صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین
سرخط خبرها

رسول قهرمانی کیست؟ |نماینده دادستان و قهرمان دادگاه‌های مفاسد اقتصادی

  • کد خبر: ۳۴۶۶۵
  • ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
  • ۱۴
رسول قهرمانی کیست؟ |نماینده دادستان و قهرمان دادگاه‌های مفاسد اقتصادی
در دادگاه مفسدان اقتصادی جدای از اینکه مطالب تکان‌دهنده و عجیب و غریبی از حجم فساد اخلاقی، اقتصادی و حتی سیاسی مطرح شده، از یک چهره جدید، قاطع و تازه‌نفس در قوه قضائیه نیز رونمایی شده است.

 به گزارش شهرآرانیوز، رسول قهرمانی، نماینده دادستان، جوانی است که با مواضع، ادبیات و صراحتش بار‌ها جلسات دادگاه را تحت تاثیر قرار داده است. عملکرد این نماینده جوان دادستان توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

 

و اما رسول قهرمانی کیست؟

نام کامل او «امید رسول قهرمانی» است که بر اساس گزارش میزان، متولد سال ۱۳۶۳ و هم اکنون نیز ۳۶ ساله است. او جزو ورودی‌های سال ۷۸ حوزه علمیه آیت ا... مجتهدی تهران است و دروس حوزوی را در این مرکز آموخته و در حال حاضر هم در سطح ۴حوزه تحصیل می‌کند و بیش از هفت سال است مشغول فراگیری دروس خارج از فقه است.


او سال ۸۶ به قم رفت و در رشته کارشناسی اقتصاد مشغول تحصیل شد و رساله کارشناسی ارشدش در خصوص یک بحث میان رشته‌ای با موضوع تحلیل اقتصادی حقوق به رشته تحریر درآمده است. قهرمانی با رتبه ممتاز ۳ کشوری در مقطع دکترا وارد دانشگاه تهران شد و در رشته اخلاق، گرایش فلسفه اخلاق هم اکنون مراحل نگارش پایان نامه را طی می‌کند. این قاضی جوان اقتصاد خوانده، علاوه بر تسلط کامل به زبان عربی، استاد دانشگاه تهران هم هست و دروس عمومی این دانشگاه در دانشکده‌های مختلف را تدریس می‌کند.

 

فساد بانک سرمایه با رسم شکل

رسول قهرمانی اولین بار در دادگاه متهمان بانک سرمایه، با عملکرد، تسلط و البته کار‌هایی که انجام داد در ذهن‌ها نقش بست و حالا در دادگاه طبری به معروفیت و محبوبیت بیشتری دست پیدا کرده است. قهرمانی در پرونده بانک سرمایه برخلاف عرف دیگر مدعی العموم‌ها با تخته وایت برد وارد دادگاه شد و برای روشن شدن روابط پیچیده‌ای که در پرونده بانک سرمایه وجود داشت، شروع به رسم این روابط کرد که در همان برهه هم بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت.


ادبیات خاص آقای قهرمانی

او مانند بسیاری از همکارانش رسمی و حقوقی حرف نمی‌زند و فقط به خواندن کیفر خواست از روی برگه بسنده نمی‌کند بلکه به دلیل تحصیلات تخصصی خود در حوزه قضا و اقتصاد، برخلاف رویه ثابت دست روی مطالبی می‌گذارد که شاید متن نوشته شده کیفرخواست در برابر آن تنها نوشته‌ای مجمل و کلی‌گویی قلمداد شود. او حتی هنگامی که لازم است با همان ادبیات خاص خودش که بعضا با طنز و کنایه نیز همراه می‌شود، پاسخ متهمان اقتصادی را می‌دهد که نمونه‌هایی از آن را می‌خوانید.


همین چند روز پیش در دادگاه اکبر طبری، وقتی او گفت: «اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کنند»، قهرمانی در پاسخ به این صحبت‌ها گفت: «آقای طبری گفتند این افراد دوست داشتند به من پول بدهند، کاملا درست است آقای طبری محبوب دل‌های متهمان اقتصادی بودند.»


او در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هادی رضوی یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه هنگامی که در حال قرائت بخش‌هایی از کیفرخواست این متهم بود، گفت: «بعضی وقت‌ها می‌خواهم گریه کنم وقتی بخش‌هایی از پرونده را می‌بینم!»


وی در یکی از جلسات دیگر همین پرونده خطاب به هادی رضوی داماد وزیر کار گفت: «ما شما را آدم مهمی نمی‌بینیم. شما اهمیتی برای دادسرا ندارید که می‌گویید فلانی به خاطر من آمد یا بازپرس عوض شد.»
رسول قهرمانی در یک جلسه دیگر هم خطاب به هادی رضوی که میلیارد‌ها تومان وام بدون سپردن وثیقه دریافت کرده، می‌گوید: «قد و اندازه آقای رضوی دریافت وام ازدواج بود نه تسهیلات میلیاردی.»


