دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است حمله پهپادی مقاومت عراق به اسرائیل
سرخط خبرها

پشت پرده شایعه‌سازی‌ها به موازات تحریم و کرونا

  • کد خبر: ۳۷۰۰۹
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
پشت پرده شایعه‌سازی‌ها به موازات تحریم و کرونا
تحریف واقعیات و انتشار شایعات عجیب در کشور، همزمان و هماهنگ با افزایش تحریم‌ها علیه مردم در شرایط کرونایی، از مهم‌ترین تاکتیک‌های دشمنان در داخل و خارج از مرزهاست که با واژگون سازی واقعیات، روحیه و اعتماد مردم به مسوولان و در نتیجه امید آن‌ها به بهبود شرایط را هدف قرار داده است.
به گزارش شهرآرانیوز، پراکندن دروغ و شایعه در جامعه، تقطیع و تحریف سخنان و اقدامات، ناکارآمدسازی، پررنگ کردن نواقص و پنهان کردن نقاط مثبت همگی شیوه‌هایی هستند که مخالفان جمهوری اسلامی از آن‌ها برای اثرگذاری بر افکار عمومی بهره می‌جویند.
 
این تحریف‌ها و شایعات گاهی در بستر رویداد‌های واقعی در عالم واقعی و گاهی در عالم خیال طراحان، بی‌آنکه در جهان واقعی اثر یا دلیلی بر وجود آن‌ها وجود داشته باشد، منتشر می‌شوند. در این نمایشنامه‌ها دولت کشور را می‌فروشد!
 
رییس جمهوری ملکی در یکی از مناطق تهران برای شخص خود می‌سازد! بخشی از اراضی سرزمینی ایران شامل جزایر و کوه‌ها به غیر واگذار می‌شود! مدرک دانشگاهی دختر رییس جمهوری در بحبوحه جعل مدرک، در رسانه‌ها منتشر و درباره آن شائبه‌ها و شبهه‌هایی مطرح می‌شود! و به طور خلاصه از هر کاهی در کشور کوهی ساخته می‌شود که قله نشینان آن قطعا دشمنان خواهند بود.
 
این شیوه زمانی که کشور در شرایط دشوار مقابله با تروریسم اقتصادی از یک سو و بحران کرونا از سوی دیگر است خود به عاملی برای استهلاک روانی و فیزیکی دولتمردان و مسوولانی تبدیل می‌شود که باید بخشی از وقت و فکر خود را برای پاسخ دادن به این شایعات و تصحیح تحریف‌های صورت گرفته کنند. به همین دلیل است که در بیشتر سخنرانی‌های خود درباره تداوم چنین رویه‌ای هشدار می‌دهند.

اشاره رهبر انقلاب به خط تبلیغاتی دشمنان

سخنان روز جمعه رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید قربان ضمن مشخص ساختن رویکرد عزاداری‌های سال جاری که به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرایط خاصی خواهد داشت، حاوی نکاتی درباره طرح‌های روانی دشمن برای ضربه زدن به روحیه مردم بود.
 
رهبر انقلاب اسلامی تحریف واقعیات را خط ثابت تبلیغاتی رسانه‌های غربی در طول چهل و یک سال گذشته خواندند و خاطر نشان کردند: «در این خط تبلیغاتی، نقاط قوت به‌طور کلی انکار و یا در مورد آن سکوت می‌شود، اما اگر نقطه ضعفی باشد، ده‌ها و حتی صد‌ها برابر بزرگنمایی می‌شود.»

اهمیت این طرح‌های روانی به قدری است که رییس جمهوری هم برای چندمین بار روز چهارشنبه هشتم مرداد ماه در جلسه هیات دولت درباره آن سخن گفت. حجت الاسلام «حسن روحانی» تاکید کرد: این شایعات را درست می‌کنند تا مردم را نگران کنند و هر روز مشکلی برای مردم به وجود بیاورند. از این شایعه درست کردن دشمنان تعجب نمی‌کنم؛ تعجبم این است در این بحران و مشکلات چطور گوشی وجود دارد که این شایعات را بشنود در حالی که اساسی ندارد.»

واقعیت آن است که ایران نیز مانند همه کشور‌های جهان و منطقه طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های بزرگی به دست آورده و با وجود تحمیل ۸ سال جنگ نابرابر از سوی دیکتاتور عراق، بیش از سه دهه تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا و اروپا و تهدیدات و هراس افکنی‌های ماهانه و حتی روزانه سعی کرده است تا حد توان برای مردم کشور زندگی قابل قبولی به وجود آورد.
 
هیچ عقل سلیمی منکر کاستی‌های هیچ نظامی نیست اینکه، اما چرا کاستی‌ها و اشتباهات در ایران بسیار درشت‌تر و بزرگ‌تر از سایر نقاط جهان برجسته شده، به خط نخست خبری دنیا تبدیل شده و ساعت‌ها و روز‌ها درباره آن برنامه‌های صوتی و تصویری ساخته می‌شود، علامت سوال بزرگی است و این ابهام زمانی پررنگ‌تر می‌شود که چشم بر هرنوع پیشرفت در ایران بسته می‌شود، اقدامات نادیده گرفته شده و نقاط و نکات مثبت به منفی تبدیل می‌شود.
 
