نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سرخط خبرها

پوتین همچنان قدرتمندترین فرد روسیه باقی می‌ماند؟

  • کد خبر: ۳۲۴۶۲
  • ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
پوتین همچنان قدرتمندترین فرد روسیه باقی می‌ماند؟
با تغییر در قانون اساسی روسیه، پوتین می‌تواند تا ۱۶ سال دیگر در مسند ریاست‌جمهوری خویش باقی بماند.
محبوبه عظیم زاده/ شهرآرانیوز - سال ۱۹۹۹ نخست‌وزیر شد. بعدتر، از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ سکان ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت. به دلیل محدودیتی که در قانون اساسی روسیه وجود داشت، نتوانست برای سومین دوره پیاپی در انتخابات سال ۲۰۰۸ شرکت کند، اما در عوض تا سال ۲۰۱۲ دوباره در قامت نخست‌وزیری به فعالیت خود ادامه داد و در ۲۰۱۲ به سیاق گذشته رئیس‌جمهور شد. او در گذشته شهرداری شهر لنینگراد را هم بر عهده داشته، یعنی همان شهری که در آن متولد شده است. حالا، ولادیمیر‌ولادیمیرویچ پوتین، با همان کت‌وشلوار‌های خوش‌دوخت همیشگی‌اش، سال‌هاست که مرد اول روسیه است و ظاهرا قصد ندارد به این زودی از این وادی کنار بکشد. پوتین در ژانویه۲۰۲۰ طرح برگزاری یک همه‌پرسی را به‌منظور ایجاد تغییر در قانون اساسی پیشنهاد داد و حالا با رسیدن به روز هفتم و روز آخر این رأی‌گیری، ۷۶ درصد از شرکت‌کنندگان به تغییر در قانون اساسی یا حضور دوباره او به‌عنوان رئیس‌جمهور رأی مثبت داده‌اند. به عبارت دیگر، پوتینی که باید در سال ۲۰۲۴ از قدرت کناره می‌گرفت، با این دگرگونی قانونی می‌تواند تا سال ۲۰۳۶ و وقتی که به سن هشتادسالگی رسید، همچنان رهبر مردم روسیه باقی بماند.


مردی برای تمام فصول

به دلیل محدودیت‌هایی که به دلیل همه‌گیری کرونا باید اعمال شود و همچنین با توجه به اوضاع نامطلوب روسیه که طبق آمار‌ها روزانه بیش از ۷۰۰۰ مبتلا دارد، این رأی‌گیری در ۷ روز انجام شده است. این همه‌پرسی ۲۵ ژوئن آغاز شد و امروز، یعنی یکم ژوئیه به پایان می‌رسد.
 
انتخابات روسیه با حاشیه‌هایی هم همراه بود؛ از گزارش‌هایی که درباره دست‌کاری در فرایند رأی‌گیری و رأی‌دهی اجباری مطرح شد تا پستی که یکی از مجریان تلویزیونی یکی از رسانه‌های مستقل منتشر کرد که نشان می‌داد فردی ۲ مرتبه رأی داده است؛ یک مرتبه به شیوه الکترونیکی و مرتبه دیگر با برگه‌های معمولی.
 
در کنار افرادی که به این ماجرا رأی داده‌اند، مخالفان پوتین هم سعی کردند با بایکوت کردن این رأی‌گیری به تغییر در قانون اساسی که این امکان را به پوتین می‌دهد حالا حالا‌ها رئیس‌جمهور روسیه باقی بماند، واکنش نشان بدهند. این اتفاق واکنش‌هایی را هم در فضای مجازی به دنبال داشت.
 
کاربری خطاب به پوتین گفته بود: «یعنی خداوکیلی خودت خسته نشدی دیگه؟» در این میان، اظهارنظر‌ها و نقل قول‌های دیگری هم که به‌صورت ریشه‌ای‌تر به این ماجرا نگاه کرده‌اند، در فضای مجازی دیده می‌شود. یوشی‌هیرو فرانسیس‌فوکویاما، متخصص اقتصاد سیاسی، کتابی دارد با عنوان «ریشه‌های نظم سیاسی؛ از دوران پیشاانسانی تا انقلاب فرانسه» که در آن گفته است: «فدراسیون روسیه، به‌ویژه از زمان روی کار آمدن ولادیمیر پوتین در اوایل دهه ۲۰۰۰، به چیزی تبدیل شده که بسیاری از اندیشمندان سیاسی به آن لقب رژیم «اقتدارگرای انتخاباتی» داده‌اند. حکومت اساسا اقتدارگراست که از سوی شبکه‌ای سایه‌وار از سیاست‌مداران، مقام‌ها و منافع تجاری کنترل می‌شود، اما با وجود این، انتخابات دموکراتیک برگزار می‌کند تا تداوم حضور خود در قدرت را مشروعیت بخشد.»
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->