زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود پلیس راهور فراجا: تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم کشف بیش از ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲ | ۷۵ درصد کشفیات مواد مخدر در شرق کشور صورت گرفت محدودیت‌های ترافیکی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد «قلیان اکسیژن» طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
سرخط خبرها

بخشیدن قاتل پس از ۶ سال انتظار

  • کد خبر: ۳۷۴۲۰
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
بخشیدن قاتل پس از ۶ سال انتظار
اولیای دم یک جوان ۲۱ ساله در مشهد پس از سال‌ها، از تقاص خون فرزندشان گذشتند.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ اواخر خرداد سال ۱۳۹۴ یک ماجرای خونین، دو همسایه قدیمی را تبدیل به دشمنانی جدید کرد. آن‌ها از قدیم چشم‌در‌چشم هم بودند و همواره احترام یکدیگر را نگه می‌داشتند، حتی در برهه‌هایی، کمک‌حال یکدیگر نیز بودند. اما این موضوع پیش از قد کشیدن پسران جوانشان بود. با بزرگ شدن فرزندان دو خانواده، زندگی روی دیگرش را نشان داد. ماجرای کل‌کل‌های بچگانه‌ای که بار‌ها در پرونده‌های جنایی خودش را با قتل، چاقو و اسلحه‌کشی نشان داده، این‌بار این همسایه‌ها را وارد معرکه‌ای مرگ‌بار کرد. ماجرا از یک جدال لفظی میان دو جوان بیست‌ویک ساله آغاز شد و پای خانواده‌ها را به این دعوای خیابانی کشاند. این سکانس خشن زمانی آرام گرفت که یکی از جوانان در خون خودش غوطه‌ور شد و چاقوی ضامن‌دار خونین در دست جوان دیگر جاماند. هر چند فرد مصدوم راهی بیمارستان شد، اما رگ حیاتش برای همیشه پاره شده بود.

همان سال با حضور کارآگاهان جنایی و مقام قضایی، متهم به قتل که هم‌سن و سال مقتول بود دستگیر و پس از تکمیل تحقیقات اولیه و بازسازی صحنه جنایت، پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب برای صدور حکم نهایی به دادگاه کیفری سپرده شد.

در این پرونده خانواده قاتل و مقتول، در واقع هر دو فرزندانشان را از دست دادند، یکی برای همیشه و دیگری با زندانی شدن پسر جوانشان به صورت موقت که صدور رأی قصاص از سوی محکمه، آن را دائمی کرده بود.

با صدور و تأیید حکم قصاص نفس، خانواده قاتل تمام تلاششان برای رضایت گرفتن را انجام دادند، اما خانواده مقتول بر حق قانونی خود اصرار داشتند و حاضر نبودند حتی با دریافت پول از قصاص قاتل فرزندشان بگذرند، هر چند که می‌دانستند اجرای این حکم نیز برایشان فرزند نمی‌شود و فقط داغ از دست دادن جوانشان را اندکی تسکین می‌دهد.

۶ سال انتظار فلج‌کننده

کش‌و‌قوس‌های مختلفی که وکلای این دو خانواده برای رسیدن به نتیجه مطلوبشان در این پرونده دادند، منجر به طولانی‌شدن مرحله نهایی یعنی اجرای حکم قصاص قاتل شد، تا جایی که اجرای این حکم پس از ۶ سال قطعی و لازم‌الاجرا شد.

اما از آنجا که در هیچ‌گاه روی یک پاشنه نمی‌چرخد، امسال اتفاق دیگری در این پرونده افتاد، اتفاقی که منجر به تغییر خداپسندانه در این پرونده جنایی شد.

ورود خدام حضرت ضامن به پرونده

به گفته محمود رفسنجانی، رئیس شورا‌های حل اختلاف خراسان‌رضوی، از سال‌های قبل با تشکیل شعبه سفیران ضامن آهو در ستاد دیه استان که تعدادی از خادمان بارگاه مطهر امام رضا (ع) نیز در آن حضور دارند، این شعبه توانسته قدم‌های بزرگی در پرونده‌های منتهی به قصاص نفس بردارد، تا جایی که تنها در ۵ ماه گذشته در ۳۱ پرونده قصاص نفس، متهمان از چوبه دار رها شده‌اند.

با ارسال پرونده این همسایه‌ها به شعبه سفیران ضامن آهو، کارشناسان آن اقدامات لازم را آغاز کردند و با تلاش مجدانه اعضای شعبه و برگزاری جلسات متعدد با خانواده اولیای دم، خانواده مقتول بالاخره حاضر به رضایت و گذشت از قاتل شدند.

رتبه دوم استان در گذشت از قصاص

رئیس شورا‌های حل اختلاف خراسان‌رضوی با تقدیر از تلاش اعضای شعبه سفیران ضامن آهو، اعلام کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در سال ۹۸ رتبه دوم کشوری صلح و سازش پرونده‌های قصاص نفس به شورای حل اختلاف خراسان رضوی اختصاص یافته است.

رفسنجانی با بیان اینکه این تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در شورا‌های حل اختلاف استان است، بیان کرد: طبق آمار رسمی مرکز امور شورا‌های حل اختلاف کشور، ما از لحاظ حجم پرونده‌های وارده جایگاه دوم کشوری را داریم که با تلاش‌های صورت گرفته، اطاله دادرسی و موجودی پرونده‌ها در استان را به حداقل رسانده‌ایم و جایگاه دوم کشوری در آمار پرونده‌های مختومه را در سطح شورا‌های حل اختلاف سایر استان‌ها به دست آورده‌ایم.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ بیش از ۲۸۰ هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف خراسان‌رضوی مختومه شده است که از این تعداد در بیش از ۵۰ هزار پرونده گزارش اصلاحی صادر شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->