شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

درباره واکسن کرونا که هنوز نیامده کلی نگرانی آورده است

  • کد خبر: ۳۴۴۴۶
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
درباره واکسن کرونا که هنوز نیامده کلی نگرانی آورده است
تقاضای فراوان برای دریافت واکسن کرونا، اولین و مهم‌ترین دلیل برای افزایش قیمت آن است. هم از این جهت که تحقیقات زیادی برای ساخت آن انجام شده و هم از این نظر که شاید تعداد محدودی از آن برای فاز اول تولید شود و تازه کشور تولیدکننده می‌تواند آن را به هر قیمتی بفروشد.
فرانک باباپور/شهرآرانیوز - اگر واکسن کرونا را در اینترنت جست‌وجو کنید، به تعداد زیادی خبر و مقاله می‌رسید؛ از کشف آن در فلان کشور یا نتیجه تحقیقات فلان دانشمندان در بیسار کشور. همه هم معتقدند واکسن روی نمونه انسانی آزمایش شده و نتیجه داده است و به‌زودی به تولید انبوه می‌رسد.
 
از این خبر‌ها و راست و دروغشان که بگذریم، مسئله تقاضای زیاد برای این واکسن مسئله مهمی است. تقاضای فراوان برای دریافت واکسن اولین و مهم‌ترین دلیل برای افزایش قیمت آن است. هم از این جهت که تحقیقات زیادی برای ساخت آن انجام شده و هم از این نظر که شاید تعداد محدودی از آن برای فاز اول تولید شود و تازه کشور تولیدکننده می‌تواند آن را به هر قیمتی بفروشد.
 
واکسن کرونا آن‌قدر مهم شده است که در توئیتر و در یکی از چالش‌ها، کاربران بهترین هدیه را واکسن کرونا دانسته‌اند و یکی از کاربران در توصیف آن نوشته است: «تو به اندازه خبر کشف واکسن ویروس کرونا زیبایی.»، اما از طرفی هم خبر‌هایی مبنی بر کلاهبرداری منتشر شده است: حریرچی، معاون وزیر بهداشت، در خبری اعلام کرد برخی داروی ۱۰ هزار تومانی را به نام داروی درمان کرونا با مبالغ بسیار زیاد فروخته‌اند.

یکی از کاربران هم در توضیح خبر اضافه کرده است: «آمپول دگزای ۱۰هزار تومنی رو از داروخونه می‌خرن، برچسبشو عوض می‌کنن، روش می‌نویسن رمدسیویر، ساخت آمریکا، بعد به قیمت ۶۰میلیون تومن می‌فروشن. اون بنده خدام که عزیزش داره می‌میره که دیگه نمی‌گرده ببینه اصله، تقلبیه، چیه!»
 
البته که نباید همه را یک جور قضاوت کرد و از طرف دیگر افرادی هم بوده‌اند که در برابر کشف واکسن کرونا جبهه دیگری داشته‌اند. مثالش بیل گیتس، یکی از ثروتمندترین افراد جهان که در این‌باره گفته است: «واکسن به پول‌دار‌ها برسد، بیماری همه‌گیر ناعادلانه و کشنده‌تری خواهیم داشت.» یعنی باید ملاک دیگری جز پول برای دریافت واکسن در نظر گرفته شود تا تنها ثروتمندان توانایی خرید و استفاده از آن را نداشته باشند و بین همه مردم جهان به یک اندازه و به‌صورت عادلانه تقسیم شود.

بیل گیتس در ادامه از رهبران کشور‌ها خواسته است تا تصمیم‌های مبتنی بر عدالت اتخاذ کنند، نه تنها فاکتور‌های مبتنی بر بازار! حالا خیلی‌ها این صحبت‌های بیل‌گیتس را نشانه‌ای از تهیه و تأیید واکسن کرونا دانسته‌اند. اینکه شاید واکسن تولید شده است و از اعلام عمومی آن جلوگیری می‌شود.

به هر حال دیروز راه‌حل دیگری مانند نامه ۸۳ ثروتمند جهان همه توجهات را جلب کرد. ماجرای این نامه هم از این قرار است که ۸۳ نفر از ثروتمندترین افراد جهان نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت‌ها منتشر کرده و خواسته‌اند از آن‌ها مالیات بیشتری بگیرند تا برای مهار کرونا و تأمین بودجه نجات اقتصاد جهان از رکودی که به دلیل شیوع کرونا ایجاد شده است، استفاده کنند.
 
آن‌ها در بخشی از این نامه نوشته‌اند: «ما نه پرستاریم و نه پزشک. راننده آمبولانس هم نیستیم که بتوانیم کاری برای بهبود بیماران مبتلا به بیماری کووید۱۹ انجام دهیم. پیک تحویل موادغذایی یا مسئول چیدمان قفسه خوراکی‌های یک سوپرمارکت هم نیستیم که از ما کاری برای کمک به مشکلات مردم بربیاید. ما فقط پول‌داریم؛ پولی که اکنون برای بهبود شرایط اقتصادی جهان به آن بسیار نیاز است.»

در میان امضاکنندگان این نامه اسم آبیگل دیزنی، وارث شرکت دیزنی، و جری گرینفیلد، بنیان‌گذار بستنی بِن اَند جری، ریچارد کُرتیس، فیلم‌ساز، و سِر استفان تیندال، دومین ثروتمند نیوزیلند، به چشم می‌خورد. امضاکنندگان این نامه که آن را پیش از برگزاری نشست هفته جاری وزیران دارایی کشور‌های عضو گروه بیست منتشر کرده‌اند، از سیاست‌مداران جهان خواسته‌اند تا برای رفع نابرابری در جهان فکری جدی و اقدامی فوری بکنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->