واکنش‌ها به حقوق ۱۱ میلیونی نمایندگان مجلس ادامه دارد؛ بیش از پنج‌برابر حقوق کارگران است!

  • کد خبر: ۳۳۲۷۷
  • ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
واکنش‌ها به حقوق ۱۱ میلیونی نمایندگان مجلس ادامه دارد؛ بیش از پنج‌برابر حقوق کارگران است!
انتشار خبر واریز اولین حقوق به حساب نمایندگان مجلس یازدهم، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است، به‌طوری که برخی مجلسی‌ها وادار به توضیح دراین‌باره شدند. در تازه‌ترین خبر، عضو هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد که ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه مسکن نمایندگان تا پایان دوره نمایندگی از حقوقشان کسر خواهد شد.
سعیده ساجدی‌نیا / شهرآرانیوز - احمد امیرآبادی فراهانی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «دوره قبل به نمایندگان ۲۵۰میلیون ودیعه مسکن پرداخت و از حقوقشان کسر شد. ودیعه مسکن این دوره به ۲۰۰ میلیون کاهش یافت و ماهانه تا آخر دوره از حقوق نمایندگان کسر می‌شود. ضمن اینکه این ۲۰ میلیون هم حقوق نماینده نیست. این هزینه دفتر شامل اجاره، حقوق کارکنان، آب، برق، گاز، تلفن ثابت و سیار، اینترنت و... است که به حساب دفتر واریز می‌شود.»

این مبلغ حق مسکن نیست، در واقع تسهیلات مسکن است

روز دوشنبه ۱۶ تیرماه، محمدحسین فرهنگی، سخن‌گوی هیئت‌رئیسه مجلس، نیز درباره حقوق دریافتی و حق مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی نمایندگان، گفت: این مبلغ حق مسکن نیست و در واقع تسهیلات مسکن است و طبق رسم دوره‌های گذشته به حساب نمایندگانی که در تهران محل سکونت ندارند، واریز می‌شود.
او توضیح داد: در دور‌ه‌های گذشته مجلس این مبلغ را برای تأمین هزینه‌های جاری به نمایندگان پرداخت می‌کرد و در این دوره هم مجلس اعلام آمادگی کرد که به‌جای یک‌جا پرداخت کردن این مبلغ، به‌طور ماهانه در پرداخت تأمین اجاره‌بها به نمایندگان کمک کند. باید یادآور شوم این امر از نظر تعریف سازمانی، بخشی از ابزار‌های مدیریتی است نه امکانات رفاهی.

فرهنگی اضافه کرد: باتوجه‌به آنکه تعداد زیادی از نمایندگان در تهران مستقر هستند، به‌طبع از این ودیعه مسکن نمی‌توانند استفاده کنند که به‌صورت وام و تسهیلات در اختیار این نمایندگان قرار می‌گیرد و به‌تدریج از دریافتی‌شان کسر می‌شود. این در حالی است که نمایندگانی که این مبالغ را دریافت می‌کنند، معترض هستند، زیرا معتقدند مجلس باید خانه‌هایی را اجاره کند و در اختیار نمایندگانی قرار دهد که مسکن ندارند و در هتل به سر می‌برند، اما در گذشته، مجلس خانه‌هایی را تهیه و در اختیار نمایندگان قرار داد که با حواشی مواجه شد؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تسهیلات مسکن در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا آن‌ها خودشان محلی را برای زندگی انتخاب کنند.

این مبلغ برای نمایندگان دوره‌های قبل بیشتر بوده است

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین در گفت‌وگو با شهرآرانیوز در واکنش به واریز حق مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی به حساب نمایندگان مجلس، گفت: این مبلغ برای نمایندگان دوره‌های قبل بیشتر بوده است.

او تأکید کرد: این در حالی است که تعدادی از نمایندگانی که نیازی به مبلغ حق مسکن نداشتند، ۲۰۰ میلیون تومان را دریافت نکرده‌اند.

کارگران با حقوق ۲ میلیون تومانی مجبور به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور مسکن هستند

در همین حال شرق با عنوان «بهارستانی‌ها چقدر مزد می‌گیرند؟» بار دیگر به واکاوی موضوع پرداخت و نوشت: «مجلسی که خود را انقلابی‌ترین مجلس می‌داند، در اولین واریز حقوق مشخص شد که برای هر نماینده علاوه بر ۱۱ میلیون حقوق ماهانه، فقط ۲۰ میلیون برای هزینه‌های جانبی در نظر گرفته شده است و حق مسکن ۲۰۰ میلیونی هم که جای خود دارد.۲۹۰ نفر نماینده‌ای که نه براساس انتصاب که با خواست خود در کارزار انتخابات شرکت می‌کنند و با صرف هزینه‌های گزاف تبلیغات انتخاباتی موفق به جلب اعتماد مردم می‌شوند، چگونه می‌توانند بسیار بیش از حد متوسط مردم عادی از نشستن بر صندلی نمایندگی آن‌ها درآمد کسب کنند؟ این ۲۹۰ نماینده زمانی که تصمیم گرفتند راهی بهارستان شوند، می‌دانستند در تهران باید فعال باشند، چرا باید امروز در این شرایط اقتصادی حق مسکن آن‌ها از بیت‌المال پرداخت شود؟ وقتی در ابرشهر تهران بسیاری از کارگران و کارمندان با حقوق ۲ میلیون تومانی خود مجبور به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور مسکن هستند، چرا نماینده‌ای که با شوق خدمت راهی بهارستان شده است، باید بودجه‌ای مجزا و نجومی داشته باشد؟

خون نمایندگان رنگین‌تر از کارگران نیست

زمانی که حق مسکن کارگران ۳۰۰ هزار تومان است، حق مسکن ۲۰۰ میلیونی نمایندگان چه ضرورتی دارد، مگر نه اینکه این افراد جز خدمت صادقانه هدف دیگری ندارند و شأن نمایندگی بنا بر صلاحیت و توانایی آن‌ها تعریف می‌شود، نه خانه و دفترشان؟ این‌ها همه سؤالاتی است که از لحظه انتشار خبر پرداخت حقوق ۳۱ میلیون تومانی نمایندگان و حق مسکن ۲۰۰ میلیونی آن‌ها در فضای مجازی پخش شده است. البته که توجیه‌های مختلفی برای این پرداخت‌های نجومی مطرح می‌شود، اما مسئله مهم آنجاست که حقوق ۱۱‌میلیونی که بیش از پنج‌برابر حقوق کارگران است، به‌تن‌هایی تکافوی زندگی در تهران را می‌کند که اگر نمی‌کند، خون نمایندگان رنگین‌تر از کارگران نیست و اگر نماینده‌ای با این حقوق قادر به فعالیت نیست، چرا وارد بهارستان شده است؟ نکته مهم بعدی این است که ۲۰ میلیون اضافه علاوه بر حقوق ۱۱‌میلیونی پرداخت شده، برای تأمین هزینه تهیه مسکن و رفت‌وآمد و... است!»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->