جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

۱۰ سال گذشت؛ روز ملی مشهد معطل طرح در شورای فرهنگ عمومی

  • کد خبر: ۳۷۲۴۹
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
۱۰ سال گذشت؛ روز ملی مشهد معطل طرح در شورای فرهنگ عمومی
نام گذاری روز ملی مشهد در سال گذشته و به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورای شهر به پارلمان شهری واگذار شد. مرکز پژوهش‌های شورای شهر نیز با پرداختن به جنبه‌های مختلف موضوع نهایتا به ارائه پیشنهاد‌های خود پرداخت؛ اتفاقی که حدود یک سال از آن می‌گذرد و معطل طرح در شورای فرهنگ عمومی است.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ آذرماه ۱۰ سال قبل بود که برای اولین بار از نداشتن یک روز ملی به نام مشهد گله کردیم. نوشتیم که شهر‌هایی با درجه و عیار اهمیت کمتر از مشهد، روزی به نام خود در تقویم به ثبت رسانده اند و بهانه برخی نام گذاری‌ها نیز واقعا عجیب و جالب است. طی این سال‌ها ده‌ها خبر و گزارش در این مورد نوشته ایم.
 
از نیمه راه نیز رسانه‌های دیگری با ما همراه شدند تا این موج پرشور، پراثرتر به راه خود ادامه بدهد. در این سال‌ها خراسان رضوی ۵ استاندار را هم به چشم دیده است، مسئولان زیادی در مشهد و استان برای این روز و پیگیری تا حصول نتیجه اش وعده داده اند، اما مشهد هنوز به روزی که باید به نامش ثبت شود نرسیده و بررسی گزینه‌های نهایی این روز و اعلام نتیجه اش هنوز در گیرودار این جلسه و آن برنامه است.
 
گویا این روز‌ها کرونا همه چیز را تحت تأثیر خود قرار داده و علاوه بر مصائب جاری اش، بهانه خوبی هم شده است برای توجیه به ثمر نرسیدن برخی امور. مهر تأیید این سخن نیز آن است که برای پیگیری نام گذاری یکی از روز‌های تقویم به نام پایتخت معنوی جهان اسلام که از مدت‌ها قبل مطرح است با مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و پژوهش استان تماس می‌گیریم و با این پاسخ که هنوز جلسه شورای فرهنگ عمومی زمانی برای پرداختن به این موضوع پیدا نکرده است مواجه می‌شویم؛ پاسخی که مشابه آن را نیز در اردیبهشت ماه گرفته بودیم. طی سال‌های اخیر در دوره‌هایی مسئولان برای تعیین تکلیف این مسئله پرشتاب عمل کردند و طی دوره‌هایی نیز نامی که روی زمین مانده، غبار فراموشی گرفته بود.

مسعود امینی پیشتر و در آبان ماه سال گذشته وعده بررسی این موضوع و طرح آن در جلسه مذکور را در آذرماه همان سال داده بود؛ وعده‌ای که با، اما و اگر همراه بود و محقق نشد. شهرآرا دوباره در اردیبهشت امسال این موضوع را در گزارشی با عنوان «روز مشهد، شاید وقتی دیگر» پیگیر شد که پاسخ این مقام مسئول مشابه آن چیزی بود که پس از گذشت حدود ۳ ماه گرفتیم، پاسخی که بررسی و تصمیم گیری برای انتخاب یک روز از تقویم رسمی کشور به نام روز مشهد را چشم انتظار طرح موضوع در جلسه شورای فرهنگ عمومی می‌دانست.

موضوع نام گذاری یک روز در تقویم کشور به نام شهری که لقب پر طمطراق پایتخت معنوی جهان اسلام را یدک می‌کشد، نباید آن قدر سخت و مشکل باشد، به ویژه اینکه بهانه‌های بسیار خوبی نیز برای این نام گذاری وجود دارد، اما روی زمین ماندن کار طی ۱۰ سال اخیر، انگار تصمیم گیری این مهم را برای مسئولان سخت کرده است.

منحصربه فردترین نشانی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد در حدود ۲ سال قبل نیز درباره این نام گذاری چنین گفته بود که روز مشهد باید بیان کننده ویژگی‌های خاص و منحصربه فرد این شهر باشد و باید روزی را به نام روز مشهد انتخاب کنیم تا مردم در سراسر کشور در آن روز به یاد این شهر و امتیازات خاص آن بیفتند. بتول گندمی همچنین تأکید کرده بود که مشهد با دارا بودن امتیازاتی، چون حرم مطهر رضوی، شخصیت‌های مطرح کشوری و دیگر ظرفیت‌ها باید جایی در تقویم کشور برای تداعی تمام این امتیازات داشته باشد.

پیشنهاد‌های روی میز شورای فرهنگ عمومی

این نام گذاری در سال گذشته و به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورای شهر به پارلمان شهری واگذار شد و در دست بررسی برای تعیین و تکلیف جزئیات قرار گرفت. مرکز پژوهش‌های شورای شهر نیز با پرداختن به جنبه‌های مختلف موضوع نهایتا به ارائه پیشنهاد‌های خود پرداخت؛ اتفاقی که حدود یک سال از آن می‌گذرد و معطل طرح در شورای فرهنگ عمومی است.

گزینه‌های پیشنهادی از میان تمام روز‌های سال برای این نام گذاری به گفته احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد، ۳ روز است؛ گزینه اول روزی است که امام رضا (ع) پا به شهر مشهد گذاشتند؛ گزینه‌ای که بیشترین شانس را در میان بقیه پیشنهاد‌ها دارد؛ گزینه دوم تاریخ نام گذاری توس به نام مشهد است که به دلیل نداشتن روز دقیقی در متون تاریخی شانس زیادی نخواهد داشت و گزینه سوم نیز انتخاب هشتم آبان ماه هر سال است، آن هم صرفا به دلیل اینکه ۲ عدد ۸ در کنار هم قرار می‌گیرد که به طور مشخص نمی‌تواند معیار قابل استناد و منطقی برای یک نام گذاری مهم باشد.
 
حالا بررسی و تصمیم گیری این نام در انتظار جلسه شورای فرهنگ عمومی استان است. در طول ادوار مختلف از ۱۰ سال قبل که این نام گذاری مطرح شد بیشتر مسئولان استانی بر انجام آن اتفاق نظر داشته و بر تسریع آن تأکید کرده اند؛ اتفاقی که اکنون در آخرین خان خود قرار گرفته است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز پیشتر انتخاب روزی در تقویم کشور به نام مشهد را اقدامی مناسب دانسته و تأکید کرده بود که این موضوع از مدتی قبل در دستور کار فعالان و نهاد‌های فرهنگی استان بوده است و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی نیز تلاش خواهد کرد با وجود تعدد موضوعات مهمی که از سوی دستگاه‌های مختلف در نوبت طرح و بررسی این شورا قرار دارد در نخستین فرصت این طرح را برای بررسی و تعیین و تکلیف در دستور کار قرار دهد. حال این نخستین فرصت چه زمانی از راه خواهد رسید و آیا دوباره شاهد خواب زمستانی بررسی دوباره خواهیم بود یا نه، باید به انتظار بنشینیم و ببینیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->