کاسبی در خیابان فرعی درآمدی ندارد

  • کد خبر: ۳۵۱۸
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
کاسبی در خیابان فرعی درآمدی ندارد
گلایه فعالان شب‌بازار خیابان امیرالمؤمنین (ع) از نامناسب بودن مکان

ملک خانی
خبرنگار شهرآرا محله

3 ماه از سال کار می‌کنند و ساعت کاری‌شان از غروب خورشید تا پاسی از شب است. چند سال است که چراغ چرخ‌دستی‌ها یا بساطشان ساعت 9 شب روشن می‌شود؛ در کوچه‌ای تنگ و تاریک که به زور یک خودرو از آنجا عبور می‌کند. قبل‌ترها راسته خیابان امیرالمؤمنین(ع) قرقشان بود اما مشکلات ترافیکی مسئولان را برآن داشت جای فعلی را که داخل کوچه امیرالمؤمنین 5 است، به آن‌ها اختصاص دهند. با این همه آن‌ها ماهیانه 500 هزار تومان برای پهن کردن بساطشان روی زمین به شهرداری اجاره می‌دهند، اما مشکلات خاص خود را دارند و به قول خودشان اعتراضشان مساوی می‌شود با بیکاری. آنچه می‌خوانید بخشی از مشکلات شب‌بازاری‌های خیابان امیرالمؤمنین(ع) است که تمامش به یک درخواست برمی‌گردد؛ تعیین مکان مناسب برای کسبه این بازار از سوی شهرداری.

 

همسایه‌ها تعامل نمی‌کنند
رفت‌وآمد را به کوچه خلوت و امن امیرالمؤمنین(ع) 5، کشانده‌اند. البته شاید رفت‌وآمد برای مغازه‌های محلی نان و آبی داشته، اما همسایه‌ها را شاکی کرده است؛ آن‌قدر شاکی که گاهی دست به دامن شهرداری می‌شوند که این قیل و قال خیابان را بخوابانند. با این همه کسی که در بین درگیری همسایه‌ها و شهرداری ضرر می‌کند، دست‌فروشان شب‌بازار هستند. عطاران، یکی از دست‌فروشان که ساکن همین خیابان است، می‌گوید: درست است که سروصدا هست، اما خب ما هم حق داریم کاسبی کنیم. کل کاسبی ما همین 3 ماه تابستان است که زوار رفت‌وآمد می‌کند. همین 3 ماه را هم همسایه‌ها از ما دریغ می‌کنند و مدام از ما در شهرداری شکایت می‌کنند.

 

قرعه‌کشی برای پهن‌کردن بساط مناسب نیست
اینکه بساط چه کسی کجا پهن شود هم برای خودش بساطی شده است. یکی از دست‌فروشان شب‌بازار در این‌باره می‌گوید: هر شب سر این موضوع که چه کسی در کجای شب‌بازار بساطش را پهن کند، دلخوری پیش می‌آید. قبل‌ترها قرعه‌کشی جا به شکل دستی بود و هرکسی در هفته و ماه چندبار در جای خوبی از شب‌بازار می‌توانست بساطش را پهن کند؛ اما الان می‌گویند سیستمی است و قرعه‌کشی با سیستم همیشه باعث اجحاف در حق بعضی‌ها می‌شود. به‌طور مثال من گاهی دست خالی می‌روم خانه؛ نه کسبی کرده‌ام و نه حتی توانسته‌ام بساطم را پهن کنم. چندبار هم به شهرداری معترض شده‌ایم، اما می‌گویند مهندس از تهران آمده و این سیستم را ایجاد کرده است و نمی‌شود کاری کرد. خلاصه اینکه ما هر شب که به اینجا می‌آییم، علاوه بر سر و کله زدن با همسایه‌ها که همیشه شاکی هستند، باید چندبار راسته بازار را بالا و پایین کنیم تا یک جای خالی پیدا کنیم و بساطمان را پهن کنیم.


اجاره زیاد است
یکی از کسبه به اجاره ماهیانه 500 هزار تومانی‌اش اعتراض دارد. او می‌گوید: خیلی از شب‌ها فروش خوبی نداریم اما مجبوریم از جیب برای پرداخت ماهیانه هزینه کنیم؛ البته شهرداری خیلی‌ جاها به ما لطف داشته است اما اجاره برای ما که در یک کوچه پرت هستیم و زوار کمتر به این خیابان رفت‌وآمد می‌کند، زیاد است.

 

مسیر جدید برای شب‌بازار خیابان امیرالمؤمنین(ع) تعیین شده است
مسئول شب‌بازارهای شهرداری مشهد با اذعان به اینکه مکان فعلی شب‌بازار مناسب نیست و کاسبان از درآمد کم خود معترض هستند، می‌گوید: عده‌ای از کاسبان شب‌بازار درباره اینکه مکان فعلی برای کاسبی مناسب نیست، اعتراض کرده‌اند و ما مسیر دیگری را که حدفاصل میدان شهیدحججی و ۱7شهریور است، در نظر گرفته‌ایم. با این حال عده‌ای دیگر از شب‌بازاری‌ها می‌گویند که چندین سال محل کسبشان همین محله بوده و نمی‌خواهند جابه‌جا شوند. با این اوصاف تا جمع‌بندی نهایی شب‌بازار در همین مکان فعلی می‌ماند.
محمدی ادامه می‌دهد: اجاره‌بهای شب‌بازارها بر اساس مصوبه شورا برای افرادی که زیر پوشش بهزیستی هستند، نیمه‌بها یعنی ماهیانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان می‌باشد.
این مقام مسئول درباره تقاضای بازاری‌ها برای بازگرداندن روش قرعه‌کشی جانمایی در شب‌بازار به روال قبل، می‌گوید: متأسفانه چنین تقاضایی را نمی‌توانیم قبول کنیم. چرا که قبلا جانمایی‌ها به‌صورت دستی بود و ذهنیت بد و سوءتفاهم‌هایی برای برخی به وجود آمده بود. ما بعد از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که بهتر است برای برطرف کردن این ذهنیت، از رایانه برای قرعه‌کشی استفاده کنیم. اعتراض‌هایی به استفاده از این روش هست اما دیگر ذهنیت‌ها و سوءتفاهم‌ها برطرف شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->