فارس از شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان خبرداد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران
سرخط خبرها

شهرها، بازیگران جدید عرصه روابط بین‌الملل

  • کد خبر: ۳۳۳۷۹
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
شهرها، بازیگران جدید عرصه روابط بین‌الملل
سیدهادی زرقانی - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
بخش اول | بعد از «معاهده وستفالیا» در ۱۶۴۸ ما شاهد آغاز دوره‌ای به نام «دوره وستفالیا» بودیم که بیش از ۳ قرن طول کشید. در این دوره دولت-ملت‌ها یا حکومت‌های ملت‌محور شکل گرفتند که به تدریج به تنها بازیگر قانونی و رسمی تبدیل شدند و وظیفه تأمین نظم و امنیت در داخل و تنظیم روابط خارجی را بر عهده داشتند. در این دوره، روابط دیپلماتیک کشور‌ها اساسا با محوریت دولت‌ها و توسط نماینده‌های رسمی آن‌ها به صورت دوجانبه و دولت به دولت [۱]صورت می‌گرفت و از این‌رو در عرصه دیپلماسی شاهد نقش‌آفرینی انحصاری و بلا‌منازع حکومت‌ها و نماینده‌های آن‌ها هستیم. از نیمه قرن ۲۰ به بعد ما شاهد بروز تحولات ژئوپلیتیکی، سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری در جهان هستیم، به‌نحوی‌که این تحولات موجب تغییر در ماهیت، ابعاد و کارکرد دیپلماسی سنتی گردید و دانش واژه‌های جدیدی، چون «دیپلماسی عمومی [۲]» و «دیپلماسی موازی [۳]» مطرح شدند. این برهه که به دوره «پُست وستفالیا» مشهور شد با رویداد‌هایی بزرگی، چون فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان نظام دوقطبی، انقلاب در عرصه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی، وقوع پدیده جهانی شدن، افزایش آگاهی عمومی ملت‌ها، شبکه‌ای شدن جهان و تغییر فضای نظام جهانی از محوریت سیاست به اقتصاد و فرهنگ همراه بود و تأثیرات بنیادی در زمینه‌های مختلف از جمله در دیپلماسی سنتی داشت، به‌نحوی‌که شرایط برای نقش‌آفرینی بازیگران جدید در عرصه دیپلماسی فراهم شد. در این فضای متفاوت و با ورود بازیگران جدید به عرصه دیپلماسی، دانش واژه‌هایی، چون دیپلماسی علمی، دیپلماسی ورزشی، دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی شهری مطرح شد که مبین این واقعیت بود که دیگر دولت‌ها به تنهایی قادر به نقش‌آفرینی در عرصه تعاملات بین‌المللی نیستند و دیپلماسی سنتی قادر به پاسخ‌گویی به پیچیدگی‌های فعلی جهان دیپلماتیک نیست. در واقع بازیگران جدیدی، چون سازمان‌های غیردولتی، نهاد‌ها و سازمان‌های سطح محلی، گروه‌های فشــــــار، انجــــمن‌های تخصــــصی، شرکت‌ها و گروه‌های تجاری و نخبگان علمی در زمینه‌های متنوع ســـیاســـــی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی به ایفای نقش پرداختند. در بین بازیگران جدید، شهر‌ها و بازیگران شهری در قالب «دیپلماسی شهری» به سرعت مطرح شدند و به‌طور روزافزونی به نقش‌آفرینی در سطح فراملی و بین‌المللی پرداختند. در واقع شهرداران و مسئولان شهری، نهاد‌ها و سازمان‌های شهری و دیگر گروه‌های فعال شهری در شهر‌ها شروع به نقش‌آفرینی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، توسعه، امنیت در مقیاس منطقه‌ای و بین‌المللی کردند و نشان دادند شهر‌ها می‌توانند در عرصه دیپلماتیک فعالیت مؤثری انجام دهند. نقش‌آفرینی شهر‌ها در دیپلماسی شهری در قالب ۲ نوع دیپلماسی دوجانبه و دیپلماسی چندجانبه مطرح شد. دیپلماسی دوجانبه شهری شامل همکاری‌های شهر با شهر است که به صورت بین‌المللی و تفاهم‌نامه‌های دوجانبه ظاهر می‌شود، تفاهم‌نامه‌های دوجانبه شهر‌ها در قالب «خواهرخواندگی» یکی از مهم‌ترین نماد‌های این نوع دیپلماسی است. وقوع چالش‌ها و تهدیدات طبیعت پایه و انسان‌محور متعدد مانند سیل، زلزله، خشک‌سالی، آلودگی هوا، ترافیک، حاشیه‌نشینی، ناامنی و جرم شهر‌ها را به سمت همکاری‌های بین‌المللی چند‌جانبه سوق داده است و در این فضا «دیپلماسی چند‌جانبه» شهری مطرح شده است. در چارچوب دیپلماسی شهری چندجانبه، سازه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور نماینده‌های شهر‌ها تأسیس شدند که «سازمان شهر‌های متحد و حکومت‌های محلی [۴]»، «شهرداران پیام‌آور صلح»، «انجمـــــــــن خواهرخوانده‌های بین‌المللی» و «کنگره قدرت‌های محلی و منـــــطقه‌ای اتحادیه اروپا» برخی از آن‌ها هستند. شهر‌های کشور‌های مختلف با عضویت در این سازمان‌ها و در قالب دیپلماسی چندجانبه به ارائه تجربیات برای حل معضلات و چالش‌های‌مـــــــشترک می‌پردازند.
۱- G2G
۲ - Public Diplomacy
۳ - Paradiplomacy
۴ -UCLG
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->