ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|شهرهای مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم شیشه از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۱۳۰۰ میلیارد ریال خسارت کرونا به مهدکودک‌های خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۳۴۰۲
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
۱۳۰۰ میلیارد ریال خسارت کرونا به مهدکودک‌های خراسان رضوی
مهدهای کودک به عنوان تنها میزبانان و متولیان رسمی آموزش کودکان زیر هفت سال با شیوع و فراگیری بیماری کرونا همچون بسیاری از مشاغل، حرف و عرصه‌های خدماتی در کشور و خراسان رضوی دچار تعطیلی، خسران و آسیب شدند.
به گزارش شهرآرانیوز، اگرچه شاهد بازگشایی مهد‌های کودک پس از حدود چهار ماه تعطیلی در ۲۴ خرداد ماه امسال بودیم، اما خسارت و آسیب وارد شده به این مراکز، همچنان ادامه دارد و تغییر چندانی در کم و کیف این خسارت ادامه‌دار از قبل کرونا به وجود نیامد هرچند دولت از مهد‌های کودک همانند سایر بخش‌های خسران‌دیده از کرونا به یکسان حمایت کرد و پرداخت تسهیلات را برای این مراکز لحاظ کرد.

حمایت از اشتغال زنان و نگهداری از کودکان زیر هفت سالشان در ساعاتی که آن‌ها در سر کار هستند، حفظ سلامت و مراقبت از کودک توسط مربیان توانمند و آموزش‌دیده، ارائه آموزش‌های مختلف و همگام با سن کودکان به منظور ارتقای شخصیت اجتماعی و رشد فکری آنان، افزایش اجتماع‌پذیری در کودکان، آموزش کارگروهی و فعالیت‌های جمعی به کودکان و در نهایت کمک به تربیت نسلی توانمند با پشتوانه دانشی و تجربی در مهد‌های کودک تنها بخشی از سرفصل‌های مهم فعالیت این مراکز در سراسر کشور برای نگهداری از کودکان از شیرخوارگی تا قبل از هفت سال است.

شیوع کرونا تیشه به ریشه همه این سرفصل‌ها و ضرورت‌های مورد نظر زد و اگرچه دوران قرنطینه، خانه‌نشینی و حتی دور کاری (برای مادران شاغل) پایان یافت، اما همچنان اعتماد متزلزل به سلامت محیط و جامعه پا برجا ماند و بخشی از والدین هنوز هم با همه سختی‌ها و مشکلات از بردن کودکان خود به مهد‌های کودک خودداری می‌کنند.

در این میان هستند البته والدینی که همچون گذشته و با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز و نظارت همه جانبه با بازگشایی مهد‌های کودک، کودکان دلبند خود را در قالب پروتکل‌های بهداشتی و تحت شرایط خاص به دست مربیان دلسوز و توانمند می‌سپارند و دیگر بار بر نیاز دو طرفه مهد‌ها به کودکان و کودکان به مهد‌ها صحه می‌گذارند.

اگرچه تعطیلی مهد‌های کودک در اسفند ماه باید‌ها و نباید‌هایی را در زمینه شهریه این ماه و ماه‌های باقی مانده تا پایان تعطیلی اجباری این مراکز و تشخیص بهبود شرایط شیوع بیماری در جامعه به همراه آورد، اما بر خلاف اعلام مدیران بهزیستی بخش اعظم والدین رابطه مالی خود با مهد‌های کودک فرزندانشان را حفظ کردند و در شرایطی که هیچ خدماتی به کودکان ارائه نمی‌شد همچنان پرداخت شهریه از سوی این دست از والدین ادامه یافت تا از اشتغال و حیات مهد‌های کودک که روزی خانه دوم و گرم فرزندانشان بودند حمایت شود.

در این میان البته عده‌ای هم بودند و هستند که مطالبه بازگشت مبالغ شهریه را داشته و بی توجه به اشتغال ایجاد شده در این مراکز و البته ضرورت حمایت از آن‌ها در شرایط غیرقابل پیش بینی رخ داده، وجوه شهریه فرزندان خود را مطالبه و اقدام به فسخ قرارداد با مهد‌های کودک کردند.

داستان مهد‌های کودک و خسارت وارده به آن‌ها به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا عدم توان مالی مدیران مهد‌های کودک برای پرداخت حقوق به پرسنل و مربیان بود که موجب بیکاری بسیاری از آن‌ها شد و بیمه نبودن مربیان موجب شد در ایام قرنطینه و تعطیلی حتی بیمه بیکاری نیز شامل حالشان نشود.