او در یکی دیگر از جلسات دادگاه سهام داران بانک سرمایه درباره «بیرانوند» از مدیران سابق بانک سرمایه گفت: «پولکی نیست، اما میزکی است.»


قهرمانی در یکی از جلسات دادگاه حسین هدایتی به حامیان این متهم اقتصادی و کسانی که از او پولی گرفته اند هشدار داد. قهرمانی گفت: "اگر هدایتی ردمال نکند از هر کسی که از او پول گرفته که صرفاً هم ورزشی نیستند و غیرورزشی‌ها هم در بین آن‌ها وجود دارند، وجوه را پس می‌گیریم. برخی گفته‌اند این اموال کادو بوده که به آن‌ها می‌گویم کادو باشد یا کابین همسرانشان شده باشد همه باید برگردد. "


او تاکید کرد: «ما تا آخر خواهیم رفت و کارمندان شما را می‌آوریم و تا آخر ردیابی می‌کنیم و هر کسی که وجه یا ملکی به صورت نامشروع منتقل شده باشد مبالغ را بازمی‌گردانیم. البته املاکی راهم شناسایی و توقیف کردیم، اما این املاک کافی نیست.»


البته خط و نشان کشیدن‌های قهرمانی برای کسانی که از هدایتی پول گرفتن در همین حد باقی ماند و حداقل تاکنون در رسانه‌ها خبری از پس گرفتن پول‌های هدایتی از ورزشکاران، هنرمندان و مداحان و... نیست.

 

رسول قهرمانی نماینده دادستان برای این عده نیز خط و نشان کشید. او ۱۱ شهریور ماه در جلسه دادگاه یکی از مدیران بانک سرمایه با اشاره به افراد امنیتی و نظامی دخیل در این پرونده، گفت: "پرونده این اشخاص در مسیر رسیدگی است و انشاالله دادگاه آن‌ها هم تشکیل می‌شود تا مردم بدانند هر کسی که بخواهد سو استفاده کند با برخورد عدالت مواجه می‌شود. "


واکنش کاربران فضای مجازی 

در ادامه تعدادی از واکنش‌های کاربران را مشاهده خواهید کرد:


سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم هایی، چون ماجرای نیمروز، رد خون، لاتاری و ... در توئیترش نوشت: «رسول قهرمانی شخصیت جذابی است، برای ساخت یک فیلم عدالت خواهانه، با محوریت یک نماینده دادستان قهرمان، کاراکتری عدالت خواه و حق طلب همچون موسی در لاتاری است، اما این بار برخاسته از درون سیستم قضایی».


یک کاربر دیگر: «یه جَوون ۳۵ ساله پاک دست و متخصص، دَمار از پیر و پاتال‌های فاسد و رانت خوار درآورده.»
یک کاربر توئیتر: «باید به قوه قضاییه تبریک گفت که با تحولات انجام داده باعث رشد و پرورش امثال رسول قهرمانی (نماینده دادستان) شده تا حالا با اقتدار جلوی مفسدین اقتصادی قرار بگیره.

 

تجلیل رئیس دیوان عالی کشور از رسول قهرمانی

چند روز پیش رئیس دیوان عالی کشور با دعوت از رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران در جلسات دادگاه بانک سرمایه و دادگاه اکبر طبری از او به سبب استقلال، شجاعت و حق طلبی اش قدردانی کرد.


حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم در این دیدار خطاب به رسول قهرمانی گفت: خواستم شما را از نزدیک ببینم و خدا قوتی بگویم و ان شاءالله خداوند شما را در طریقی که انتخاب کرده اید، موفق بدارد.


وی افزود: سه امتیاز را من در جلسات دادگاه در شما احساس کردم که باید آن را حفظ کنید؛ شما را فردی مستقل، شجاع و با جسارت در مقابل افراد خلافکار و مفسد یافتم و این‌ها امتیازات مهمی است که هر قاضی در کشور داشته باشد موفق است. ما در عین این که باید استقلال داشته و شجاع باشیم باید حق طلب هم باشیم یعنی با همه جسارت‌ها و شجاعت‌ها اگر جایی احساس کردیم، کسی مظلوم واقع شده است، جانب حق را بگیریم و تحت تأثیر جو و احساسات قرار نگیریم و آنچه حق است بیان کنیم.


رئیس دیوان عالی کشور خطاب به رسول قهرمانی گفت: شما در این پنج سال خدمتتان موفق بودید و خوب هم پیش رفتید از خداوند می‌خواهم در آینده هم این راه را با موفقیت ادامه دهید.


حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم افزود: کلام، قلم و رفتار ما می‌تواند با آبروی مردم بازی کند و گاهی حرفی از دهان انسان درمی آید که آبروی افراد را به خطر می‌اندازد و من از همه قضاتی که در کشور کار می‌کنند درخواست می‌کنم مراقب باشند که اگر یک ساعت به ناحق فردی را در بازداشت نگه دارند و قرار نامناسبی صادر کنند و فرد در زندان بماند باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند.


وی خطاب به رسول قهرمانی گفت: امیدوارم خداوند به شما توفیق دهد و من زمینه را در شما فراهم می‌بینم و آینده درخشانی خواهید داشت و وظیفه ما این است که خوبی‌ها را برجسته کنیم تا تشویقی برای دیگران باشد.


رسول قهرمانی هم پس از تشکر از رییس دیوان عالی کشور گفت: پنج سال سابقه قضایی دارم و سمتم بازپرس است، اما با اجازه دادستان مأمور شدم در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی فعالیت کنم.


وی افزود: واقعاً در لغزشگاه سنگینی قرار داریم و از خدا می‌خواهیم اخلاص، ثبات قدم و پیشرفت عنایت کند و امیدوارم مشکلات و خلاء‌ها به کمک شما بزرگان حل شود و خروجی مناسبی داشته باشد.


قهرمانی گفت: از حمایت‌های شما ممنونم و اگر لغزشی داشتیم حتماً اطلاع دهید چرا که بیش از تعریف و تمجید‌ها نیازمندیم که ایرادهایمان را بگیرید.


رئیس دیوان عالی کشور وقتی هم که مطلع شد رسول قهرمانی از شاگردان حوزه حاج آقا مجتهدی است، ابراز خوشحالی کرد.»

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
م ص
Germany
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
0
7
سلام خدمت شما
آقای قهرمانی دست مریزاد به حق شما سر جای خودت هستی شیر مادرت حلالت. کاش همه کارمندان و مدیران سر جای خودشون بودند پارتی بازی حرف اوله کاش همه دولتمردان ارزشیابی میشدند کارنامه کاریشون زیر سوال بود مشکل فساد اقتصادی یه طرف مشکل پارتی بازی در شغلهای حساس طرف دیگر
مردم خسته اند امثال شما قاسم سلیمانی ها امید مردم هستید امیدوارم همیشه با صلابت باشید امثال طبری زیاده و امثال شیرمردانی چون شما کم انشاءالله موفق و مؤید باشید
بانو
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
2
اقای قهرمانی خدا حفظتون کنه ان شاالله که همیشه سالم وسلامت باشید ،من از خدای بزرگ میخوام که ان شاالله شما وامثال شما رو برای این کشور ومردمش حفظ کنه
ناشناس
Netherlands
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
2
درپناه خدا یاحق آقای قهرمانی گرامی
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
3
کاش به همه ما ده شصتیها توی مملکت اعتماد میکردن تابدانن چه کارهایی می توانیم انجام دهیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
1
0
این حرفهای آقای قهرمانی بیشتر می توان گفت خارج شدن از جاده عدالت است نه شجاعت
بهرام‌
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
دمت گرم دهه شصتی شجاع
ای کاش تو بر مسند قضا بنشینی
و صد البته لیاقتشو داری
و انشالله با همین صراحت و شجاعت لهجه دمار از هر چی مفسد آشغاله در بیاری
احسنت برتو جوانی افتخار ایرانی
رضاشریفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
0
واقعا ازت ممنونم آقای قهرمانی باید شماهاباشید تا این ادمامتخلف دهنشان سرویس بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
0
درود بر شما جناب قهرمانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
0
1
آقای قهرمانی از دادگستری کرمانشاه شروع کن سر تاپا فساده
حابر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
0
0
خداوند ب شما سلامتی بدهد
درود بر پدر و مادرت
ان‌شاالله زیر سایه خداوند باشی و سرباز حضرت آقا باشید.
سعید زیودار
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
0
0
آقای قهرمانی خواهشا به داد ورزشگاه شهدای قیطریه برسید که زمین خوارا تصاحبش کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
0
0
آنقدر یک نفرو بزرگ نکنید
Gh ....Th
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
0
0
جناب مرتضوی مقدم به جای تقدیر،کاش یه کم رافت وگذشت وکمک به جوانان رو مدنظر قرار میداد...من که ایشون رو حلال نمیکنم،یه مقطعی مسئول اختبار سازمان ثبت اسناد کشور بود ودراختبار دفتر ازدواج حق بنده رو ضایع کردند.زندگی من رو نابود کرد...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
0
0
واقعا شایسته است ایشون در پست های بالا تر قرار بگیرند آقای قهرمانی بازپرسی شجاع و خداترس و دشمن شماره یک مفسدین اقتصادی هستند اصلا هم بله قربان گو نیست جا داره ارتقا شغلی داشته باشند نه اینکه بفرستند یه دادسرای عمومی. خاک برسرت قوه قضائیه که نیروهای کار بعدش رو از دست میده متاسفم برات دادستان تهران
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->