سرخط خبرها

جوانان پای کار بهبود رضاشهر

  • کد خبر: ۳۴۵۳
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
جوانان پای کار بهبود رضاشهر
انتخابات شورای محله رضاشهر با استقبال خوب اهالی در ۵ مجمع برگزار شد

نجمه موسوی کاهانی - اهمیت شورای محلات بر کسی پوشیده نیست. از آنجایی که مشارکت ساکنان هر محله می‌تواند زمینه‌ساز بررسی بهتر و دقیق‌تر کارشناسان شهرداری درباره مشکلات هر محل باشد و همکاری مردم در انجام هر چه بهتر امور تأثیرگذار است، انتخابات شورای محلات رضاشهر در 5مجمع ساکنان، کسبه، مدارس، مساجد و تشکل‌های مردم‌نهاد روز پنجشنبه 17مرداد برگزار شد. در این انتخابات محمدحسن مصحفی، سرپرست سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری و معاون شهردار مشهد، مهدیه یاوری، سرپرست دبیرخانه شورای اجتماعات محلات شهرداری مشهد، و عقیل قدرتی، رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه9، حضور داشتند.

 

فعالیت شوراها نباید محدود به امور مرتبط با شهرداری باشد
در ابتدای برنامه و قبل از آغاز انتخابات، عقیل قدرتی، رئیس اداره فرهنگی‌اجتماعی شهرداری منطقه9، با اشاره به اینکه فعالیت شوراها نباید محدود به امور مرتبط با شهرداری باشد، بیان کرد: قرار بر این است که در شورای جدید دستگاه‌های دیگر نیز در کنار شهرداری و شورای اجتماعی محلات قرار گرفته و نیازهای واقعی مردم را در همه ابعاد بررسی و برطرف کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه محدوده رضاشهر از یک سمت به خیابان رضوی منتهی شده و از سمت شرق هم میدان جمهوری اسلامی و شهید کاوه را شامل می‌شود، از اهالی و نمایندگان این محل می‌خواهم که دید فراتری به محله داشته باشند و از ظرفیت بالقوه اهالی استفاده کنند تا بتوانیم با همکاری مردم نیازهای تمام اهالی را به‌طور واقعی شناسایی کنیم و درنتیجه اتفاقات خوبی برای این محله رقم بخورد.
رئیس اداره فرهنگی‌اجتماعی شهرداری منطقه9 در ادامه گفت: برابر مصوبه شورا سال گذشته یک پروژه عمرانی در منطقه ما انجام شد و اعضای شورای اجتماعی با نظر مستقیم ساکنان محله در اتفاقات عمرانی نیز ورود پیدا کردند. در سال جدید حدود یک‌میلیارد تومان اعتبار به شهرداری تخصیص داده شد تا باز هم طبق نظرات مردم نیازها اولویت‌بندی شده و به مرحله اجرا درآید.
قدرتی ضمن خوش‌آمدگویی به افرادی که به‌تازگی به جمع داوطلبان شورای محلات اضافه شده‌اند، ادامه داد: در مرحله ثبت‌نام این انتخابات از سوی شهرداری سعی شد که اطلاع‌رسانی در سطح گسترده‌ای انجام شود تا افراد مختلف بتوانند از این فرصت بهره ببرند و شاهد هستیم که افراد دغدغه‌مند محله با سطوح مختلف در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

 

برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی برای منتخبان هر مجمع
مهدیه یاوری، سرپرست دبیرخانه شورای اجتماعات محلات شهرداری مشهد، نیز در این جمع با اشاره به اینکه اهالی محله رضاشهر از دغدغه‌مندترین افراد شوراهای محلات هستند، بیان کرد: شورای اجتماعی محلات به‌طور کلی یک نهاد مردمی غیردولتی است که مشارکتی و داوطلبانه تشکیل می‌شود. شهرداری منطقه9 کارنامه درخشانی در استفاده از نظرات مردم در انجام پروژه‌های مختلف عمرانی و فرهنگی دارد؛ طرح‌های «خانه بهار» و «محله ما» از جمله طرح‌های اجرا شده در این منطقه است.
یاوری در توضیح شیوه برگزاری انتخابات بیان کرد: طبق آیین‌نامه مصوب شورای اجتماعی، هر محل 14عضو اصلی و 2عضو علی‌البدل دارد که 10عضو ازسوی آرای مردم محل و ازسوی همین مجامع انتخاب می‌شوند که 6نفر مجمع ساکنان و 4نفر نیز مجامع مدارس، مساجد، کسبه و تشکل‌های مردم‌نهاد هستند. 4نفر عضو دیگر نیز که انتصابی هستند یک نفر از کلانتری یا معاونت پیشگیری از جرم از طرف کلانتری اعلام می‌شود و یک نماینده بهداشت که دانشگاه علوم پزشکی به ما اعلام می‌کند. لازم به ذکر است که دبیر کانون سلامت محله نیز طی فرایند انتخاباتی در علوم پزشکی انتخاب شده است.
سرپرست دبیرخانه شورای اجتماعات محلات شهرداری مشهد ادامه داد: یک نفر نیز نماینده شهرداری است که به‌عنوان کارشناس شورای اجتماعی محلات در این شورا حضور پیدا می‌کند و یک نفر هم به‌عنوان نماینده سازمان بازآفرینی است که در برخی محلات هدف حضور پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در انتخابات مجامع یک‌سری شرایط عمومی و یک‌سری شرایط اختصاصی برای هر مجمع وجود دارد، ادامه داد: شرط اجتماعی مجمع ساکنان فقط سکونت در محل، شرط مجمع کسبه مدرک تحصیلی دیپلم و محل کسب و سکونت در محل، برای مجمع تشکل‌های مردم‌نهاد دارای فعالیت مؤثر در محل، دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح و حداقل مدرک تحصیلی نیز کارشناسی است. در مجمع مدارس نیز افراد داوطلب باید از مدارس موجود در محله معرفی شده باشند. وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین شرط برای تک تک نمایندگان دغدغه‌مندی است از مردم خواست که کاندیداهای مطالبه‌گر و فعال را انتخاب کنند.
یاوری از برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی برای منتخبان خبر داد و افزود: این کارگاه‌ها در انتهای گام دوم و نیمه اول شهریور برگزار خواهد شد که حضور نمایندگان در آن‌ها الزامی است. پس از این کارگاه‌ها نمایندگان کد شناسه و کارت عضویت دریافت خواهند کرد و در هر ماه یک‌بار جلسات شورای محلات برگزار می‌شود تا نمایندگان مطالبات مردم را بیان کنند.

 

بررسی سوابق و اهداف منتخبان 5مجمع
پس از صحبت‌ها و توضیحات داده شده، هر کدام از داوطلبان عضویت در شورای اجتماعی محله رضاشهر به معرفی خود پرداختند و سابقه فعالیت‌ها و همچنین اهدافی را که در مسیر فعالیتشان در شورا به آن‌ها خواهند پرداخت بیان کردند. سپس در حضور داوطلبان هر مجمع، انتخابات برگزار شد و نمایندگان آن‌ها انتخاب شدند. در میان 39نفر اعضای مجمع ساکنان رضاشهر، 36نفر کاندیدای انتخابات بودند که در پایان رأی‌گیری و پس از نطق‌های انتخاباتی نامزدها دانیال دانشمند، امیرمهدی غزنوی، علیرضا اسداللهی، محمدتقی قربانی، سکینه شفاهی و زهرا موسوی به عنوان اعضای اصلی و سمیه قوی و محمد حسین‌زاده به‌عنوان اعضای علی‌البدل منتخب مجمع ساکنان برای عضویت شورای اجتماعی محله رضاشهر انتخاب شدند.
انتخابات 4مجمع دیگر نیز پس از مجمع ساکنان برگزار شد و در هر مجمع یک نفر نماینده انتخاب شد. در مجمع مساجد محمد عرفانی‌تبار، در مجمع مدارس سیدمجتبی صانعی‌شهری، در مجمع کسبه روح‌ا... خلیل‌زاده و در مجمع تشکل‌های مردم‌نهاد سیدامیر حسام محمدآقایی 4فردی بودند که به‌عنوان نمایندگان محله رضاشهر انتخاب شدند. نکته جالب توجه در این انتخابات جوان‌بودن تعدادی از نمایندگان مجامع است که نشان می‌دهد اهالی محله رضاشهر تصمیم دارند با انتخاب جوانان و واگذاری مسئولیت‌های محله به آن‌ها تحولات مثبتی را در محله خود ایجاد کنند. پس از اتمام مراحل رأی‌گیری با نمایندگان هر کدام از مجامع درباره اهداف و نوع نگاهشان به شورای محلات صحبتی داشتیم.