بازگشایی مهد‌های کودک با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا از ۲۴ خرداد ماه در شرایطی رقم خورد که امید برای بازگشت به دوران اوج خدمت رسانی مهد‌های کودک هنوز وجود داشت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی ارسالی و مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پروتکل‌های بهداشتی سازمان بهزیستی ملاک خدمت‌رسانی مهد‌های کودک در دور جدید فعالیت‌ها قرار گرفت.

استان خراسان رضوی از نظر شمار مهد‌های کودک رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. بر این اساس هم اکنون هزار و ۳۰۰ باب مهدکودک در سطح این استان فعالیت دارند و افزون بر ۸۵ هزار کودک تا قبل از شیوع بیماری کرونا در این مهد‌ها زیر پوشش آموزش‌های تربیتی قرار داشتند که این امر نشان از این دارد که این استان و مهد‌های کودک آن بیشترین خسارت را به خاطر شیوع بیماری کرونا متقبل شده‌اند.

اجرای تمام قد پروتکل‌های بهداشتی

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید وزارت بهداشت و ارسال شده از سوی سازمان بهزیستی قبل از بازگشایی مهد‌های کودک در ۲۴ خرداد به مدیران ارسال و مهد‌های کودک این استان با انجام کامل پروتکل‌ها بازگشایی شدند.

غلامحسین حقدادی افزود: رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها برای چهار گروه والدین، مربیان، کودکان و پرسنل هر مهدکودک تعریف و تشریح شده است و اجرای کامل مقررات برای بهداشت محیطی مهد‌های کودک بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت به صورت کامل و شفاف اعلام شده است.

وی ادامه داد: از روز بازگشایی این مراکز نیز بازرسان مهد‌های کودک و بازرسان بهداشت بهزیستی موظف شدند در عرض دو هفته از زمان بازگشایی، تمامی مهد‌های کودک را از نظر بهداشتی بررسی و نظارت کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی با اشاره به این که فاصله‌گذاری اجتماعی در مهد‌های کودک نیز مورد تاکید و اجراست گفت: از ۲۴ خرداد ماه تا کنون تنها ۱۵ مورد تذکر جزئی به مهد‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده که در مقایسه با حدود ۴۰۰ مورد بازدید از مهد‌های کودک بسیار محدود و اندک است.

حقدادی افزود: خوشبختانه روند تابعیت و پیروی مهد‌های کودک از اجرای پروتکل‌ها و همچنین رضایتمندی والدینی که فرزندان خود را به مهد‌ها می‌برند نشان از وضعیت بهداشتی مطلوب است.

استقبال محدود والدین از بازگشایی مهد‌ها

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: تا قبل از شیوع بیماری کرونا تعداد مهد‌های کودک فعال در این استان هزار و ۳۰۰ باب بود که از این حیث رتبه نخست کشور را داشتیم که از این تعداد ۵۲۵ مهد کودک در مناطق روستایی خراسان رضوی و ۷۷۵ مهدکودک در مناطق شهری این استان فعالیت داشتند.

حقدادی افزود: با توجه به لغو دورکاری‌ها و ادامه حضور زنان در مشاغلشان هنوز هم حال مهد‌های کودک خوب نیست و پس از بازگشایی دوباره مهد‌ها از اواخر خرداد ماه تا کنون تنها ۲۸ درصد مهد‌های استان موفق به بازگشایی با حضور کودکان شده‌اند.

وی ادامه داد: به صورت میانگین هر مهد فعال در شرایط موجود دارای ۶ کودک است که به طور طبیعی فاصله‌گذاری در تمامی مهد‌ها خواه ناخواه اجرا می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: آنچه مسلم است مردم از آوردن فرزندان خود به مهد‌های کودک استقبال نکرده‌اند و با توجه به آغاز موج دوم شیوع بیماری کرونا انتظار افزایش حضور کودکان در مهد‌ها را نیز نداریم.

حقدادی افزود: باید توجه داشت این شرایط در حالی رقم می‌خورد که مهد‌های کودک وارد فصل تابستان شده‌اند و به صورت طبیعی جمعیت کودکان حاضر در این مراکز فقط تا یک سوم ظرفیت اسمی تکمیل می‌شود، اما خسارات چهار ماه گذشته همچنان هم موجب خاص بودن شرایط برای مهد‌های کودک شده است.

