تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

گفت‌وگو با تنها پزشک افغانستانی اصفهان | مهاجران فراموش کرده‌اند که می‌توانند موفق شوند

  • کد خبر: ۳۶۷۹۱
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
  • ۵
گفت‌وگو با تنها پزشک افغانستانی اصفهان | مهاجران فراموش کرده‌اند که می‌توانند موفق شوند
فزه حسینی پزشک افغانستانی ساکن ایران از آغاز شیوع کووید-۱۹ به ایرانی‌ها و پناهندگان افغانستانی مقیم اصفهان در مبارزه با این ویروس کمک می‌کند.
به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فزه حسینی، پناهنده‌ای افغانستانی است که به صورت خستگی ناپذیری به بیماران ایرانی و افغانستانی ویروس کرونا رنج می‌برند، کمک می‌کند.
 
دکتر فزه حسینی، پناهنده افغانستانی ۳۸ ساله اخیراً به عنوان سرپرست برنامه ویروس کرونا در خصوص دسترسی عمومی در استان مرکزی اصفهان، در جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده است تا علاوه بر وظایفش به عنوان رئیس مرکز بهداشت رازی در خمینی شهر اصفهان، به بیماران ایرانی و افغانستانی مبتلا به ویروس کرونا و یا در معرض خطر ویروس مشاوره تلفنی بدهد.
 
گفت‌وگو با تنها پزشک افغانستانی اصفهان | مهاجران فراموش کرده‌اند که می‌توانند موفق شوند
 
 
ماه‌ها است که او و تیم پزشکی پنج نفره‌اش ساعت‌ها بعد از اتمام ساعات کاری در مرکز درمانی می‌مانند، تا هر روز عصر با حدود ۲۰۰ نفر تماس تلفنی برقرار کنند.
 
وی در این باره می‎‌گوید: ویروس کرونا باعث شد مانند سایر پزشکان در سراسر جهان احساس ناتوانی کنم. این تماس‌های تلفنی فرصتی ارزشمند برای من است تا بتوانم به افرادی که در خانه هستند و ممکن است نیاز به مشاوره و خدمات پزشکی داشته باشند، دسترسی پیدا کنم.
 
دکتر حسینی و همکارانش با بیماران ایرانی و افغانستانی که علائم مشابه کووید دارند، درباره این بیماری و وظایف آن‌ها در مواجه با آن صحبت می‌کنند. این تیم همچنین قبل از بازگشت به خانه، در مورد اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و سلامت با خانواده‌های دیگر صحبت می‌کنند تا ابتلا به ویروس را محدود کنند.
 
 
آمنه ۳۰ سال دارد، او ماما است و در تیم حسینی کار می‌کند، وی درباره این روز‌ها می‌گوید: در ایران، مردم از ویروس کرونا خسته شده‌اند و متأسفانه تعداد معدودی همچنان اقدامات احتیاطی سلامتی و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند. اما همه کسانی که ما با آن‌ها تماس می‌گیریم، به خصوص در جامعه افغانستانی، به توصیه‌های ما گوش می‌دهند.
 
 
گفت‌وگو با تنها پزشک افغانستانی اصفهان | مهاجران فراموش کرده‌اند که می‌توانند موفق شوند
 

از سرپل تا سی‌وسه‌پل

روز‌هایی که پدر و مادر فزه حسینی از درگیری‌های استان سرپل در شمال افغانستان فرار کردند و به عنوان پناهنده به ایران آمدند، اوکودکی یک ماهه بود. رهاکردن همه چیز تصمیم آسانی برای والدین او نبود، اما آن‌ها می‌دانستند که در ایران فرزندانشان می‌توانند در امنیت و با آیند‌های روشن‌تر زندگی کنند.
 
او در این باره می‌گوید: مادرم می‌گفت که آموزش مهمتر از غذا و لباس است.
 
فزه با تشویق مادرش تحصیلات خود را با موفقیت به پایان رساند و در ۱۹ سالگی و بعد از گذراندن کنکور با وارد دانشگاه شد. او در دانشکده پزشکی مشغول به تحصیل شد. اما در دانشگاه، مجبور بود با مشکلاتی که به دلیل مهاجر بودن برایش ایجاد شده بود مبارزه کند.
 
او در این باره می‌گوید: انتظاراتی که برای خودم داشتم بسیار کم بود، فقط می‌خواستم ماما بشوم. اما استادم مرا متقاعد کرد که می‌توانم هر کاری که اراده کنم را انجام دهم.
 
