سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روند صعودی کرونا در ۱۱ استان کشور

  • کد خبر: ۳۲۲۴۱
  • ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
روند صعودی کرونا در ۱۱ استان کشور
بر اساس گزارش اپیدمیولوژی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، در هفته منتهی به ششم تیرماه، روند کشوری کووید-۱۹ دارای تغییرات مختصر صعودی است و از طرفی هم روند صعودی یا شروع پیک در ۱۱ استان گزارش شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، تا امروز دوشنبه نهم تیرماه، تعداد مبتلایان قطعی کرونا در جهان از مرز ۱۰میلیون و ۲۴۹هزار تن عبور کرده و بیش از ۵۰۴هزار تن نیز به دلیل این بیماری در دنیا جان باخته‌اند. در ایران نیز مجموع بیماران کووید۱۹ به ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسیده و بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت تا لحظه انتشار این گزارش، ۱۰هزار و ۵۰۸ نفر نیز به دلیل این بیماری در کشور جان خود را از دست داده‌اند. البته تا کنون ۱۸۳ هزار و ۳۱۰ نفر از مبتلایان کرونا در کشور، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

گزارش اپیدمیولوژی کروناویروس و تحلیل استانی این بیماری در هفته منتهی به ششم تیرماه، امروز از سوی وزارت بهداشت منتشر شد.

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، در محاسبات روند، در این گزارش و گزارشات آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می‌شود.

برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید ۱۹ در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شده است.

برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد.

در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.
 

روند صعودی کرونا در ۱۱ استان کشور


تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی



برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی موارد زیر مدنظر قرار گرفت:

در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند افزایشی دارد.

در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالا اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می‌شود، وضعیت به حالت ثبات می‌رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم می‌باشد. باید توجه داشت هر لحظه این روند مستعد یک پیک دیگر می‌باشد.

در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد.

منظور از ناسازگاری داده‌ها این است که روند داده‌های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن روند شاخص‌های ابتلا و مرگ دیده می‌شود در این موارد تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد. ناسازگاری در داده‌ها به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیر دقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها و وجود خطا هنگام ثبت داده‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذ یری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر روند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.


تقسیم بندی استان‌ها از نظر میزان گزارش



استان‌ها بر اساس میزان بروز تجمعی موارد بیماری به سه دسته پر گزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و روند بیماری در آنها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.

در مورد استان‌های با بروز کم، تغییرات کم در داده‌ها می‌تواند تغییرات سریع در شاخص‌ها ایجاد کند و از این رو تفسیر داده‌های این استان‌ها سخت‌تر بوده و با عدم اطمینان بیشتری همراه است.

تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان‌ها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.
 
روند صعودی کرونا در ۱۱ استان کشور



تحلیل روند بیماری در هفته منتهی به ۶ تیرماه



بنابر گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، در روند کشوری بیماری، تغییرات مختصر صعودی مشاهده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در هفت استان (هرمزگان، کردستان، لرستان، خراسان جنوبی، کرمان، چهارمحال و بختیاری و تهران) دیده شد. روند ثبات با تغییرات مختصر در سه استان (یزد، خوزستان و البرز) مشاهده شد. روند صعودی یا شروع پیک در ۱۱ استان (زنجان، آذربایجان غربی، ایلام، اصفهان، قزوین، فارس، خراسان رضوی، قم، گلستان، گیلان و مازندران) مشاهده شد. به نظر می‌رسد پنج استان (کرمانشاه، بوشهر، آذربایجان شرقی، سمنان و مرکزی) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در پنج استان (اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و همدان) ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه نماید.

جهت اطلاع از روش کار و اطلاعات بیشتر در مورد روندهای استانی در چند روز اخیر به وب‌سایت کمیته اپیدمیولوژی کووید -۱۹ به آدرس http.//corona.behdasht.gov.ir مراجعه کنید.
 


کرونا در جهان

 
 
روند صعودی کرونا در ۱۱ استان کشور

تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در جهان در روز چهارم تیر ماه ۱۳۵ هزار و ۲۱۲ نفر، در روز پنجم تیر ماه ۱۶۷ هزار و ۵۶ و در روز ششم تیر ماه ۱۷۷ هزار و ۱۲ نفر بوده است.