این همه با صرف میلیارد‌ها دلار در رسانه‌های فارسی زبان، با تعریف و تولید هدفمند محتوا برای واژگون نشان دادن واقعیات ایران و به تعبیر رهبر انقلاب با هدف گرفتن نشاط و امید از ملت به ویژه جوانان و القای این موضوع است که کشور به بن بست رسیده و امکان حل مشکلات وجود ندارد. ایشان با تاکید بر اینکه به موازات جریان تحریم، یک جریان «تحریف حقایق» و واژگون نشان دادن واقعیات هم وجود دارد، گفتند: «هدف این جریان، ضربه زدن به روحیه مردم و دادن آدرس غلط درباره علاج تحریم است.»

ناتمامی شایعات در کشور

«یک روز می‌گویند جایی از کشور را فروختند بعد می‌گویند جزایر را فروختند مسوولی جمله‌ای می‌گوید بعد مسوولی دیگر می‌آید یک کلمه‌اش را کم یا زیاد و با این کار مردم را نگران می‌کند. یکی می‌گوید اصلا می‌خواهند ماه محرم کل عزاداری را تعطیل کنند، آن یکی می‌گوید عزاداری خیلی وسیع‌تر از سال‌های پیش برگزار می‌شود. یکی می‌گوید با برگزاری عزاداری، کرونا شایع می‌شود و آن دیگری می‌گوید سلامتی از بین می‌رود.» این جملات توصیفات رییس جمهوری از شرایطی است که شایعات در کشور به ویژه علیه دولت تمامی ندارد. تلاش شبانه روز در کار است تا رییس جمهوری و دولتش را یا در حال فروختن بخشی از مملکت جلوه دهند یا ناکام و ناکارآمد در اداره کشور. زمانی هم که هیچ یک از این دو سناریو به نتیجه نمی‌رسد، به تخیلات فانتزی، چون ملک جماران می‌پردازند.

دولت ضمن اینکه بیشترین آسیب‌ها را از این میزان تحریف و حاشیه سازی می‌بیند بخش بزرگی از وقت و انرژی خود را که برای بهبود شرایط نیاز دارد در این جنگ شایعه‌ای ناتمام صرف می‌کند و از دست می‌دهد. به این ترتیب به جبهه‌های دوگانه تحریم و کرونا، خط مقدم سومی با نام شایعه و حاشیه افزوده می‌شود. انتقاد از دولت در شرایط کنونی آسان‌ترین کنش سیاسی بسیاری از افراد و جریان‌های سیاسی است و دلیل آن را هم می‌توان در تبعات ناچیز حمله به قوه مجریه دانست.

دلیل و آسیب‌های شایعات و تحریف‌ها

همانگونه که در بیانات روز جمعه رهبر انقلاب هم اشاره شد مهمترین هدف طرح، تکرار و تثبیت، شایعه‌ها و تحریفات در کشور هدف قرار دادن امید مردم و القای این موضوع تلخ است که کشور به یک بن‌بست غیرقابل حل رسیده و دیگر نمی‌توان به آینده هیچ امیدی داشت. چنین تعبیری از شرایط کشور بیش از همه به نفع آمریکا و متحدان منطقه‌ای اوست.
 
واشنگتن درحالی چشم امید به ناامیدی مردم ایران دوخته است که بسیاری از طرح‌های پیشین از تروریسم اقتصادی تا ایران هراسی‌های سیاسی نتوانسته است بهره برداری لازم را انجام دهد. فشار خارجی شرایط زندگی مردم را به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی دشوار کرده، اما نه آن میزان که رویای امثال جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق رییس جمهوری آمریکا در فروپاشی ایران تعبیر شود. پس نیاز است تا ایرانیان و به ویژه جوانان روحیه و نشاط خود را زیر بمباران خبر‌های مایوس کننده از شرایط کشور از دست دهند و به این ترتیب تحت فشار قرار دادن مردم نتیجه دلخواه را رقم زند.

دولت با آگاهی از این موضوع تلاش کرده است دستاورد‌ها و دستکم کارنامه خود را در حوزه‌های مختلف در معرض دید عموم قرار دهد تا بتواند از بار سیاه نمایی‌های موجود بکاهد. کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند روحیه، آرامش و اعتماد و امید مردم است و همه نهاد‌ها در این زمینه باید بیش از گذشته تلاش کنند.
 
آگاهانی که عامدانه برای ناامیدسازی مردم تلاش می‌کنند دشمن کشور هستند، اما ناآگاهانی که به دلیل برخی اختلافات سیاسی دولت را مورد هجمه قرار می‌دهند و به این ترتیب آرامش روانی کشور را برهم می‌زنند باید تبعات اقدامات خود را دریافته و برای کاستن از آن تلاش کنند.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->