کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده
سرخط خبرها

وزیر آموزش و پرورش: هیچ دانش‌آموزی در سال تحصیلی جدید از آموزش محروم نمی‌شود

  • کد خبر: ۳۷۵۷۰
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
  • ۱
وزیر آموزش و پرورش: هیچ دانش‌آموزی در سال تحصیلی جدید از آموزش محروم نمی‌شود
حاجی میرزایی گفت: برای سال تحصیلی آینده این اطمینان به خانواده‌ها داده می‌شود که هیچ دانش‌آموزی به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت و ابزار هوشمند ارتباطی مانند گوشی تلفن همراه و تبلت از آموزش محروم نمی‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، محسن حاجی میرزایی امروز - دوشنبه -  درباره شرایط و چگونگی آغاز سال تحصیلی جدید اظهار داشت: سال تحصیلی پیچیده‌ای در راه است، چرا که سالیان سال افراد به گونه‌ای دیگر سال تحصیلی را آغاز کرده اند درحالیکه در حال حاضر وارد فضای جدیدی شده ایم، در این فضا همه چیز جدید است و باید برای آن مهارت‌های لازم را کسب کرد.

حاجی میرزایی افزود: استراتژی ما برای شروع سال تحصیلی جدید این است که در مناطق کم جمعیت که می‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد، کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود، در واقع بخش مهمی از مناطق محروم که دسترسی به اینترنت ندارند، کلاس‌های درس به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از مدارس در مناطقی است که کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارد، افزود: همچنین ۱۰ هزار مدرسه وجود دارد که کمتر از۱۰ دانش‌آموز دارد، این مدارس می‌توانند به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش را حضوری ادامه دهند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی آینده در مناطق با تراکم جمعیت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار است که دانش آموزان در دو گروه یکی در روز‌های زوج و دیگری در روز‌های فرد در مدارس حاضر می‌شوند و در روز‌هایی که در منزل هستند از طریق فضای مجازی و تلویزیون محتوای دروس را پیگیری خواهند کرد.

حاجی میرزایی با اشاره به پوشش ۹۷ درصدی شبکه‌های تلویزیونی در بحث آموزش اعلام کرد که برنامه‌های آموزشی همه دروس از ۱۵ شهریور از تلویزیون هم پخش می‌شود و تمام تلاش ما این است که همه مناطق کشور پوشش آموزشی داده شود.

وی ادامه داد: اعلام شده که باید مدارس برای همه دانش آموزان طرح‌ها و اصول کار روشن داشته باشند، روش‌های مختلف مشخص شده و مدارس به نسبت وضعیت موظف هستند آموزش را به همه دانش‌آموزان ارائه کنند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: ۳ هزار مدرسه شبانه روزی در روستا‌ها وجود دارد که در واقع مدارس کوچکی هستند که به یک مرکز آموزشی تحت عنوان مدارس شبانه روزی فعالیت خواهند کرد و امکانات تحصیل و رفاهی را در اختیار دانش آموزان قرار خواهند داد تا گامی در جهت کاستن از محرومیت آموزشی باشد.

اختصاص ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از فعالیت خیرین

وزیر آموزش و پرورش در ادامه یادآورشد: طرح آجر به آجر یکی از بسته‌های تحولی آموزش و پرورش است که در سال جاری اجرا می‌شود، با این طرح به دنبال این هستیم که فرهنگ مدرسه سازی برای همه مردم ترویج داده شود.

وی افزود: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فقط با مبالغ هنگفت می‌توانند مدرسه ساز شوند، اما با این طرح امکانی فراهم شده تا هر کس با خرید یک آجر بتواند در این امر خدا پسندانه سهیم شود. اگر مشارکت عمومی در مدرسه سازی فراگیر شود، توجه مردم به مدرسه نیز معطوف می‌شود که این توجه برای آموزش و پرورش ارزشمند است.

حاجی میرازیی افزود: دولت هم در سال جاری پیش‌بینی کرده است که مبلغ ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از فعالیت خیرین اختصاص دهد، یعنی به همان میزان که خیرین برای مدرسه سازی بیاورند، دولت همان مبلغ خیرین را در مناطق شهری ۵۰درصد و در مناطق روستایی ۷۰ درصد اختصاص می‌دهد و مابقی توسط خیرین به منظور توسعه فضا‌های آموزشی اختصاص می‌یابد.
 

 رشد ۷ برابری بودجه مدرسه سازی در سه سال گذشته


حاجی میرزایی همچنین درباره فضا‌های آموزشی اظهار داشت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید بطور متوسط ۸ متر و ۳۰ سانتی متر به ازای هر دانش آموز فضای آموزشی وجود داشته باشد، الان بطور متوسط ۵متر و ۳۰ سانتی متر فضا به ازای دانش آموزان وجود دارد.

