منابع خبری از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین در جنوب افغانستان خبردادند طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان
سرخط خبرها

راه آهن خواف به هرات فرصتی برای تقویت روابط تجاری میان ایران و افغانستان

  • کد خبر: ۳۳۵۲۵
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
راه آهن خواف به هرات فرصتی برای تقویت روابط تجاری میان ایران و افغانستان
راه آهن خواف به هرات یکی از پروژه‌های مهم زیرساختی است که به گفته وزیر راه و شهرسازی این پروژه تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

شهرآرانیوز| افغانستان، خط ریلی حدود ۲۰۰ کیلومتری خواف– هرات در قالب چهار قطعه در حال احداث و تکمیل است. این پروژه که ده دهه 80 آغاز شده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه «شمعتیغ» و پس از آن ایستگاه «جونو» در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده اند.

 

راه آهن خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد می‌رساند

 


سرمایه‌گذاری در افغانستان برای تاجران ایرانی مهم است

 

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره اهمیت این پروژه گفته است که در بحث ترانزیت، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب داریم و عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در این کشور برای تجار ما و این کشور یک ضرورت است.

 

خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران می‌تواند بسیار مهم باشد.

 

راه آهن خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد می‌رساند

 

راه آهن خواف - هرات از کجا می‌گذرد؟


پروژه راه آهـن خواف – هرات  به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صـورت یـک خطه، بـا سرعـت  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را بصورت زیرگذر قطع می‌کند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات «خواجه انجیر» عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز «شمعتیغ» می‌رسد. از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته است.

 

راه آهن خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد می‌رساند



راه آهن خواف – هرات تا پایان سال ۹۹ تکمیل می‌شود

 

در همین حال مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: با تکمیل راه آهن خواف – هرات تا پایان سال ۹۹، کشور افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آبهای آزاد و سایر کشورهای خاورمیانه متصل می‌شود.

 

مهدی سالیانی افزود: ساخت خط آهن خواف - هرات در چهار قطعه و به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده که با تکمیل آن شهر هرات افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل می‌شود و با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح پیش‌بینی می‌شود سالانه جا به جایی دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر از طریق این مسیر ریلی انجام شود.

 

وی ادامه داد: قطعه سوم از مرز ایران تا ایستگاه جنو در داخل افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر در تعهد ایران بوده و توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.

 

مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: درباره قطعه چهارم و پایانی این خط آهن مهم یعنی از ایستگاه جنو تا شهر هرات به طول ۴۸ کیلومتر که در تعهد طرف افغانستانی است اطلاعی ندارم.

 

راه آهن خواف- هرات افغانستان را به آب‌های آزاد می‌رساند


قزاق‌ها مسئول ساخت بخش افغانستان پروژه

 

در همین حال طلوع نیوز افغانستان در خبری که آذرماه سال گذشته منتشر کرده نوشته است که پروژه راه آهن خواف - هرات به طول نزدیک به ۴۳کیلومتر براساس یک پیمان دولت با دولت از سوی شرکت قزاقستانی ساخته خواهد شد.

 

سرپرست وقت وزارت ترانسپورت در این باره گفته است که این پروژه با شرکت «انکان» قزاقستان به امضا رسید که شامل طراحی و ساخته می‌‎شود که در شانزده ماه تکمیل خواهد شد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->