آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

فعالیت زیرپوستی کلاس‌های هنری در روز‌های کرونایی

  • کد خبر: ۳۳۸۵۲
  • ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
فعالیت زیرپوستی کلاس‌های هنری در روز‌های کرونایی
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از تعطیلی همه آموزشگاه‌های هنری و سینمایی خبر داده اما کلاس های هنری همچنان بی سر و صدا در این روزهای کرونایی به فعالیت خود ادامه می دهند.

امیری/ به گزارش شهرآرانیوز، روز گذشته ( ۲۰ تیر ۹۹) معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از تعطیلی همه آموزشگاه‌های هنری و سینمایی خبر داد اما کلاس های هنری همچنان بی سر و صدا در این روزهای کرونایی به فعالیت خود ادامه می دهند.
محمدرضا محمدی با اعلام این خبر گفته بود: این تصمیم باتوجه‌به نامه معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی و بند ۳ صورت‌جلسه پنجاهمین جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا گرفته شده است و بر این اساس کلاس‌های آموزشگاه‌های آزاد هنری، سینمایی، مراکز مهارت‌آموزی و زبان در این استان به‌صورت غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود.
 

هستیم، تشریف بیاورید

وقتی بر اساس همین خبر با چند آموزشگاه آزاد هنری و مهارت‌آموزی تماس می‌گیریم و به بهانه ثبت‌نام یا لغوکردن یک جلسه کلاس صحبت می‌کنیم، خبری از تعطیلی آموزشگاه نیست. در بین تماس‌هایمان تعدادی از آموزشگاه‌ها از بلاتکلیف‌بودن وضعیت خبر می‌دهند و اینکه باید چند روز دیگر تماس بگیریم، اما دیگر آموزشگاه‌های هنری با قاطعیت اعلام می‌کنند که می‌توانیم برای ثبت‌نام یا حضور در کلاس‌ها به آموزشگاه برویم.
با یکی از آموزشگاه‌های آزاد هنری تماس می‌گیریم تا برای ثبت‌نام دوره نقاشی مراجعه کنیم. کسی که گوشی را برداشته است، می‌گوید مشکلی نیست و می‌توانیم مراجعه کنیم. برای اطمینان از او می‌پرسیم آیا احتمال دارد آموزشگاه‌ها این هفته تعطیل شوند و اگر این طور است، بهتر نیست بعد مراجعه کنیم؟ اما آن طرف می‌گوید نه آموزشگاه‌ها با رعایت مسائل بهداشتی فعال هستند.
 

هر طور هنرجو بخواهد کلاس برگزار می‌شود

باتوجه‌به اینکه خبر تعطیلی کلاس‌های هنری و آموزشگاه‌های آزاد روز گذشته یعنی ۲۰ تیرماه منتشر شده است، احتمال می‌دهیم شاید هنوز بخش‌نامه‌ای به دست مسئولان آموزشگاه‌ها نرسیده باشد، اما وقتی با یکی دیگر از آموزشگاه‌های مهارت‌آموزی تماس می‌گیریم و پیغام‌گیر می‌گوید آموزشگاه تا اطلاع ثانوی تعطیل است، متوجه می‌شویم برخی آموزشگاه‌ها بر اساس همین خبر تعطیل کرده‌اند.
مسئول پاسخ‌گویی تلفن در یک آموزشگاه آزاد موسیقی نیز خبری از تعطیلی آموزشگاه‌ها ندارد و می‌گوید: کلاس‌های ما یک نفره برگزار می‌شود، بنابراین نیاز نیست تعطیل کنیم، زیرا همه مسائل بهداشتی رعایت می‌شود.
شماره آموزشگاه هنری دیگری را از سایت‌های تخفیف برمی‌داریم و تماس می‌گیریم. شخصی که گوشی را برمی‌دارد، معلوم نیست مربی است یا احتمالا مدیر آموزشگاه، اما می‌گوید هرطور که هنرجو بخواهد کلاس برگزار می‌شود. او می‌گوید باتوجه‌به تعطیل‌شدن کلاس‌ها، کلاس‌های آنلاین را در فضای مجازی فعال کرده‌اند، اما اگر هنرجو تمایل داشته باشد، می‌توانند برایش کلاس حضوری هم برگزار کنند.
 

