مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

بهره برداری از ٢ زائرسرای ارزان قیمت تا پایان سال جاری در مشهد

  • کد خبر: ۳۵۲۵۹
  • ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
بهره برداری از ٢ زائرسرای ارزان قیمت تا پایان سال جاری در مشهد
طرح احداث زائرسرا‌های ارزان قیمت با هدف زیارت ارزان و آسان برای اقشار محروم از تمامی نقاط کشور و حتی زائران خارجی محروم از سال ٩٣ در مشهد آغاز شد. اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی برخی استان‌ها آن گونه که باید و شاید شاهد تداوم و اتمام پروژه  زائرسرا‌های استانی نبوده ایم.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ طرح احداث زائرسرا‌های ارزان قیمت با هدف زیارت ارزان و آسان برای اقشار محروم از تمامی نقاط کشور و حتی زائران خارجی محروم از سال ٩٣ با همکاری آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، مدیریت استان‌های مختلف و برخی از سازمان‌های حمایتی در مشهد آغاز شد. اما با توجه به اینکه این طرح بزرگ حمایت همه جانبه مسئولان عالی رتبه را هم در استان پشت سر داشت، در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی برخی استان‌ها آن گونه که باید و شاید شاهد تداوم و اتمام پروژه  زائرسرا‌های استانی نبوده ایم.
در همین راستا، جلسه بنیاد زائر امام رضا (ع) در حرم مطهر امام رضا (ع)، با حضور نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، مدیرعامل و اعضای هیئت امنای این بنیاد متشکل از قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، شهردار مشهد، معاون استاندار و جمعی از خیران، با موضوع پیگیری در سرعت بخشی احداث زائرسرا‌های ارزان قیمت برای اقشار کم برخوردار جامعه برگزار شد تا اعضا بتوانند با گرفتن تصمیماتی، به فرایند احداث این مجموعه‌ها سرعت ببخشند.


مذاکره برای مشارکت بنیاد مستضعفان

به گزارش آستان نیوز، نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد در این جلسه با تشریح تاریخچه تشکیل بنیاد زائر امام رضا (ع) اظهار کرد: بنیاد زائر امام رضا (ع) به منظور تحقق فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر احداث زائرسرا‌های استانی در مشهد برای استفاده زوار کم درآمد و محرومان جامعه با هدف فراهم آوردن زمینه تشرف آسان اقشار کم بضاعت جامعه به حرم مطهر رضوی تأسیس شده است.
آیت ا... سیداحمد علم الهدی افزود: با هدف ایجاد شرایط اسکان مناسب و ارزان برای زائران کم درآمد حضرت رضا (ع) بنیاد زائر امام رضا (ع) در تمام استان‌های کشور با ریاست نمایندگان، ولی فقیه هر استان تشکیل شد و پس از طی مراحل اداری یک قطعه زمین رایگان و همچنین پروانه ساخت رایگان در شهر مشهد به هر استان داده شد تا خود برای محرومان آن استان زائرسرا احداث کنند.
وی با بیان اینکه این زائرسرا‌ها متعلق به اقشار کم برخوردار است، بنابراین سند آن‌ها نیز وقف زائران کم برخوردار خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه برخی از استان‌ها نتوانسته اند برای جلب مشارکت مردمی و احداث بنا اقدام کنند، در حال مذاکره برای مشارکت بنیاد مستضعفان در اجرای این پروژه‌ها هستیم.


لزوم رفع مشکل اسکان زائران کم درآمد در مشهد

تولیت آستان قدس رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه فراهم آوردن اسکان ارزان قیمت برای زائران کم بضاعت از دغدغه‌های جدی آستان قدس رضوی است، اظهار کرد: گرچه با احداث زائرشهر و زائر سرای رضوی تلاش کردیم بخشی از نیاز اسکان ارزان قیمت را مرتفع سازیم، هنوز مشهد تا شرایط ایده آل برای اسکان زائران فاصله بسیاری دارد.
حجت الاسلام احمد مروی با تأکید بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام زائرسرای‌های استانی در مشهد، از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر زیارت خواست از حداکثر ظرفیت خود برای رفع مشکلات اسکان زائران در مشهد مقدس استفاده کنند.
همچنین در این جلسه حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، نیز ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری و حتی المقدور شرکت در جلسات هیئت امنای بنیاد زائر امام رضا (ع)، از پیگیری و مذاکره با نمایندگان، ولی فقیه در استان‌ها برای تکمیل زائرسرا‌های نیمه تمام خبر داد.


٢ زائرسرای دیگر تا پایان سال

در همین رابطه مدیرعامل بنیاد مرکزی زائر امام رضا (ع) به شهرآرا گفت: تا پایان سال درصورتی که تلاش نهاد‌های سازنده این امکان افزایش یابد، شاهد بهره برداری از ٢ زائرسرای ارزان قیمت خواهیم بود.
سید حسین عابدی به بررسی آخرین وضعیت ساخت زائرسرا‌های ارزان قیمت در مشهد پرداخت و گفت: در مشهد ٣٣ زائرسرای ارزان قیمت و ۴٠ حسینیه زائرسرا داریم که پیشرفت فیزیکی این اماکن از صفر تا ١٠٠ درصد است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۵ زائرسرا به بهره برداری رسیده است، تصریح کرد: همچنین تاکنون ١٩ حسینیه زائرسرا نیز افتتاح شده است.
وی با اشاره به وجود مشکلات برخی استان‌ها برای ساخت این زائرسرا‌ها ادامه داد: در همین راستا بنیاد مستضعفان با شرط اینکه مدیریت با کمیته امداد و بهره بردار استان مذکور باشد، اعلام آمادگی کرده است تا در ساخت این زائرسر‌ها مشارکت داشته باشد، ازاین رو در جلسه اخیر بنیاد مرکزی زائر امام رضا (ع) نیز در این زمینه بحث و قرار بر این شد که بنیاد مستعضفان اعلام کند چه تعداد از زائرسرا‌ها را می‌تواند بسازد و کدام استان‌ها آمادگی این مشارکت را دارند.


تفاهم با صندوق سرمایه گذاری حرم‌های مطهر

عابدی افزود: همچنین اخیرا بنیاد زائر امام رضا (ع) تفاهم نامه‌ای را با صندوق سرمایه گذاری اطراف حرم‌های مطهر به امضا رسانده است تا از ظرفیت این صندوق نیز برای ارائه تسهیلات در راستای ساخت زائرسرا‌هایی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی (ع) استفاده شود.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط امروز، آینده ساخت این زائرسر‌ها چگونه خواهد بود، گفت: آینده احداث این مجموعه‌ها را با بیم و امید نگاه می‌کنیم، زیرا برخی استان‌ها وعده‌های خوبی داده اند، اما همیشه شاهدیم که همه وعده‌ها محقق نمی‌شود. وی ادامه داد: البته درصورتی که نهاد‌های سازنده ٢ مجموعه زائرسرای ارزان قیمت مهر رضا (ع) و بهزیستی تلاش خود را بیشتر کنند، تا پایان سال می‌توانیم شاهد بهره برداری این ٢ زائرسرا باشیم. ضمن اینکه در سال جاری زائرسرای ارزان قیمت بنیاد ارشاد الرضا (ع) نیز به بهره برداری رسیده است و در صورت همراهی استان خوزستان نیز می‌توان در ۶ ماه ابتدایی سال آینده زائرسرای این استان را هم به بهره برداری رساند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->