وی با اشاره به این که ۸۸ درصد والدینی که کودکان خود را به مهد‌های کودک آورده‌اند کارمند و شاغلند ادامه داد: بیشترین جمعیت کودکان بازگشته به مهد‌های کودک در شهر‌ها هستند و همچنان تعداد زیادی از مهد‌های استان به دلیل عدم حضور کودکان تعطیلند.

او اضافه کرد: خوشبختانه تا کنون حتی یک مورد گزارش از ابتلای کودکان در مهد‌های کودک به بیماری کرونا ثبت نشده است و این جای بسی امیدواری است.

۱۳۰۰ میلیارد ریال خسارت کرونا به مهد‌ها

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان این که خسارت وارده به مهد‌های کودک این استان از محل تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا بسیار زیاد است افزود: خسارت وارده به مهد‌های کودک این استان طی ماه‌های اسفند پارسال و فروردین و اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه امسال معادل هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

حمیدرضا پوریوسف افزود: با توجه به این که این مراکز سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال برای به خصوص زنان دارند حمایت از این مراکز مورد توجه ویژه دولت است.

وی ادامه داد: همچنین طی این مدت ۲۰ میلیارد ریال نیز در زمینه مسایل بهداشتی و ضدعفونی در مهد‌های کودک استان هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: تا پیش از این اعطای ۱۶۰ میلیون ریال وام به ازای هر پرسنل بیمه شده مهد‌های کودک در دستور کار بود و توجه دولت به این بخش و اهمیت اشتغال در مهد‌های کودک به حدی است که دولت، شرط بیمه بودن را برای پرسنل مهد‌های کودک برداشت و امکان ثبت نام در سامانه کارا برای مدیران مهد برای استفاده از تسهیلات پیش‌بینی و فراهم شد.

پوریوسف بر لزوم حمایت اقتصادی از مربیان مهد‌های کودک تاکید کرد و افزود: والدین کودکانی که به مهد می‌روند در حمایت از اشتغال هشت هزار مربی مهد‌های کودک این استان در شرایط خاص ناشی از بحران بیماری همه‌گیر کرونا همکاری و یاری کنند.

وی با اشاره به این که بیش از ۷۰ درصدمهد‌های کودک در مکان‌های استیجاری مستقر هستند ادامه داد: پرداخت حقوق مربیان، پرداخت اجاره مکان مهد و سایر هزینه‌ها برای مدیران مهد‌های کودک پابرجاست و انتظار می‌رود با توجه به این که اشتغال مهد‌های کودک متکی به کار بانوان است والدین همراهی لازم را در این شرایط سخت داشته باشند تا به این ترتیب از بیکاری مربیان و تعطیلی مهد‌های کودک فراوان در استان جلوگیری شود.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: باید به این نکته توجه داشت که پس از پایان این دوره بحرانی والدین به فعالیت مهد‌های کودک نیاز دارند بنابراین پیشنهاد می‌شود والدین این مساله را مد نظر قرار دهند.

پور یوسف افزود: به منظور بخشش اجاره‌بهای آن دسته از مهد‌های کودک که در ساختمان‌های استیجاری فعالیت دارند و به خاطر شرایط ناشی از بحران کرونا تعطیل بوده اند و درآمدی برای پرداختش نداشته اند پویشی با عنوان همدلی در استان خراسان رضوی راه‌اندازی شد تا این هزینه‌ها تامین شود

وی ادامه داد: در قالب این پویش مالکان نیکوکار ساختمان‌ها مقداری از اجاره بهای مهد‌های استیجاری را می‌بخشند و از این طریق به بقای مهد‌های کودک خسارت‌دیده کمک می‌کنند که در این زمینه کمک‌های خوبی از سوی این مالکان انجام شده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان ۱۱ هزار و ۹۳۱ تن را در کشورمان گرفته است.

همچنین تاکنون ۲۰۷ هزار نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۱۱ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۵۶۸ نفر را بیمار کرده و جان ۵۴۱ هزار و ۲۴۸ نفر را در ۲۱۲ کشور گرفته است.

۶ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۸۰۵ نفر از افراد مبتلا به کرونا در سطح جهان تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با سه میلیون و ۴۱ هزار و ۱۲۹ بیمار کرونا و ۱۳۲ هزار و ۹۹۳ قربانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و پس از آن به ترتیب کشو‌های برزیل، هند، روسیه و پرو قرار گرفته‌اند.

بر اساس آخرین آمار‌های رسمی، ایران در جدول شمار مبتلایان و قربانیان بیماری جهانگیر کرونا جایگاه دهم را در جهان دارد.
 
منبع:ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->