات، توجه مردم را به وضعیت نامناسب کادر درمان جلب کند؛ «کادر درمانی ۵ ماه است به طور مداوم در حال خدمات رسانی به مردم است و تعداد زیادی از آن‌ها هم جان خود را در این مسیر از دست داده اند.»

احتمال دورکاری در شهرداری
شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد، نیز گفت: با توجه به وضعیت قرمز کرونا در مشهد، ظرفیت اعمال دورکاری و محدودیت‌های کاری در شهرداری مشهد وجود دارد. اگر همین الان ستاد مقابله با کرونا این موضوع را به ما ابلاغ و اعلام کند، ما آماده اجرای برنامه هستیم.
با این حال مدیر توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی نیز با تشریح بیشتر این مسئله از احتمال تصمیم گیری‌های جدید در جلسه آینده ستاد مقابله با کرونای استان خبر داد و بار دیگر بر اجرای بخشنامه دورکاری گروه‌های حساس در ادارات مشهد تأکید کرد. کوکب موسوی در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به بخشنامه ابلاغی از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره دورکاری کارکنان، به این نکته اشاره کرد که در این بخشنامه ساعات اداری در تمام کشور یکی شده و از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ اعلام شده بود، اما بخشنامه بعدی امور استخدامی و وزارت کشور باتوجه به وضعیت کرونا در هر منطقه، دست استان‌ها را باز گذاشته است. وی افزود: تعداد بستری شدگان در بیمارستان‌های مشهد زیاد است و درخواست‌ها باید در ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی مطرح شود؛ چنانچه دانشگاه علوم پزشکی تأیید کرد که سیاست‌ها باید تغییر کند، پیشنهاد‌ها در ستاد بحث و بررسی می‌شود و درنهایت تصمیم گیری خواهد شد. در عین حال، دامنه هشدار‌های مسئولان روز گذشته بیشتر شد و دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، با اعلام احتمال آغاز «موج بعدی کرونا» اعلام کرد: بیماری در بیش از ۹۰ درصد موارد در ابتدا کم علامت و خفیف است؛ با این حال امروز ده برابر بیش از آنچه در بیمارستان‌ها شناسایی می‌کنیم، خارج از بیمارستان شناسایی می‌شوند. بی تردید با موج بعدی بیماری روبه رو خواهیم شد و نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد.
در ادامه این تأکیدها، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز آب پاکی را لااقل تا مدتی روی دست همه ریخت و گفت: هیچ دارو یا مواد غذایی خاصی برای مقابله با کرونا وجود ندارد. از هفته آینده استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی اجباری می‌شود و به کسانی که از آن استفاده نکنند، خدمات ارائه نمی‌شود.
وضعیت قرمز است، محدودیت‌ها بر می‌گردد
محدویت‌ها اعمال می‌شود
مسئول کارگروه اطلاع رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ما از قطعی بودن بازگشت محدودیت‌های کرونایی در مشهد خبر داد و گفت: با هماهنگی ستاد ملی و ستاد استانی مبارزه با کرونا، پیشنهاد‌هایی برای ایجاد محدودیت‌ها آماده شده است و بعد از برگزاری جلسه استانی، این پیشنهاد‌ها در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار خواهد گرفت.
دکتر حمیدرضا رحیمی بدون اشاره به ابعاد و زوایای پیشنهاد‌های تدوین شده بیان کرد: این محدودیت‌ها به ویژه برای دستگاه‌های پرتردد شهروندان، با سخت گیری بیشتری اجرا خواهد شد. درباره تمدید محدودیت‌ها نیز ستاد استانی کرونا تصمیم گیری خواهد کرد. پیگیری خبرنگار ما از دستگاه‌های ذی ربط برای اطلاع از محدودیت‌های ترافیکی و حمل ونقل، اعمال محدودیت در پارک ها، اماکن عمومی، ادارات و ... به جایی نرسید و مسئولان مربوط ترجیح دادند اخبار این محدودیت‌ها از طریق ستاد استانی مقابله با کرونا اطلاع رسانی
شود.
روز گذشته همچنین بنا بر اعلام وزارت بهداشت، ۲۴۸۹ شناسایی جدید از ابتلا به کووید ۱۹ به ثبت رسید تا شمار مبتلایان در مجموع به ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر برسید. روز گذشته همچنین ۱۴۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند تا شمار جان باختگان در کشورمان در عدد ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر ثبت شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->