این مهاجر افغانستانی با نمرات بالا فارغ التحصیل شد. با این حال، به عنوان یک پناهنده در ایران، آیندهاش به عنوان پزشک نامشخص بود. هرچند که پناهندگان در ایران می‌توانند به کار در بخش‌‎های مشخصی دسترسی داشته باشند، اما شغل‌هایی از جمله پزشکی برای آن‌ها دور از دسترس است.
 
فزه بدون مجوز پزشکی، سال‌ها در بیمارستانی به صورت داوطلبانه کار می‌کرد و جلساتی برای جامعه مهاجران افغانستانی برگزار می‌کرد تا با آن‌ها در مورد بهداشت، تغذیه و رژیم غذایی صحبت کند، وی ادامه داد: از اینکه می‌توانستم در زندگی افغانستانی‌ها تغییری ایجاد کنم خوشحال بودم، اما می‌دانستم که می‌توانم کار‌های خیلی بیشتری انجام دهم.
 

مهاجران فراموش کرده‌اند که آن‌ها نیز می‌توانند موفق شوند

سرانجام، در سال ۲۰۱۶ به دلیل کار‌های ثمر بخشی که کرده بود مجوز رسمی پزشکی به او داده شد و او حالا اولین و تنها پزشک پناهنده در استان اصفهان است.
 
دکتر حسینی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات که بیماران افغانستانی من وقتی متوجه می‌شوند که من نیز اهل افغانستان هستم، متعجب می‌شوند. به نظر می‌رسد فراموش کرده‌اند که آن‌ها نیز می‌توانند موفق شوند.
 
 
با شیوع کرونا در شهر‌های مختلف ایران پناهندگان افغانستانی در این کشور با دوختن ماسک و روپوش بیمارستانی برای کارکنان درمانی و با کمک به توزیع بسته‌های کمکی میان فقیرترین اعضای جامعه‌شان برای تحمل رنج‌های این روز‌ها کمک کردند.
 
در ایران، پناهندگان به مراقبت‌های بهداشتی اولیه رایگان دسترسی دارند و توانسته‌اند همانند ایرانی‌ها، به آزمایش‌ها و معالجات مربوط به کووید-۱۹ دسترسی داشته باشند. با اینکه پناهندگان بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا نیستند، ولی از آنجا که اغلب اقشار آسیبپذیر جامعه هستند، ممکن است مشکلات اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ را به دلیل از دست دادن معیشتشان شدیدتر احساس کنند.
 
گفت‌وگو با تنها پزشک افغانستانی اصفهان | مهاجران فراموش کرده‌اند که می‌توانند موفق شوند
 
 
دکتر حسینی علاوه برکار خستگی ناپذیر در مرکز بهداشت و شیفت‌های دواطلبانه‌اش در کلینیک‌های سیار کووید-۱۹، با زنان و دختران افغانستانی جامعه‌اش هم ارتباط دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته تعداد زیادی از زنان به من گفته‌اند که به دلیل افزایش استرس ناشی از بین رفتن معیشت آن‌ها به واسطه بیماری کرونا، مشکلات بیشتری را در خانواده‌هایشان تجربه کرده‌اند.
 
این پزشک افغانستان ادامه داد: از آنجایی که من هم مانند بیمارانم افغانستانی هستم، آن‌ها احساس می‌کنند می‌توانند با من راحت صحبت کنند، زیرا فرهنگ و تجربیات مشترکی داریم. برخورد احترام آمیز مردم به من به عنوان فردی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند، باعث می‌شود من احساس افتخار کنم.
 
منبع: پایگاه خبری یو ان اچ سی آر (ایران)
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
0
0
رفتارش‌اصلا‌خوب‌نیست
Zeynab
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
سلام وقت بخیر ، ببخشید یعنی اتباع افغانی هم میتونند توی ایران قانونی پزشک شوند؟
پرستو
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
0
0
بسیار عالی خیلییی خوشحال شدم
واقعن به شما پزشک بزگوار افتخار میکنم
موفق باشید و در دنیا و اخرت سعادتمند
اسدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
1
0
خواهش میکنیم همه شان را برگردانید تا هم ما راحت شویم و هم آنها کشور خود را اباد کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
افغانستانی ها هم در ایران در جنگ ایران وعراق حضور داشتند پس نمیتوانیم بی خیال انها شویم ما با انها برابر وبرادر هستیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->