درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد درباره مهندس عباس آفرنده، طراح گنبد ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد| یادگارفیروزه فام آفرنده جشن‌تکلیف نوجوانان پسر عرب‌زبان در حرم مطهر رضوی برگزار شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر چه می‌خواهد دل تنگت، نگو! نگاهی به کارکرد اجتماعات دینی در جامعه
سرخط خبرها

برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب رضوی در ۲۵ تیر

  • کد خبر: ۳۲۳۰۸
  • ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب رضوی در ۲۵ تیر
دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که ۲۶ تیر سال گذشته آغاز به کار کرد، قرار بود پنجم تیر امسال با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان دهد، اما ویروس کرونا این رویداد را نیز بی‌نصیب نگذاشت و باعث تغییراتی در جدول برنامه‌های دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌سال رضوی شد.
شکیبا افخمی راد/ شهرآرانیوز - دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که ۲۶ تیر سال گذشته آغاز به کار کرد، قرار بود پنجم تیر امسال با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان دهد، اما ویروس کرونا این رویداد را نیز بی‌نصیب نگذاشت و باعث تغییراتی در جدول برنامه‌های دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌سال رضوی شد. این رویداد که با هدف ترویج معرفت بنیان فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های علمی- پژوهشی، ادبی، هنری مبتنی بر روش و منش حاکم بر سیره امام‌رضا علیه‌السلام و ابعاد مختلف شخصیت ایشان برگزار می‌شود اکنون در مرحله داوری قرار داد و اساتید دانشگاهی و حوزوی آثار رسیده به دبیرخانه را در هشت بخش کتاب‌های چاپی، کتاب‌های دیجیتالی و گویا، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی و حوزوی، آثار چاپ نشده، ناشران فعال، نشریه‌های پژوهشی و ترویجی و بین‌الملل بررسی می‌کنند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر جشنواره دوازدهم به سراغ حجت‌الاسلام و المسلمین علی باقری دبیر علمی و مهدی قیصری نیک دبیر اجرایی این جشنواره می‌رویم.

توسعه موضوعی فراخوان جشنواره
باقری با اشاره به اینکه جشنواره کتاب سال رضوی یکی از برنامه‌هایی است که هرسال از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری بنیاد بین‌المللی امام‌رضا (ع) در دهه کرامت برگزار می‌شود درباره تغییرات ایجاد شده در دوره جدید این رویداد می‌گوید: امسال عنوان‌ها و موضوعات فراخوان جشنواره را توسعه دادیم. براین‌اساس به میمنت دوازدهمین دوره موضوعاتی درباره ائمه بعد از امام رضا (ع) مانند مهدویت را در فراخوان قرار دادیم. همچنین با توجه به دستور مقام معظم رهبری و صدور بیانیه گام دوم انقلاب، این موضوع را نیز به محور‌های این دوره از جشنواره اضافه کردیم.
او درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا بر روند اجرا و برگزاری این جشنواره نیز توضیح می‌دهد: شیوع ویروس کرونا و آغاز قرنطینه باعث شد ارسال آثار برای مدتی دچار مشکل شود و در دوره‌ای در روند برگزاری جشنواره وقفه ایجاد شود.
به گفته دبیر علمی جشنواره کتاب رضوی، بعد از از اینکه در یک ماه اخیر محدودیت‌ها کاهش پیدا کرد آثار زیادی به دبیرخانه رسید که این موضوع نشان می‌دهد، کرونا مانع بزرگی برای رسیدن آثار نویسندگان و ناشران بوده است.
باقری خاطرنشان می‌کند: از‌این‌رو و درحالی که قرار بود مهلت دریافت کتاب‌ها ۳۱ اردیبهشت به پایان برسد ما برای ۱۰ روز و تا ۱۰ خرداد فراخوان را تمدید کردیم. اما با توجه به اینکه از ایام دهه کرامت برای برگزاری اختتامیه خیلی دور می‌شدیم، بیش از این امکان تمدید فراخوان را نداشتیم و مجبور شدیم به همین زمان اکتفا کنیم. با این حال نزدیک به ۵۰۰ عنوان اثر به جشنواره رسیده‌است که ۴۲۰ اثر آن مکتوب و بقیه آثار دیجیتال است.
به گفته او استقبال از جشنواره کمتر از سال‌های قبل نیست، ولی انتظار می‌رفت با توجه به توسعه موضوعی در فراخوان، آثار بیشتری به دبیرخانه برسد که کرونا محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد کرد.
باقری درباره میزان استقبال از بخش‌های مختلف جشنواره نیز می‌گوید: در این دوره از نظر تعداد و حجم کتاب‌ها از موضوع داستان‌نویسی کودک و بزرگ‌سال بیشتر از سایر بخش‌ها استقبال شده‌است. همچنین در حوزه دیجیتال با توجه به جدید بودن آن در کشور، دبیرخانه آثار کمتری را دریافت کرده‌است.
دبیر علمی جشنواره کتاب رضوی همچنین یادآور می‌شود: تعدادی از کشور‌های خارجی نیز آثاری را به زبان ژاپنی، چینی، روسی، اردو، عربی و فرانسه ارسال کرده‌اند.