رسانه‌ها برایمان نزنند

نکته جالب اینکه هیچ کدام از این آموزشگاه‌ها که با آن‌ها تماس گرفتیم، جزو مراکز نامعتبر یا غیرمجاز نبودند، بلکه همگی جزو آموزشگاه‌های آزاد فعال مشهد هستند که به‌دلیل شرایط کرونا دچار نوعی سردرگمی شده‌اند. یکی از مدیران این آموزشگاه‌ها در صحبتی خودمانی می‌گوید که آموزشگاه در همان فروردین و اردیبهشت‌ماه نیز باز بوده است. او معتقد است شرایط موجود به شکلی است که خود افراد می‌توانند تصمیم بگیرند. او حرف‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد که در این شرایط که آموزشگاه‌ها درحال فروریختن هستند، دیگر رسانه‌ها برایشان نزنند و بگذارند اندک هنرجویانشان را تعلیم دهند.
اجاره ملک دوبرابر شده موضوع دیگری است که مسئول یکی دیگر از آموزشگاه‌ها بیان می‌کند و در حالی که تأکید می‌کند هیچ نامی از او و آموزشگاهش نیاوریم، می‌گوید: ارشاد از وزارت گرفته تا اداره کل، هر روز یک نظری دارد، در حالی که باید بیایند و وضعیت ما را از نزدیک ببینند. شاید برای ما هم خیلی بهتر باشد همین الان تعطیل کنیم، اما می‌گوییم شاید همین اندک هنرجو بتواند بخشی از اجاره را تأمین کند. می‌گویند می‌توانیم وام بگیریم تا بخشی از خسارت‌هایمان جبران شود، امیدواریم این خبر واقعی باشد.
 

زیرزمینی‌شدن کلاس‌های هنری

مربی یکی از آموزشگاه‌های موسیقی نیز از رایج‌شدن کلاس‌های زیرزمینی در زمینه‌های مختلف هنری خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از همکارانم همه شاگردانش در آموزشگاه را راضی کرده است تا در مکانی که برای آموزش درنظر گرفته است، آموزش ببینند. او آپارتمانی اجاره کرده است و شاگردانش را در آنجا آموزش می‌دهد. از من هم خواسته است هنرجویانم را در آنجا آموزش دهم و اجاره آپارتمان را ۲ نفری بپردازیم.

به نظر می‌رسد تعطیل‌شدن آموزشگاه‌های آزاد هنری و کلاس‌های هنری و مهارت‌آموزی، با وجود اینکه امری ضروری است، بدون توجه به شرایط اقتصادی آموزشگاه‌های آزاد هنری انجام می‌شود و این مسئله پیامد‌هایی دارد. یکی از مهم‌ترین پیامد‌های آن، همین است که راه را برای برگزارکردن کلاس‌های زیرزمینی باز می‌کند. هنرجویانی که دوست ندارند آموزش‌هایشان به وقفه بیفتد، تصور می‌کنند در مکانی اختصاصی‌تر می‌توانند شرایط سلامت خود را بهتر کنترل کنند و بنابراین به حضور در این کلاس‌ها ترغیب می‌شود.

گرچه مسئولان ارشاد با قاطعیت بیان می‌کنند با هرگونه تخلفی برخورد می‌شود، این شرایط خاص این روزهاست که فضا را برای فعالیت‌های زیرزمینی مهیا می‌کند. بررسی وضعیت اقتصادی آموزشگاه‌های آزاد هنری و اولویت قرار دادن آن‌ها برای جبران خسارت، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند فرهنگ و هنر این شهر را در مسیر خودش نگه دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->