 

علیرضا اسداللهی
اسداللهی، دکتر دندانپزشک، 30سال است در محله رضاشهر ساکن است. وی مسئولیت‌های اجرایی زیادی داشته است که از جمله مدیر نظارت بر درمان دندان‌پزشکی مشهد به مدت 6سال، عضو هیئت علمی مجمع دندان‌پزشکان خراسان به مدت 8سال، عضو مجمع خیران مدرسه‌ساز و... را در کارنامه دارد. اسداللهی درباره برنامه‌ها و اهدافش بیان کرد: برنامه‌های من با توجه به تخصصی که دارم درباره نیازهای بهداشتی‌درمانی محله رضاشهر است که با اولویت خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست است. با حضور در شورا بیشتر وقت و انرژی خود را روی مسائل پزشکی و درمانی صرف خواهم کرد. همچنین مسائل امنیتی که از مهم‌ترین مباحث مطرح در محله رضاشهر است باید پیگیری شود. از دیگر مسائلی که در فکر حل آن‌ها هستم تعامل با شهرداری برای بهسازی بافت فرسوده و قسمت‌های قدیمی محله است.

 

امیرمهدی غزنوی
این جوان فعال که از سال78 ساکن محله رضاشهر شده است متولد سال76 بوده و دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران در دانشگاه فردوسی مشهد است. او درباره سوابق خود این‌طور بیان کرد: من در چندین طرح دانشجویی سابقه فعالیت‌های شهری داشته‌ام و معتقدم که محوریت بیشتر فعالیت‌ها در شورا باید استفاده از ظرفیت‌های بالقوه هر محله باشد. محله رضاشهر ظرفیت‌های زیادی دارد که شکوفاشدن آن‌ها برعهده شوراست. به طور نمونه ما خانواده شهدا و ایثارگران زیادی در محله رضاشهر داریم و باید با برنامه‌ریزی دقیق بهره‌وری فرهنگی از آن‌ها داشته باشیم. دغدغه اصلی من از دانشگاه شروع شد و به این نتیجه رسیدم که این اتفاقات در سطح محلات است که تبدیل به مشکل شهری می‌شود. پس تصمیم گرفتم رسیدگی به مشکلات شهری و اجتماعی و فرهنگی را از محله خودم آغاز کنم. ما باید از نوجوان‌های پرشور و پرانرژی که هرلحظه پای کار هستند استفاده کنیم و پتانسیل‌های محله را بیابیم. یکی از برنامه‌هایی که به آن فکر می‌کنم ایجاد بنگاه‌های اقتصادی است که با کمک خانم‌های خانه‌دار می‌توانیم درآمدزایی در محله را آغاز کنیم و به اقتصاد محله کمک کنیم. از اهالی ممنونم که جوان‌گرایی کرده و اعضای جوان را انتخاب کردند، امیدوارم بتوانم به این اعتماد به نحو احسن پاسخ بدهم.


دانیال دانشمند
او که متولد74 و دانشجوی ترم آخر علوم سیاسی است از قدیمی‌ترها خواست تا به جوانان اعتماد کنند. دانشمند گفت: از جمله فعالیت‌های من برگزاری یادواره شهدای محله به مدت3سال در مساجد رضاشهر است که فکر می‌کنم یک کار فرهنگی‌اجتماعی بزرگ بود. به اعتقاد من انقلابیون باید جوانان را حمایت کنند، من هم به نمایندگی از جوانان و قشر دانشجو در این انتخابات شرکت کرده‌ام. به نظر من وقتی مسئولان ما که انقلاب کرده‌اند، جوانان را بپذیرند و به آن‌ها اعتماد کنند مسیر جدیدی برای جوانان توانمند باز می‌شود. از اولویت‌های مدنظر اهداف من بحث اقتصادی است که در قالب فرهنگ‌سرایی جدید بتوانیم برای خواهران فضای جدیدی را ایجاد کرده و با طرح‌های اقتصادی و ایجاد بازارچه، محله اقتصادمحوری را تعریف کنیم. طرح دیگر بحث خادم‌یاری و ورود جوانان به عرصه‌های مختلف است تا کار تشکیلاتی برای آن‌ها انجام شود و نسل بعدی سیاستمداران و مسئولان آینده کشور در قالب‌های کوچک در این تشکل‌ها آموزش ببینند و برای دهه‌های بعد مدیران بهتری را پرورش دهیم تا مشکلات حال حاضر در سال‌های آینده وجود نداشته باشد.

