دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ارتش هکرها، تعیین کننده سیاست خارجه دولت‌ها

  • کد خبر: ۳۴۹۱۳
  • ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۹
ارتش هکرها، تعیین کننده سیاست خارجه دولت‌ها
کشور‌ها به جای درگیری‌های نظامی از روش «منطقه خاکستری» مانند حملات سایبری استفاده می‌کنند. این روش‌ها پایین‌تر از آستانه درگیری‌های نظامی است، اما دفاع در برابر آن‌ها شاید حتی از مقابله با کرونا هم دشوارتر باشد؛ بنابراین سایه جنگی که بر اثر روش «منطقه خاکستری» ایجاد می‌شود زمینه را برای درگیری‌های بیشتری مهیا می‌کند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ بحران کرونا در جهان برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، نه تنها رقبای ژئوپلیتیک را به کنار گذاشتن اختلاف نظر‌ها و اتحاد علیه دشمن مشترک سوق نداد بلکه با افزایش عملیات سایبری، آتش بی‌اعتمادی و بدگمانی‌ها بین دولت‌های رقیب شعله‌ور شده است.

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا ماه گذشته میلادی (ژوئن) اعلام کرد که آژانس‌های دولتی و شرکت‌های تجاری در این کشور از سوی عوامل وابسته به دولت متخاصم،  هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند.  

غول اینترنتی توئیتر هم اعلام کرد که هکر‌ها با حمله به حساب کاربری ۱۳۰ کاربر این شبکه اجتماعی توانسته اند با شکستن رمز عبور آنها، ۴۵ حساب کاربری را تحت کنترل گرفته و از طریق آن‌ها توئیت کنند.

هکر‌ها به سامانه‌های داخلی توئیتر دسترسی پیدا کرده و اقدام به سرقت حساب کاربری برخی از افراد سرشناس از جمله جو بایدن نامزد دموکرات ها، کیم کارداشیان هنرپیشه تلویزیون، باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا و «اِلون ماسک» میلیاردر آمریکایی کرده اند و از آن‌ها برای درخواست ارز دیجیتال استفاده کرده اند.

همچنین وزیر کشور انگلیس سه ماه پیش از افزایش آمار کلاهبرداری مجازی در سایه بحران کرونا خبر داد و افزود تبهکاران با سوء استفاده از خانه نشینی مردم، ۱.۸ میلیون پوند کلاهبرداری کرده‌اند.

«پریتی پتل» افزود؛ تبهکاران در اقداماتی مشمئز کننده در تلاش هستند تا از کودکان و جوانانی که در این ایام خانه نشین هستند از طریق فضای مجازی کلاهبرداری کنند.

هکر‌ها ایمیل‌های سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری در آمریکا را نیز جعل کرده و از افراد برای ساخت واکسن ویروس کرونا اخاذی و کمک مالی طلب کرده‌اند.   آن‌ها همچنین شبکه کامپیوتری فروشگاه‌ها و سازمان‌های تجاری را هک کرده تا پس از سرقت اطلاعات، کامپیوتر‌ها را برای اخاذی قفل کنند.

این تحولات بدین معناست که بحران کرونا نتوانسته دولت‌های رقیب را متقاعد کند که اختلاف نظر‌ها را کنار گذاشته و برای مقابله علیه دشمن مشترک متحد شوند.  

هرچند بحران کرونا ضرورت هم‌گرایی بیشتر میان دولت‌ها و جوامع بشری را برجسته کرد، اما انتظار می‌رفت که دولت‌ها اختلافات ژئوپلیتیک و رویکرد‌های ملی‌گرایی را کنار گذاشته و دست کم برای ساخت واکسن کرونا مشارکت کنند.  

برخی از دولت‌ها به رغم مشکلات داخلی برای مهار کرونا تلاش می‌کنند تا اقدامات خصمانه‌ای را علیه یکدیگر صورت دهند، به گونه‌ای که طرف مقابل را خطرناک‌تر از کرونا می‌دانند.

به طور مثال آمریکا معتقد است که چین از فرصت بحران کرونا برای تضعیف جایگاه اقتصادی واشنگتن در جهان سوء استفاده می‌کند؛ در مقابل چین هم معتقد است که آمریکا از کرونا به عنوان ابزاری برای ایجاد ائتلاف ضد چینی استفاده می‌کند.  

در این ماجرا کشور‌ها به جای درگیری‌های نظامی از روش «منطقه خاکستری» مانند حملات سایبری استفاده می‌کنند. این روش‌ها پایین‌تر از آستانه درگیری‌های نظامی است، اما دفاع در برابر آن‌ها شاید حتی از مقابله با کرونا هم دشوارتر باشد؛ بنابراین سایه جنگی که بر اثر روش «منطقه خاکستری» ایجاد می‌شود زمینه را برای درگیری‌های بیشتری مهیا می‌کند.

عملیات سایبری در منطقه خاکستری

حملات سایبری روش و نیروی مضاعفی است که بر اساس آن دولت‌های‌هدف، تهدید به تسلیم می‌شوند. در این عملیات اطلاعات زیر ساخت‌ها و شبکه داده‌های دولت به سرقت می‌رود تا از ان به عنوان سلاحی برای حمله به افکار عمومی داخل کشور استفاده شود. در برخی حملات سایبری هم هکر‌ها در راستای پویش‌های اعمال فشار علیه دولت‌ها فعالیت می‌کنند.

مثلا در حادثه انفجار تاسیسات هسته‌ای نطنز ایران ادعا‌هایی درباره عملیات سایبری آمریکا و رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود. چنانچه رژیم صهیونیستی ده سال پیش هم با استفاده از بدافزار استاکس نت حملاتی را علیه نطنز صورت داده بود.

تحلیل‌گران معتقدند که عملیات سایبری در آینده، هم به لحاظ کیفی و هم کمی افزایش خواهد یافت و دولت‌ها باید منابع مالی خود را بیش از پیش صرف مقابله با این پدیده و پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن کنند. به گفته کارشناسان هکر‌ها با استفاده از داده‌های محرمانه‌ای که سرقت‌کرده‌اند حتی قادر به تغییر سیاست خارجی کشور‌های هدف هستند.

در این میان به باور تحلیل گران، دولت‌های کوچک‌تر تلاش خواهند کرد تا در میانه تنش‌های ژئوپلیتیک و افزایش تهدید‌های سایبری از قلمرو و خودمختاری خود صیانت کنند. دولت‌های بزرگ‌تر و رقیب هم با استفاده از روش منطقه خاکستری به تلاش برای دور زدن قوانین و سازمان‌های بین‌المللی ادامه می‌دهند.

نشریه دیپلمات با انتشار یادداشتی در این زمینه نوشته است که عملیات سایبری در دوره پساکرونا رو به تزاید خواهد بود. بر همین اساس تنش‌های ژئوپلیتیک افزایش یافته و دولت‌های کوچکتر باید تلاش بیشتری را برای حفاظت از خودمختاری خود صورت دهند.

این نشریه با اشاره به اینکه فضای مجازی ذاتا بی قانون است افزود: دفاع دربرابر تهدید‌های ناشی از فضای مجازی نیازمند رویکرد چندجانبه گرایی و بازدارندگی است.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->