دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ لغو جایزه انجمن قلم آمریکا در اعتراض به انفعال درقبال مردم غزه اضافه شدن ۱۳ فیلم بر فهرست فیلم‌های جشنواره کن تصویری از آلن دلون در ۸۸ سالگی + عکس
سرخط خبرها
بازیگر نقش اول فیلم «یار در خانه» از تجربه همکاری و رفاقت با کارگردان «عروس آتش» می‌گوید

خسرو سینایی رفاقت می‌‌دانست

  • کد خبر: ۳۷۲۱۷
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
خسرو سینایی رفاقت می‌‌دانست
خسرو سینایی در سال۱۳۳۶ فیلم سینمایی «یار در خانه» را ساخت که رضا صابری، نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح مشهد، نقش اول آن را بازی کرده بود.

امیری-به گزارش شهرآرانیوز، «یار در خانه» فیلمی است درباره مهاجرت لهستانی‌ها به ایران در جنگ جهانی دوم که رضا صابری، نویسنده و کارگردان تئاتر مشهد نقش «سهراب» را در آن داشت.

 

خسرو سینایی رفاقت می‌‌دانست

 

صابری تعریف می‌کند: «دهه۳۰ بود و خسرو سینایی به مشهد آمده بود. قرار بود فیلمی سینمایی بسازد درباره مهاجرت لهستانی‌ها به ایران و دنبال بازیگر می‌گشت. وقتی مرا دید و با هم گپ زدیم، از من خوشش آمد و برای شخصیت اصلی فیلم انتخابم کرد. ضمن اینکه نقش من در فیلم در اصل خودش بود، در واقعیت یعنی من قرار بود نقش خسرو سینایی را در فیلم بازی می‌کردم. عکس‌هایم را تماشا می‌کرد تا ببیند می‌توانم او باشم. بعدها خودش تعریف کرد که پس از دیدارمان حدود ۱۵عکس از من با خودش به تهران برده و هر شب عکس‌ها را تماشا می‌کرده است تا ببیند چهره و نگاه من می‌تواند خود او باشد؟»

به گفته صابری بعد از حدود ۲هفته که آقای سینایی به مشهد بازمی‌گردد، با هم تمرین می‌کنند و برای شروع کار آماده می‌شوند.

صابری می‌گوید: « اولین تجربه سینمایی من «یار در خانه» بود. من از ابتدا به سینما علاقه نداشتم، الان هم علاقه‌ای ندارم، چون کار من تئاتر است، اما حضورم در این فیلم و کار با آقای سینایی به یکی از بهترین خاطراتم تبدیل شده است.»

 

خسرو سینایی رفاقت می‌‌دانست

تشویقم می‌کرد در سینما بمانم

صابری نه‌تنها از تجربه کار با خسرو سینایی رضایت دارد که به نظر او سینایی، شخصیت، رفتار و منش خاصی هم داشت که آدم را جذب خود می‌کرد: «آقای سینایی رفتار و منش خاصی داشت، رفاقت می‌دانست. همین‌ها باعث شد رفاقتی بین ما شکل بگیرد.»

آن‌گونه که صابری تعریف می‌کند، خسرو سینایی خیلی او را تشویق می‌کرده است تا کار سینما را ادامه بدهد: «می‌گفت هم چهره سینمایی داری هم بازی‌ات متعادل است و می‌توانی در سینما موفق باشی. البته مدت کوتاهی در سینما کار کردم، اما چون علاقه نداشتم، ادامه ندادم. با این حال این تشویق‌ها و توصیه‌هایش را به‌خاطر دارم که از سر لطف و محبت بود.»

به گفته صابری قبلا آقای سینایی نسخه کوتاه‌تر فیلم «یار در خانه» را ساخته بود و می‌خواست فیلم بلندش را نیز بسازد. برای همین هم شاید تازگی نداشت و خیلی از آن فیلم استقبال نشد، ولی برای من اولین و بهترین تجربه سینمایی‌ام بود.

 

خسرو سینایی رفاقت می‌‌دانست

 

هنوز باور نکرده‌ام

از آن به بعد دوستی رضا صابری با خسرو سینایی آغاز می‌شود و هرازگاهی یکدیگر را می‌بینند. آخرین بار اما صابری خسرو سینایی را ۲سال پیش می‌بیند که تصادف کرده بود و عصا به دست راه می‌رفت. می‌گوید: «وقتی او را با عصا دیدم، خیلی ناراحت شدم. اصلا باورم نمی‌شد آن مرد با عصا راه برود. به هر حال این تصادف وضع جسمی او را به هم ریخته بود و کار او را به بیمارستان‌ها کشاند. همین بستری‌شدن او در بیمارستان برای آخرین‌بار سبب شد در آنجا به کرونا مبتلا شود و این‌گونه از بین ما برود و هنرمندان را غمگین کند. من هنوز این خبر را باور نکرده‌ام که خسرو سینایی از بین ما رفته است.»


خسرو سینایی، کارگردان سینمای ایران، که به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود، ۱۱مرداد۹۹ دار فانی را وداع گفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->