 

محمدتقی قربانی
او که بازنشسته آموزش و پرورش و دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان است از ساکنان قدیمی و اعضای فعال در مسجد المهدی رضاشهر است. به گفته قربانی از توصیه‌های مهم برای شورا ارتباط تنگاتنگ با مساجد است. وی افزود: مسجد به‌عنوان نقطه عطفی است که اگر بتوانیم مساجد را پایگاه فرهنگی‌اجتماعی قرار دهیم می‌توانیم ادعا کنیم که برای محلات کاری انجام داده‌ایم. به اعتقاد من اگر شهرداری هم در کنار آموزش و پرورش بتواند به مسجدها ورود پیدا کند بیشتر مشکلات ما در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی حل می‌شود.


زهرا موسوی
موسوی، بازنشسته آموزش و پرورش است که در 31سال سابقه خدمت خود، 25سال مدیر هنرستان‌ها و دبیرستان‌های مختلف بوده و 15سال گذشته را در منطقه رضاشهر مدیر بوده است. او درباره فعالیت‌های خود در زمینه‌های فرهنگی گفت: من برگزارکننده 5بار یادواره شهدا با همکاری شهرداری و برگزارکننده نمایشگاه‌های مختلف هستم. برنامه‌هایی برای اشتغال بانوان دارم. بارها دیده‌ایم جلو مساجد خانم‌هایی برای فروش وسایل خود نشسته‌اند، اگر ما در محله بازارچه‌هایی داشته باشیم تا خانم‌هایی که در خانه کار می‌کنند یا جوان‌هایی که فضای کار ندارند بتوانند هنرهای دستی خود را بفروشند، کار مفیدی انجام شده است. از دیگر برنامه‌های من با توجه به فقر حرکتی خانم‌ها و بیماری‌های جسمی و حرکتی‌ای که این روزها دامنگیر زنان و دختران می‌شود و اینکه متأسفانه در برنامه‌های ادارات و مدارس اصلا زمینه ورزش مناسب وجود ندارد، پیشنهادم اختصاص‌دادن یک پارک به بانوان در محدوده رضاشهر است. همچنین به نظر من برنامه‌های مساجد باید شادتر و جذاب‌تر برای جوانان باشد و برنامه‌ها خسته‌کننده نباشد تا جوانان به سمت مساجد کشیده شوند. مساجد باید برنامه‌های خوبی را قبل از نماز داشته باشند و حتما هفته‌ای یکی دوبار باید به بچه‌های نمازگزار هدیه داده شود تا برای حضور در این محل تشویق شوند.

 

سکینه شفاهی
او سال‌ها ساکن محله رضاشهر و دارای مدرک دکترا بوده و کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی است. شفاهی که مدت زیادی به کارهای فرهنگی مشغول بوده است، گفت: دغدغه‌ام سلامت روحی و روانی دختران و زنان این منطقه است که با مسائل و مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. برنامه‌هایی دارم که در قالب طرح‌های سالم در این شورا اعلام خواهم کرد و معتقدم که مادران سالم، خانواده سالم را به وجود می‌آورند.
پس از منتخبان مجمع ساکنان با منتخبان 4مجمع دیگر صحبت کرده و جویای اهداف و برنامه‌های آن‌ها شدیم.


سیدمجتبی صانعی شهری
ساکن محله خاقانی و مدیر دبیرستان هاشمی‌نژاد است که به‌عنوان نماینده مجمع مدارس محله رضاشهر انتخاب شد. او با بیان اینکه شهرداری می‌تواند در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد، گفت: مدارس می‌توانند کمک‌یار آموزش‌های شهروندی باشند و با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان بگویند که آن‌ها هم در قبال خدماتی که از شهرداری دریافت می‌کنند وظایفی دارند. ما در برنامه‌های آموزشی بیان می‌کنیم که دانش‌آموز در کنار بنده خوب و فرزند خوب بودن وظیفه شهروند خوب بودن را نیز دارد. به اعتقاد من در مشهد به‌دلیل پراکندگی اقلیمی و مهاجرپذیر بودن باید مدرسه به ایجاد احساس هویت در دانش‌آموزان کمک کند. مدرسه‌محور بودن آموزش‌ها می‌تواند فرهنگ شهروندی و هویت‌بخشی را در جامعه نهادینه کند.

