«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

تشخیص کرونا در کمتر از ۲۰ ثانیه با دستگاه ایرانی

  • کد خبر: ۳۷۴۹۱
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
تشخیص کرونا در کمتر از ۲۰ ثانیه با دستگاه ایرانی
یک شرکت فناور ایرانی توانسته یکی از معروف‌ترین دستگاه‌های اروپایی در زمینه تصویربرداری سیار را که در حال حاضر جزو اولین رده تشخیص بیماری کرونا است، به کشور منتقل و مونثاژ کند. با استفاده از این دستگاه می‌توان در کمتر از ۲۰ ثانیه ابتلای فرد به کرونا را تشخیص داد.
به گزارش شهرآرانیوز، در اپیدمی یک بیماری در جامعه پس از مرحله بیماریابی، اولین و مهم‌ترین مرحله، تشخیص بیماری است، تشخیص به‌ویژه در زمان همه‌گیری یک بیماری باید از حساسیت، دقت و سرعت بالایی برخوردار باشد، برای تشخیص یک بیماری از ابزار‌های مهمی، چون معاینات بالینی، آزمایش‌های پزشکی، تصویربرداری و موارد دیگر بهره گرفته می‌شود.

با توجه به شیوع بیماری کرونا در دنیا و به دنبال آن در ایران، تشخیص این ویروس جدید خود به تنهایی از معضلات بسیاری از کشور‌ها شده چرا که بسیاری از علایم این بیماری با بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی مشترک است، تصویربرداری، سی‌تی اسکن وآزمایش با کیت‌های تشخیصی کرونا از جمله راه‌های تشخیص این بیماری به شمار می‌رود.

دستگاه تصویربرداری سیار که دراصطلاح پزشکی به آن تصویربرداری موبایل نیز می‌گویند دستگاه ایکس ری بسیار سنگین و‌های تک است که به دلیل داشتن چرخ به آن تصویربرداری سیار گفته می‌شود.

سهیل صادقیان مدیرعامل این شرکت فناور درخصوص این دستگاه اظهارداشت: با توجه به اپیدمی کرونا استفاده‌ای که از این دستگاه در شناسایی این ویروس می‌شود مربوط به تصویربرداری از قفسه سینه است.

وی خاطرنشان کرد: برای بیمارانی که ریه درگیر با ویروس کرونا دارند می‌توانیم درکمتر از۲۰ ثانیه با استفاده از این دستگاه آن را تشخیص دهیم که آیا فرد بیمار نیاز به آی سی یو و مراقبت‌های بیشتر دارد یا خیر.

وی اظهارداشت: از لحاظ استاندارد سازمان بهداشت جهانی، تصویربرداری از قفسه سینه، اولین رده تشخیص بیماری کرونا است و بعد از آن مریض را به سی تی اسکن ارجاع می‌دهند وبرای اطمینان بیشتر از کیت‌های تشخیص کرونا استفاده می‌کنند، اگر بیمار از این فیلتر که شامل تصویربرداری قفسه سینه است، رد شود به سرعت می‌توانند برای فرد بیمار تصمیم گیری کنند.

مدیرعامل این شرکت فناور یادآور شد: درمواردی که بیمار توانایی رفتن به بخش رادیوگرافی و سی تی اسکن را ندارد، می‌توان دستگاه را بالای سر بیمار برد و در کمتر از چند ثانیه عکس رادیوگرافی را روی مانیتور دستگاه مشاهده کرد.

صادقیان تصریح کرد: تصاویر ثبت شده توسط سیستم پکسف فلش و سی دی قابل انتقال هستند، مهم‌ترین برتری تصویربرداری قفسه سینه بر سی تی اسکن در بیماران کرونایی کاهش احتمال انتقال ویروس در جریان روند انجام آن‌ها است، به خصوص در رادیوگرافی موبایل این خطر می‌تواند به حداقل برسد، تمیز و ضد عفونیکردن دستگاه سی تی اسکن بسیار دشوار است.
 
تولید مستقل دستگاه تصویربرداری سیار در ایران و خاورمیانه
این فعال در عرصه فناوری در خصوص مونتاژ این دستگاه در کشور گفت: برای اولین بار است که این دستگاه از مجوز مونتاژ با کمک صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی غیر دولتی دارد، تبدیل به تولید مستقل درایران می‌شود، نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه هم حتی این تولید مستقل دستگاه به این سطح فناوری هنوز منحصر به فرد است.

صادقیان یادآور شد: این دستگاه، دستگاهی است که به لحاظ تکنولوژی خودش را ثابت کرده است و معروفترین دستگاه کاربردی در اروپا است، اما ما برای اولین بار توانستیم تکنولوژی آن را به ایران منتقل کنیم و در نظر داریم در آینده نزدیک این دستگاه را به طور مستقل تولید وطرح‌های پیشرفته آن را عرضه کنیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر دستگاه موجود کاملا مونتاژ ایران است، ما در مرحله نخست ابتدا به صورت قطعات ریز این دستگاه را مونتاژ کرده ایم و از این به بعد بر روی مهندسی معکوس این دستگاه کار می‌کنیم که بتوانیم قطعات آن را بسازیم در حال حاضر این کار را بر روی مونوبلاک دستگاه انجام می‌دهیم.

وی همچنین گفت د: هنوز مهندسی معکوس این دستگاه تمام نشده است، ولی مونتاژ ایران این دستگاه انجام و در حال حاضر چند دستگاه وارد بازار ایران شد ومورد استفاده بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور شده است.

مدیرعامل این شرکت فناور در خصوص استفاده از حمایت‌ها و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای تولید مهندسی معکوس این محصول افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند در صورتی که ما شرکت فناور هستیم هنوز دانش بنیان نشده ایم، اما به دلیل اینکه طرح ما طرح‌های تک بود و سطح آن نیز متفاوت است از طریق صندوق‌های واسط یعنی صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی تجهیزات پزشکی توانستیم از حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار شویم.
 
بومی سازی دستگاه در کمتر از یکسال با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی
صادقیان بیان کرد: کمک صندوق پژوهش وفناوری که واسط صندوق نوآوری وشکوفایی هستند حداقل پروسه کاری ما را ۵ سال جلو انداخت، ما توانستیم از ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات این صندوق استفاده کنیم، به لحاظ ارزش قیمتی این دستگاه، قیمت واحد معادل خارجی آن ۳ میلیارد تومان است و دستگاه ما الان نیز یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارد، مبلغ به لحاظ عددی، مبلغ زیادی نبود، ولی اینکه ما وارد این ورطه شدیم و در خصوص حمایت‌ها اطلاع رسانی شد بیشتر از مبلغ دریافتی ارزش داشته است.

وی در خصوص مدت زمان لازم برای بومی سازی این دستگاه گفت: کمتر از یک سال زمان برای بومی سازی این دستگاه لازم است البته بر روی این پروژه ۱۰ سال به صورت علمی کار شده است، اما به دلیل اینکه به لحاظ مالی و فنی پشتوانه نداشتم زمان بسیاری را سپری کرده، اما می‌توان گفت با توجه به آن عقبه علمی که وجود دارد در کمتر از یکسال با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی تولید مستقل آن را انجام دهیم.

این دستگاه در ابتدای سال ۹۹ در پاویون متشکل از ۵۰ شرکت دانش بنیان و فناور در نمایشگاه جهش تولید و دستاورد‌های مقابله با کرونا Corotech ۲۰۲۰ که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برپا شده بود؛ در معرض دید قرار گرفت.

منبع:ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->