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، همچنین ۱۵ کشور اول جهان از نظر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در هفته منتهی به ششم تیر ماه ۱۳۹۹، شامل آمریکا، برزیل، روسیه، هند، ‌ انگلستان، اسپانیا، ‌پرو، شیلی، ایتالیا، ایران، مکزیک، پاکستان، ترکیه، ‌آلمان و عربستان سعودی است. تا ششم تیرماه تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در آمریکا که رتبه نخست شیوع کرونا را به خود اختصاص داده است از مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گذشته است. در کشورمان نیز که رتبه دهم شیوع کرونا را داراست نزدیک به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر مبتلا در هفته منتهی به ششم تیر ماه شناسایی شده است.
 
روند صعودی کرونا در ۱۱ استان کشور

نمـودار تعـداد موارد مثـبت روزانه گزارش شـده در بـرابر تعداد مـوارد مثـبت تزایـدی گزارش شـده کووید- ۱۹:
طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، انجام اقدامات بهداشت عمومی مانند یافتن فعال موارد بیماری، جداسازی، آزمایش، پیگیری افراد در معرض تماس و مراقبت در جلوگیری از ابتلای آنها در کنترل کووید-۱۹ بسیار موثر بوده است.

در نمودار زیر، خط زمانی آبی هرچه به سمت تیره شدن می‌رود، نشان می‌دهد که یک کشور نسبت به اندازه شیوع احتمالی خود، تعداد تست‌های زیادی را انجام داده است. در مقابل خط زمانی قرمز نشانگر تعداد کم آزمایش به ازای هر مورد شناسایی شده است. این رنگ نشان می‌دهد که تعداد واقعی ابتلا به کووید- ۱۹ ممکن است به مراتب بیشتر از تعداد گزارش شده باشد.

همچنین این نمودار نشان می‌دهد که کشورهایی مانند ویتنام، تایوان، تایلند و کره جنوبی که از ابتدا سیاست انجام تعداد بالای آزمایش به ازای هر میلیون نفر جمعیت را در دستور کار خود قرار دادند، به سرعت گزارش تعداد موارد ابتلای روزانه آنها افت کرده است. در مقابل، کشورهایی مانند کویت و قطر که این سیاست را دنبال نکرده‌اند همچنان با گزارش بالای تعداد موارد ابتلای روزانه به ازای هر میلیون نفر جمعیت خود روبرو هستند.
 
روند صعودی کرونا در ۱۱ استان کشور



تجارب کشـورهای جهـان در مواجهـه با کووید-۱۹؛ شـیلی



شیلی کشوری در آمریکای جنوبی، واقع در شرق اقیانوس آرام با مساحت ۷۴۳.۵۳۲ کیلومترمربع و جمعیت ۱۹.۱۱۰.۵۷۰ نفر است. موارد کووید-۱۹ در این کشور از تاریخ سیزدهم اسفندماه ۱۳۹۸ گزارش شد. شیلی در رتبه سوم کشورهای آمریکای لاتین از نظر شمار مبتلایان به کووید-۱۹ قرار دارد.

در این کشور تاکنون ۲۶۷ هزار و ۷۶۶ مورد تأیید شده بیماری و ۵ هزار و ۳۴۷ مورد مرگ گزارش شده است.

برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در این کشور شامل موارد زیر است:

-‌ اعلام وضعیت هشدار در سراسر کشور از اوایل گزارش بیماری در چین

-‌ اعمال قرنطینه اجباری در سانتیاگو پایتخت این کشور (با ۸۰ درصد آمار مبتلایان کشور) در اواسط اردیبهشت ۱۳۹۹، پس از ناکارآمدی قرنطینه اختیاری

-‌ تسهیل جذب افراد در بخش‌های بهداشتی درمانی جهت کمک به مقابله با بیماری

-‌ انجام روزانه حدود ۱۴۰۰۰ تست تشخیصی تا اواخر اردیبهشت ۱۳۹۹ و رشد انجام تست‌ها تاکنون (در مجموع انجام بیش از ۹۲۰ هزار تست)

-‌ تخصیص بسته مالی ۱۲ میلیارد دلاری برای مقابله با آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا

-‌ کمک‌های اضطراری به ارزش ۱۲۶ دلار برای هر نفر از اعضای خانواده‌های مستمند و والدین غیرشاغل

منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->