زمان جدید برای برگزاری اختتامیه
باقری درباره روند برگزاری جشنواره در این روز‌ها توضیح می‌دهد: آثار درحال داوری است و ما به زودی جلسات هیئت علمی را برای انتخاب رتبه‌های برتر اعلام می‌کنیم.
او ابراز امیدواری می‌کند با روند پیگیری مراحل اجرایی جشنواره در روز زیارتی حضرت رضا (ع) ۲۳ ذی‌القعده (۲۵ تیر) مراسم اختتامیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.
دبیر علمی جشنواره کتاب رضوی درباره نحوه داوری آثار نیز توضیح می‌دهد: کتاب‌ها را به حدود ۱۰۰ داور واگذر کرده‌ایم تا آثار را بررسی کنند، به طوری که حداقل دو نفر هر اثر را داوری می‌کنند. بعد جمع نظرات داوران در هیئت علمی با ۱۶ نفر عضو بررسی می‌شود و آثار برتر انتخاب می‌شوند.
به گفته او امسال تعدد داوران بیشتر شده است و افراد از دانشگاه‌های بیشتری برای داوری فراخوانده شده‌اند. همچنین با توجه به توسعه موضوعات فراخوان منتخبان بیشتری در اختتامیه معرفی می‌شوند.
باقری درباره اهمیت برگزاری جشنواره کتاب رضوی خاطرنشان می‌کند: این جشنواره مشوقی است برای نویسندگان تا آثارشان را برای دیده شدن ارائه کنند، همچنین معرفی کتاب‌ها در این رویداد در ترویج کتاب‌خوانی تاثیر به‌سزایی دارد.
دبیر علمی جشنواره با اشاره به اینکه این رویداد آمده تا مسیر دیگری برای تشویق به کتاب‌خوانی ایجاد کند می‌گوید: ما برای خواندن و تحلیل کتاب‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات نقد و بررسی برگزار می‌کنیم. سال گذشته نیز چندین جلسه با طیف‌های مختلف برگزار کردیم، اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا باعث شد نتوانیم آثار برجسته‌ای که درجشنواره درحال ارزیابی بود را به نقد و بررسی بگذاریم.

چالش دعوت از مهمانان خارجی
مهدی قیصری‌نیک دبیر اجرایی جشنواره نیز درباره مشکلات ایجاد شده برای این رویداد به دلیل شیوع کرونا توضیح می‌دهد: ما برای دعوت از مهمانان خارجی به مشکل خوردیم از این‌رو درحال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم راه‌حلی برای این موضوع پیدا کنیم. قطعا هم تا آخر تیر نتیجه برنامه‌ریزی‌ها مشخص خواهد شد.
به گفته او آثاری که برای بخش بین‌الملل به جشنواره رسیده بیشتر از کشور‌های پاکستان، عراق و الجزایر بوده‌است.
دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال رضوی با اشاره به ۷ بخش این رویداد درباره تعداد برگزیدگان این جشنواره خاطرنشان می‌کند: ما در هر بخش ۳ برگزیده خواهیم داشت. همچنین در بخش کتاب‌های چاپی که دارای ۹ محور است برگزیدگان جداگانه‌ای معرفی خواهند شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->