آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

اجرای سایه‌بان‌های چادری در صحن‌های مرکزی حرم مطهر

  • کد خبر: ۳۷۲۷۶
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
اجرای سایه‌بان‌های چادری در صحن‌های مرکزی حرم مطهر
مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: نصب سایه‌بان‎ها‌ در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) پاسخی به مطالبه بحق و چندین ساله زائران این آستان ملائک پاسبان بود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر مهدی برادران، با اشاره به نصب سایه بان‎ها برای نخستین بار در صحن‌های حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: نصب سایه بان در حرم مطهر رضوی یکی از مطالبات به حق و دیرینه زائران آستان ملکوتی امام رضا (ع) بود و برهمین اساس حضرت حجت الاسلام و المسلمین مروی در بدو انتصاب به تولیت آستان قدس رضوی دستور تکمیل مطالعات مربوط به این موضوع را صادر کردند و طی یک و نیم سال گذشته متخصصان امر بررسی های گسترده‎ای را درباره امکان سنجی و طراحی احداث سایه بان در صحن‎های مختلف حرم مطهر انجام دادند و به نتایج قابل توجهی دست یافتند.


وی با اشاره به بررسی طرح‎ها و ایده‎های مختلف داخلی و خارجی و نمونه‎های اجرا شده در مسجد النبی (ص) و عتبات عالیات در مرحله مطالعاتی، افزود: شیوع بیماری کرونا و شرایط اضطراری پیش آمده که منجر به محدودیت خدمت رسانی در رواق‎های حرم مطهر شده بود، مطالبه ایجاد سایه بان در اماکن متبرکه را تشدید کرد و از همین رو مسئولان آستان مقدس رضوی تصمیم گرفتند یکی از طرح‎های دریافت شده با قابلیت اجرای فوری را در مدت محدود پیاده سازی کنند.


برادران با بیان اینکه حفظ سلامتی زائران یکی از اولویت‎های اصلی آستان قدس رضوی است، گفت: این طرح با هدف حفظ سلامتی و ارتقای آسایش و رفاه زائران ارجمند اجرا شد و ان شالله براساس منویات و تأکیدات تولیت معزز آستان، با تکمیل مطالعات و تحقیقات، طرح‎های دیگری نیز با ابعاد بزرگتر در این زمینه اجرا خواهد شد.


مدیرعالی حرم مطهر رضوی با تاکید بر اصل کیفیت و کارایی در اجرای این پروژه، عنوان کرد: اعمال کمترین آسیب بصری به آرایه‎های معماری حرم مطهر رضوی، حداقل اشغال فضای تردد زائران، مطابقت با شرایط اقلیمی مشهد مقدس در فصول مختلف و قابلیت اجرای فوری، مهم ترین مولفه‎های مورد توجه در انتخاب سایه بان‎های اجرا شده بودند.


برادران در پاسخ به این سؤال که چرا از سایه بان‎هایی مشابه چادرهای مدینه منوره در حرم مطهر رضوی استفاده نشد، توضیح داد: کارشناسان فنی حرم مطهر از ابتدا، الگوی مدینه منوره را در دستور کار قرار دادند، اما به دليل معماري خاص حرم مطهر و نبود زیرساخت های لازم در صحن ها، نصب سایه‌بان‌هایی هم چون مسجد النبی(ص) مقدور نيست. زيرا در طراحي معماری و تأسيسات حرم مطهر نصب چنین چادرهایی در نظر گرفته نشده و در حال حاضر ایجاد این زیر ساخت با توجه به توسعه فضاهای زیر سطحی حرم مطهر اعم از رواق‎ها، زیر گذر و بهشت ثامن ممکن نیست.


وی افزود: همچنین شاهکار معماری غنی اسلامی ایرانی که در صحن‌های متبرک رضوی به کار رفته در مدینه منوره وجود ندارد؛ لذا نصب سایه‌بان‌هایی به آن شکل می‌تواند از حس روحانی و زیبایی بصری فضای صحن‌های مطهر بکاهد.


برادران گفت: هم‌اکنون اجرای سایه‌بان‌های چادری در صحن‌های مرکزی حرم مطهر مانند انقلاب اسلامی، آزادی و گوهرشاد در حال اجراست و برای سایر صحن‌ها نیز طرح‌های مختلفی با توجه به زیرساخت‌های موجود در مرحله مطالعاتی قرار دارد.


وی با بیان اینکه در ابتدای کار هستیم و نصب سایه بان‌ها در صحن‌های مرکزی گام نخست ماست، تصریح کرد: تسریع در اتمام پروژه، استفاده از فناوری روز و افزایش بهره مندی از ظرفیت متخصصان داخلی در مراحل بعدی کار مورد نظر آستان قدس رضوی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->