 

محمد عرفانی‌تبار
او که 22 سال دارد یکی از جوانان فعال در مساجد محل است و به‌عنوان نماینده مساجد محله رضاشهر توانست اعتماد دیگر افراد مجمع را به خود جلب کند. عرفانی‌تبار گفت: نکته اصلی بحث جوان‌گرایی است، باید جنس حرف‌هایی که می‌زنیم با عمل ما یکی باشد. وقتی در شعارهای ما مدام به جوان‌گرایی اشاره می‌شود باید در مرحله اقدام هم این حرف خود را ثابت کنیم و به جوانان اعتماد کنیم. باید مردم زیرک و باهوش را ببینیم، مردم تشخیص می‌دهند که عمل ما با حرفمان چقدر هم‌راستاست. حالا که من به‌عنوان یک نماینده جوان انتخاب شده‌ام می‌دانم که مردمی که ما را انتخاب کرده‌اند از ما بازخواست می‌کنند و نتیجه فعالیت‌هایمان را می‌بینند. پس برای موفقیت در اهدافی که در سر دارم تلاش می‌کنم.

 

روح‌ا... خلیل‌زاده
او که از اهالی خیابان فرخی است و 37سال سن دارد به‌عنوان نماینده کسبه محل با حداکثر آرا انتخاب شد. خلیل‌زاده بیان کرد: نماینده شرکت بیمه هستم و سوابق اجرایی من از رئیس انتشارات و مدیر خبرگزاری دانشجویان تا نایب رئیس انجمن صنفی نمایندگان بیمه در استان، رئیس هیئت حل اختلاف نمایندگان بیمه و دیگر فعالیت‌های شهری و اجتماعی است. من دارای 10گواهی‌نامه قبولی و حضور در دوره‌های دانشگاهی مدیریت، بازرگانی، تجارت و... هستم. در میان افراد داوطلب برای حضور در انتخابات شورا تنها فردی هستم که به‌طور مکتوب و مدون برنامه‌های خود را ارائه داده‌ام. پیشنهادها و طرح‌های من در دو بخش اصلی ارائه شده است. دسته اول پیشنهاد ویژه کسبه مبتنی بر فعالیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی که شامل زیباسازی فازهای تجاری محله، بیمه درمانی و تکمیلی کسبه، شناسایی و تقویت صندوق‌های قرض‌الحسنه محله و مشارکت فعالان اقتصادی، متخصصان و نخبگان در برنامه‌ها و جلسات شورا برای کسب و کارهای محله است. دسته دوم پیشنهادهای عمومی در راستای بحث‌های اجتماعی و فرهنگی است که شامل 10مورد از نیازهای عمومی محله است و مسائل بهداشتی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، تفریحی و امنیتی در آن گنجانده شده است.

 

سیدامیرحسام محمدآقایی
متولد سال71 و کارشناسی روابط عمومی است که به‌عنوان نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد انتخاب شد. او بیان کرد: با گذراندن دوره کوچینگ، در حال حاضر یک مربی حرفه‌ای هستم. هدف من از حضور در انتخابات شورا در مرحله اول یادگیری و افزایش اطلاعات خودم بود و در این میان کمک‌کردن به دیگران نیز از اهداف من بوده است. از سال84 که تشکل خود را ایجاد کردم، همین آرمان را داشتم. هدف اصلی من همیشه این بوده است که با اعضای محله خودم همکاری کنم و از طریق مهارت‌هایی که بلدم به اهالی کمک کنم تا سطح زندگی خود را ارتقا ببخشند. امیدوارم در شورای اجتماعی محله رضاشهر بتوانم با دیگر اعضا تعامل برقرار کرده و در کنار انجام فعالیت‌های مربوط به محله به دانسته‌های خود بیفزایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->