آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

درباره بچه‌هایی که آتش منطقه کوه ‌برد را با پیراهنشان خاموش کردند

  • کد خبر: ۳۵۲۷۳
  • ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
درباره بچه‌هایی که آتش منطقه کوه ‌برد را با پیراهنشان خاموش کردند
از زمینی خشک و سیاه که معلوم است به‌تازگی سوخته و آتشش خاموش شده است و از ٣پسر نوجوان بدون پیراهن که وسط این زمین خشک ایستاده‌اند و از آتشی که در آن منطقه به‌پا شده بود، حرف می‌زنند.
پروانه مشتاق | شهرآرانیوز؛ چه تعبیر درستی کرده صدرا محقق که بهشان گفته است «ریزعلی»، همان کسی که پیراهنش را درآورده، مشعل ساخته و جلو قطار گرفته است تا لوکوموتیوران ببیند و متوقف شود و به منطقه‌ای که کوه ریزش کرده است، نرسد.
 
این روزنامه‌نگار که در صفحه توئیترش فیلم و عکس‌هایی از آتش‌سوزی در مناطق زاگرس و درخت‌های بلوط منتشر می‌کرد تا گزارش لحظه‌به‌لحظه‌ای به‌دست مسئولان برسد و برای مهار آتش کاری کنند، در یکی از توئیت‌های جدیدش هم ویدئویی منتشر کرده است از آتش‌سوزی دیگری. از زمینی خشک و سیاه که معلوم است به‌تازگی سوخته و آتشش خاموش شده است و از ٣پسر نوجوان بدون پیراهن که وسط این زمین خشک ایستاده‌اند و از آتشی که در آن منطقه به‌پا شده بود، حرف می‌زنند.
بچه‌ها به لهجه کهگیلویه‌وبویراحمدی صحبت می‌کنند که مفهوم نیست، اما از بین همان حرف‌ها می‌شود فهمید از مناطقی که آتش خود را به آن‌ها رسانده است، صحبت می‌کنند، از روستای ذوالفقار تا امامزاده. پیراهن تنشان نیست و شلوارهایشان خیس است و اتفاقا فیلم‌بردار هم به این موضوع اشاره می‌کند و می‌پرسد: پیراهنتان را چرا درآورده‌اید؟ ٢تا از بچه‌ها خجالتی‌تر هستند، ولی یکی از آن‌ها خوب توضیح می‌دهد و از حرف‌هایش معلوم است که پیراهنشان را درآورده‌اند و خیس کرده‌اند و با حرکتی که با دست نشان می‌دهد، به جان آتش افتاده‌اند تا خاموشش کنند.
 
صدرا محقق هم در توضیح فیلم نوشته است: «ریزعلی‌های امروز ایران، اهل روستای کوه‌برد دهدشت. امروز وقتی آتش‌سوزی بادام‌ها و مراتع اطراف روستا شروع شد، پیراهنشان را درآوردند و خیسشان کردند و به جنگ شعله‌ها رفتند و جلو آن را گرفتند.
 
خودشان می‌گویند تا نیرو‌های کمکی و منابع طبیعی برسند، کاری که از دستشان برمی‌آمد، همین بود.» این ویدئو در فضای مجازی منتشر شد، هرچند به اندازه ویدئو‌هایی که از شیرین‌کاری یا سوتی‌دادن یا دابسمش‌هایی که پسران همین سن‌وسال می‌سازند و پخش می‌کنند، بازدید نداشت.
 
بسیاری از کاربران هم به آن واکنش نشان دادند، یکی از آن‌ها نوشته بود: «اگر این آتش‌سوزی‌ها عمدی باشد، باید گفت درد این‌ها به جان آن وحوش. اگر هم که غیرعمدی است، باز هم مرحبا به غیرتشان». کاربران دیگر هم از دیدن آن ذوق کرده بودند، از اینکه هنوز می‌توان به نسل‌های بعد امید داشت و به آینده خوش‌بین بود، مثل کاربری که نوشته بود: «قهرمانان کوچک، از مسئولان بی‌مسئولیت بیشتر به محیط زیست احساس تعلق و وظیفه کردند. ای‌کاش شرایط طوری فراهم بود تا این کوچولو‌های قدرتمند خودشان را در خطر نمی‌انداختند. این‌ها امید و آینده ما هستند.»
 
آتش‌سوزی در استان کهگیلویه ‌و بویراحمد و بوشهر و جنگل‌های بلوط زاگرس از یک‌ماه قبل آغاز شده است و هر روز به منطقه جدیدی می‌رسد که برای مهار آن، تعداد زیادی از حامیان محیط زیست و نیرو‌های منابع طبیعی و داوطلبان شرکت داشتند و تا امروز ۵نفر نیز کشته شدند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->