وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها

نگاهی به زندگی و تحصیلات دکتر فرهت، پزشک مشهور افغانستانی

  • کد خبر: ۳۴۷۵۵
  • ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
  • ۱
نگاهی به زندگی و تحصیلات دکتر فرهت، پزشک مشهور افغانستانی
دکتر احمدشاه فرهت فوق تخصص کودکان دارد و تبحر او در درمان بیمارانش همیشه مورد توجه خانواده‌هایی بوده که فرزندانشان را برای درمان نزد او برده‌اند.
شهرآرانیوز؛ وقتی مشهدی‌ها می‌خواهند از تبحر او در درمان کودکان و نوزادان سخن بگویند، واژه‌ای پیدا نمی‌کنند. دکتر احمدشاه فرهت پزشک محبوب افغانستانی در مشهد است که سال‌هاست نه تنها کودکان مشهدی و افغانستانی را درمان می‌کند، بلکه بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را از شهر‌های مختلف به مشهد می‌آورند تا دکتر فرهت آن‌ها را معاینه و درمان کند.

دکتر احمدشاه فرهت، فوق تخصص کودکان و نخبه موفق افغانستانی است که سال‌هاست در مشهد زندگی می‌کند. او همچنین «استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد» و «معاون تحقیقات مرکز تحقیقاتی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد» را برعهده دارد.

دکتر فرهت متولد اول شهریور سال ۱۳۳۷ در شهر «قندهار» است. تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه «کاکا سید احمد» گذرانده و دوره دبیرستان را در «لیسه احمدشاه بابا» قندهار و «لیسه نادری» کابل گذرانده است. دکتر فرهت در سال ۱۳۵۴ با قبولی در امتحان کنکور، وارد دانشکده طب کابل شد.

این فوق تخصص کودکان سال‌هاست در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مشغول خدمت به مردم است، دارای ۳ فرزند موفق در رشته‌های مهندسی عمران، لیسانس دام‌پروری و لیسانس حسابداری است، که با داشتن یک خانواده موفق، نمونه یک پزشک نخبه و فوق تخصص افغانستانی در ایران است.
 
 
نگاهی به زندگی و تحصیلات دکتر فرهت پزشک مشهور افغانستانی
 

شب اولی که به مشهد رسیدم در حرم خوابیدم

دکتر فرهت درباره اولین باری که به مشهد آمد گفت: اولین بار وقتی به مشهد رسیدم در میدان «بیت المقدس» از ماشین پیاده شدم و از راننده پرسیدم که حرم کجاست؟ او به من گفت شما صورت خود را برگردان حرم را می‌بینی؛ من وقتی نگاه کردم دیدم مرا نزدیک حرم پیاده کرده است. من، چون مدرک شناسایی نداشتم و هیچ پولی هم نداشتم شب را داخل حرم خوابیدم. صبح روز بعد همزمان با اذان بیدار شدم و اقوام خود را پیدا کردم، پنج، شش ماهی بیکار بودم مدرکی هم نداشتم و مجرد بودم و مدتی طول کشید تا مدارکم درست شد در این مدت شرایط سخت اقتصادی بسیار به من فشار می‌آورد.

به جرم جاسوسی به زندان رفتم

او درباره سال‌های تجاوز به افغانستان و تصمیم برای مهاجرت می‌گوید: در سال ۵۷ سال چهارم دانشگاه بودم که کودتای کمونیستی در افغانستان آغاز شد، و حزب دموکراتیک خلق به قدرت رسید. یک سال بعد از کودتای حزب خلق و پرچم، شوروی به افغانستان تجاوز کرد؛ تجاوزی که از طرف عموم مردم قابل پذیرش نبود، و با ورود متجاوزان، مقاومت علیه آن‌ها آغاز شد. در سطح دانشگاه هم دانشجویان به صورت خودجوش، اعتصاب و تظاهرات را آغاز کردند.

دکتر فرهت ادامه داد: این وضعیت به صورت جنگ و گریز بین ما و دولت ادامه داشت، تا این که تحصیلات دانشگاهی من به اتمام رسید، من در آن سال به جرم سیاسی روانه زندان شدم، و پس از آزادی از زندان در سال ۶۱، به این نتیجه رسیدم که شرایط ماندن در افغانستان خیلی سخت است، و مجبور به مهاجرت به سمت ایران شدم.
 
 
نگاهی به زندگی و تحصیلات دکتر فرهت پزشک مشهور افغانستانی
 

از سال ۱۳۶۱ در مشهد به عنوان پزشک مشغول به کار شدم

این پزشک نامدار افغانستانی در رابطه با روز‌های اول مهاجرت به مشهد خاطرنشان کرد: بعد از دادن درخواست پناهندگی که مورد تایید قرار گرفت، من به عنوان یک پزشک عمومی در ایران مشغول به کار شدم، که شروع کار بنده در ایران از اسفند سال ۱۳۶۱ بود، که اولین محل کارم در درمانگاه امام زمان (عج) واقع در جاده سرخس شهر مشهد بود، و در سال ۶۲، شش ماه اول سال در درمانگاه امام سجاد (ع) مشهد مشغول به درمان بیماران شدم.

این متخصص کودکان ادامه داد: در آن سال‌ها طرحی از طرف وزارت بهداشت مطرح شد، که براساس آن پزشکان خارجی برای کار به نقاط دور افتاده می‌رفتند، بر این اساس، از سال ۶۲ تا ۶۵ به عنوان پزشک عمومی در شهر تویسرکان همدان مشغول به کار شدم، که در کنار طبابت، مشغول درس خواندن برای گرفتن تخصص نیز بودم.