وی افزود: در ۱۰ استان هم کمتر این ۵ متر و ۳۰ سانتی متر به ازای هر دانش‌آموز فضای آموزشی وجود دارد که اولین استان سیستان و بلوچستان و دومین استان تهران است، یعنی از نظر محرومیت فضای آموزشی تهران هم موقعیت نامناسبی دارد، چرا که تحرک جمعیت در تهران زیاد است، برخی مناطق در استان این جمعیت بدلیل جابجایی ها، افزوده می‌شود و مطابق با آن تراکم جمعیت، مدرسه وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت در سه سال گذشته بودجه مدرسه سازی را ۷ برابر کرده است، گفت: کمک‌های خیرین نیز از ۸۰۰میلیون تومان تا ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعهد کار وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که مشارکت خیرین نیز تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

 حاجی میرزایی همچنین خاطرنشان کرد: به همان اندازه که در برخی از مناطق کشور مدرسه سازی مورد نیاز است، در برخی مناطق نیز مدرسه خالی وجود دارد، یعنی منطقه خالی از سکنه شده است و یا هنگام ساخت مدرسه مکان‌یابی مناسبی صورت نگرفته است، از این رو برای مکان‌یابی مدارس ۱۶ متغیر در نظر گرفته شده که اگر رعایت شود بیشترین پوشش تحصیلی در منطقه را خواهد داشت.

جهت‌گیری به سمت ساخت مجتمع آموزشی

وی ساخت مدارس کوچک را پرهزینه دانست و گفت: در مدارس کوچک با چند کلاس نمی‌توان تمام سرویس‌های لازم مانند کتابخانه، آزمایشگاه را داشت، اما اگر به سمت ساخت مجتمع آموزشی پیش بریم،  می‌توان تمام خدمات را به دانش‌آموزان ارائه کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: جهت گیری به سمت ساخت مجتمع‌های آموزشی از اهداف آموزش و پرورش است که از آن‌ها تحت عنوان حیات طیبه نام برده می‌شود. این مجمتع‌های آموزشی از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا آخر متوسطه دوم را شامل می‌شود.

حاجی میرزایی در ادامه درباره محرومیت‌های آموزشی استان سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان از استان‌های محروم از نظر آموزشی است، اما  از روزی که وارد وزارت‌آموزش و پرورش شدم، توجه ام به استان‌های محروم بوده است و تلاش شد که این استان‌ها در جهت نیروی انسانی،  فضای آموزشی و هم در جهت کیفیت آموزشی به حد متوسط کشوری برسند.

وی ادامه داد: کارگروه مشترکی بین ۹ دستگاه ملی کشور تشکیل شده که هدف آن رفع محرومیت از ۴ استانی است که بیشترین محرومیت و محدودیت در شاخص آموزشی دارند.

وزیر آموزش و پرورش در این زمینه افزود: در راستای محرومیت زدایی اموزشی مقرر شده است تا کودکان لازم التعلیمی که در مدارس شرکت نمی‌کنند، شناسایی و مورد حمایت واقع شوند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: دلیل حضور نیافتن کمتر از یک و نیم درصد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بدلیل نبود دسترس به مدارس عنوان شده است، و برخی دیگر نیز بدلیل بیماری، فقر و کودکان کار و سایر مسائل محرومیت‌های خانواد است که فرزندان آن‌ها‌ نمی‌توانند در کلاس‌های درس حاضر شوند.

به گفته حاجی میرزایی، رفع محرومیت آموزشی نیازمند این است که همه نهاد‌های حمایتی به میدان بیایند، خوشبختانه این توافق حاصل شده است، همچنین که قانون حمایت از حقوق کودکان هم الزاماتی را برای سازمان ثبت احوال مشخص کرده تا دانش آموزان محروم شناسایی شوند، در طی سال‌ها این نسبت کاهش می‌یابد و این یک واقعیتی است که باید به تدریج بر آن فائق شد.

 شبکه شاد یک رسانه است

حاجی میرزایی همچنین درباره شبکه شاد توضیح داد: شبکه آموزشی شاد یک پدیده تاثیرگذار و مهم است که به فاصله یک ماه حدود ۱۴ میلیون نفر به آن پیوستند، این مقدار عضویت و تعامل در هیچ شبکه مجازی داخلی تاکنون اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: شبکه شاد توانست ۶۵ درصد دانش‌آموزان را هم پوشش آموزشی دهد، شروع  کار شبکه شاد ساده و چیزی شبیه پیام رسان بود که به تدریج ابزار‌های مختلف نیز به آن وصل شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاد این امکان را مهیا کرده است که با ۷۰ هزار مدیر مدارس ابتدایی بواسطه تلفن همراه جلساتی را برگزار کرد، از این رو می‌توان گفت که شاد به یک رسانه تبدیل شده است.



منبع:ایرنا 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شیعه
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
1
متاسفانه اگر دانش اموزان به صورت حضوری درس نخوانن هم نسبت به درسشون بیسواد هم علاقه خود رو از دست میدهن در مورد تدریس مجازی متاسفانه به عینه میدیدم بچه ها هیچ علاقه ای به درس خواندن نشون نمیدن اگر در هر کلاسی ده نفر هم باشه باید حضوری باشه مجازی به درد نمیخوره الکی خوش نباشیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->