تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

برای پویایی فضای آموزشی دانشگاه باید اقدامات متعددی را انجام داد

  • کد خبر: ۳۴۹۷۸
  • ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
برای پویایی فضای آموزشی دانشگاه باید اقدامات متعددی را انجام داد
مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌ پیام نور خراسان رضوی: اگر کار را در برابر مزد قرار دهیم دانشگاه پویایی خود را پیدا می‌کند، در غیر این صورت این وضعیت ادامه خواهد یافت.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدصادق واحدی فرد اظهار کرد: در گذشته افراد مجذوب کسب علم و دانش بودند و بیشتر به سبب ارزش ذاتی دانش به سمت آموزش عالی و تحصیلات می‌آمدند و بخش دیگری از آن هم جاذبه شغلی بوده است که در حال حاضر این بخش در حال از دست رفتن است و جامعه به سبب نیازمندی‌هایی که دارد در حال تأمین خود است.

وی افزود: هیأت علمی نقش چندانی در کاهش تعداد دانشجویان ندارد و بیشتر عوامل بیرونی، اقتصادی و تحولات فرهنگی در این موضوع مؤثر هستند.  در دانشگاه پیام نور خراسان رضوی ۲۰۸ عضو هیئت علمی که استادیار به بالا هستند برای کمتر از ۳۰ مرکز و در مجموع ۲۰ هزار دانشجو فعالیت می‌کنند.

هیأت علمی نقش اندکی در کاهش جمعیت دانشجویی دارد

وی خاطر نشان کرد: هرم هیأت علمی ما به نسبت ده سال قبل، از نظر کیفیت و کمیت بهبود پیدا کرده، از آنجایی که با وجود بهبود هرم هیأت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، جذب دانشجوی این دانشگاه کاهش پیدا کرده است، این موضوع نشان می‌دهد که هیأت علمی اگر هم نقش داشته باشد در کاهش جمعیت دانشجویی نقشی بسیار اندک داشته و بیشتر تحت تاثیر عوامل بیرونی است. عوامل بیرونی مانند وضعیت اقتصادی و اشتغال بسیار تاثیر گذار هستند. دانشجویان پس از گذراندن دوره لیسانس در دانشگاه انتظار کسب شغل دارند اما پس از فارغ‌التحصیلی متوجه می‌شوند، رابطه افزایش مدارک تحصیلی با اشتغال در جامعه کاهش پیدا کرده است، خود این مطلب نشان می‌دهد که کسب مدرک موضوعیت زیادی برای کسب شغل ندارد. از طرفی دیگر ما بیش از نیاز جامعه نیرو تربیت کرده‌ایم.

با دسترسی راحت به دانش، مردم خود را ملزم به رفتن به دانشگاه نمی‌کنند

مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور خراسان رضوی ضمن اشاره به نقش رسانه‌های جمعی در دسترسی راحت به دانش، افزود: این مسئله عامل فرهنگی شد تا افراد در جامعه برای کسب دانش خود را ملزم به دانشگاه رفتن نکنند. زمانی که دانش عمومیت پیدا کرد ارزش کمیابی خود را که در گذشته داشت از دست داد. لذا به صورت فرهنگی هم در ذهن مردم چنین نقش گرفت که برای کسب دانش تلاش نکنند زیرا دانش در دسترس است. گسترش آموزش عالی هم در این مورد تاثیر گذار بود، زمانی مؤسسات غیرانتفاعی به میدان آمدند و ظرفیت‌سازی‌هایی کردند که برخی متناسب با وضعیت کشور نبود و بار را تقسیم کرد و این نسبت کاهش پیدا کرد.

هدف اصلی آموزش در پیام نور آموزش از راه دور است

وی افزود: مأموریت اولیه دانشگاه پیام نور داشتن دانشجویان عمدتاً کارمند دولت، ادارات و آموزش و پرورش بود تا ادامه تحصیل دهند. اما به مرور زمان تعداد مراکز و دانشجویان مراجعه کننده به دانشگاه پیام نور افزایش یافت. هدف اصلی آموزش در پیام نور آموزش از راه دور است و ما از سال‌های قبل زیرساخت‌های خوبی برای آموزش مجازی فراهم کردیم که به همین دلیل در شرایط ناگهانی کرونا توانستیم به خوبی ورود پیدا کنیم و از امکانات خود استفاده کنیم. از مهر ماه پیش رو و همچنین ترم تابستان تمامی کلاس‌های ما به صورت برخط برگزار خواهد شد و در ارائه خدمات آموزشی انسجام بیشتری را خواهیم داشت.

پیام نور بر حسب نیازمندی‌های جامعه باقی خواهد ماند و تغیر شکل خواهد داد

واحدی فرد خاطر نشان کرد: ممکن است دانشگاه پیام نور در ده سال آینده از چیزی که درحال حاضر است، کوچک‌تر شود. اما جامعه به نوع آموزش در پیام نور که مناطق محروم و شهرهای دور دست را هم زیر پوشش قرار می‌دهد نیاز دارد، اگر نیاز این مناطق در آینده تأمین شود و دسترسی راحت به دانشگاه داشته باشند، شاید دانشگاه پیام نور در ده سال آینده وجود نداشته باشد. اما اگر این نیاز باقی بماند همانطور که درحال حاضر وجود دارد، به قوت خود باقی خواهد ماند.

تقسیم کار آموزش عالی، راه حل رفع مشکلات

مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور خراسان رضوی بیان کرد: ما بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های خود را تأمین می‌کنیم و کمتر از ۵۰ درصد نیازمند بودجه دولت هستیم. دولت تعهدات خود را نسبت به ما به صورت تمام و کمال انجام نمی‌دهد و اگر ما به درآمد خود تکیه نکنیم از بین خواهیم رفت. دانشگاه اگر بخواهد مشکلات جامعه را حل و فصل کند و بهره‌وری و کیفیت خود را افزایش دهد، حتما باید درآمدزا باشد. تا حدی که بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند و به همین دلیل دانشگاه باید به دنبال کسب درآمد باشد.

وی افزود: مادامی که دولت یک حقوق مقرر به اعضای هیأت علمی بدهد آب از آب تکان نمی‌خورد. باید آموزش عالی یک تقسیم کار کند، برای مثال مقطع کارشناسی را برعهده دانشگاه‌های درجه دو بگذارد و دانشگاه‌های مادر و درجه یک در مقطع ارشد و دکتری و پروژه فعالیت کنند. مشکلات کشور را نباید تنها در بخش صنعت دید، مشکلات اجتماعی و جمعیتی همه اهمیت دارند. اگر ما کار را در برابر مزد قرار دهیم در این صورت دانشگاه پویایی خود را پیدا می‌کند در غیر این صورت  این وضعیت ادامه خواهد یافت.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->