با آغاز دوره تخصص مشکلات من شروع شد

دکتر فرهت تصریح کرد: از پزشک عمومی بودن زیاد راضی نبودم، با راهنمایی یکی از دوستانم به نام «حبیب الله دانشور»، همراه ایشان به دانشگاه مشهد رفتم و پس از ارائه مدارک و پذیرش مدارک از سوی مسئولان دانشگاه مشهد، در کنکور شرکت کرده و قبول شدم، و تازه مشکلات من شروع شد.

به دلیل مشکلاتی که در مورد تحصیل یک تبعه خارجی بود، ۳ بار رشته‌ام را تغییر دادم، و در نهایت در رشته «تخصص کودکان» پذیرفته شدم، از سال ۶۵ تا ۶۹ موفق به گرفتن تخصص شدم و در کنار کار طبابت، مشغول درس خواندن برای گرفتن فوق تخصص هم بودم، در کنکور فوق تخصص که آن دوران مشکلات خاص خود را برای مهاجرین داشت، شرکت کردم و با نمره عالی قبول شدم، و جز پنج نفری بودم که در ایران در رشته کودکان فوق تخصص به دست آورده بودند، که از سال ۶۹ تا ۷۲ موفق به گرفتن فوق تخصص شدم.

۳۸ سال خدمت به عنوان پزشک

این استادیار دانشکده علوم پزشکی مشهد طی ۳۸ سال خدمت به هموطنان و جامعه پزشکی ایران، به عنوان پزشک عمومی تا عضویت علمی در دانشکده علوم پزشکی مشهد، ده‌ها هزار بیمار را درمان کرده و از سال ۷۳ که به عنوان عضو علمی دانشکده پزشکی مشهد شروع به فعالیت نموده نیز هزاران پزشک عمومی و صد‌ها متخصص و فوق تخصص و استاد دانشگاه را آموزش داده است.

در طول این سال‌ها حدود ۸۰ مقاله بین‌المللی از دکتر فرهت در دانشگاه‌های مختلف آمریکا، اتحادیه اروپا، هند، پاکستان، امارات، عربستان، چین، ایران و دیگر کشور‌ها به چاپ رسیده، و امروز به عنوان منابع در دسترس محققان و پزشکان سراسر جهان قرار گرفته است.

او همچنین در حدود ۱۶ کتاب تٱلیف و ترجمه کرده است، که ۲ کتاب ایشان در سال ۸۶ و ۹۲ به عنوان کتاب سال معرفی شده است. از سوی دیگر، این نخبه افغانستانی در بیش از ۱۶۰ کنگره، کنفرانس و ورکشاپ در ایران و کشور‌های مختلف از جمله آمریکا، کانادا و اروپا به عنوان سخنران شرکت داشته است.

دکتر فرهت همچنین به عنوان پژوهشگر برتر در سطح استان خراسان و همچنین در دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شده، و ۳ اختراع هم به نام او ثبت شده است.
 

بیشتر بخوانید: گفت‌وگو با فاطمه فاضل مهاجر افغانستانی و یکی از شش دانشمند جوان «بنیاد ارِل» کانادا


در ایران برای تحصیل کرده‌های مهاجر مجوز کار داده نمی‌شود

این پزشک موفق افغانستانی در رابطه با بازگشت پزشکان و نخبگان پزشکی مهاجر به افغانستان گفت: دوستان زیادی چه در ایران، چه پاکستان و چه در کشور‌های اروپایی و آمریکا علاقمند بازگشت به کشورشان هستند، که دو دلیل مانع بازگشت این عزیزان می‌شود؛ اول نبود امنیت و دوم وجود تبعیض‌های زبانی، قومی و نژادی در افغانستان است که نیرو‌های تحصیل کرده خیلی علاقمند به بازگشت نیستند.

وی در ادامه گفت: ما در ایران تحصیل کرده‌های افغانستانی زیادی در رشته‌های مختلف داریم، اما مشکلی که در ایران برای تحصیل کرده‌های افغانستانی وجود دارد، این است که به آن‌ها مجوز کار داده نمی‌شود. ان‌شاالله قوانین جمهوری اسلامی ایران اصلاح شود، و برای این عزیزان در ایران فرصت کار به وجود بیاید. برای برگشت هم ان‌شاالله موانعی که سر راه دوستان است، برداشته شود، که ما افغانستانی آزاد، آباد و مستقل داشته باشیم و هر روز شاهد پیشرفت کشورمان باشیم.

تبعیضی بین افغانستانی و ایرانی در درمان کرونا وجود ندارد

دکتر احمدشاه فرهت در مورد درمان بیماران کرونایی افزود: بخش نوزادان بیمارستان امام رضا (ع) از ماه اسفند سال قبل با شیوع ویروس کرونا خدمت‌رسانی به این بیماران را آغاز کرده است، که درمان این بیماران از اسفند تا امروز که بنده به عنوان پزشک فوق تخصص انجام می‌دهم، حدود ۳۰ تا ۴۰ نوازد کرونایی را درمان کرده‌ام، و هموطنان ما آن‌هایی که کارت آمایش دارند، هزینه درمانشان در بیمارستان امام رضا (ع) رایگان است، و تبعیضی بین افغانی و ایرانی در درمان کرونا در این بیمارستان وجود ندارد.

منبع: صدای افغان، پیام آفتاب
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یاسین نظری
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
0
0
همه تعریف کردن من پسرم مریض تازه میخوام ببرم پیش اقایه دکتر ایشون هم شهری ما هستن پرچمت بالا دکتر
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->