پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

چرا با آغاز سال تحصیلی قیمت موبایل افزایش یافت؟

  • کد خبر: ۴۲۰۹۸
  • ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
چرا با آغاز سال تحصیلی قیمت موبایل افزایش یافت؟
با افزایش تقاضا برای تلفن همراه هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی قیمت این کالا در مشهد بیش از ۲۵ درصد افزایش یافت.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ اگر ۲ هفته اخیر سری به بازار موبایل زده باشید، حتما متوجه افزایش قیمت عجیب آن در این مدت شده‌اید؛ افزایشی که به گفته بیشتر فعالان این صنف تقریبا بی‌سابقه بوده است و نمی‌توان آن را فقط به نوسانات نرخ ارز مربوط دانست. حالا دیگر گوشی تلفن همراه هم به یکی از لوازم موردنیاز برای تحصیل تبدیل شده است.
 
آغاز به کار مدارس و نیاز دانش‌آموزان به گوشی تلفن همراه یا تبلت برای استفاده از سامانه شاد به‌یک‌باره تقاضا برای این کالا را افزایش داده و از طرفی مشکلات تخصیص ارز و همچنین افزایش قیمت ارز نیمایی واردات آن را با مشکل مواجه کرده و همه این‌ها باعث افزایش قیمت گوشی تلفن همراه شده است. آن‌طورکه نماینده یکی از شرکت‌های واردکننده گوشی تلفن همراه به شهرآرا می‌گوید این افزایش قیمت طی چند روز بیش از ۲۵ درصد بوده است، درحالی‌که این میزان افزایش قیمت باید ظرف یک سال اتفاق می‌افتاد.
 
این نماینده که نمی‌خواهد نامی از او یا شرکتش برده شود به کمبود کالا در انبار‌های شرکت اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از یک ماه قبل ازطریق شرکت به اتاق اصناف کشور درباره احتمال وقوع مشکل در بازار با شروع سال تحصیلی هشدار داده بودیم و از بانک مرکزی هم خواستیم که برای سفارش‌های مربوط به گوشی‌های تلفن همراه پایین‌رده و میان‌رده ارز تخصیص دهد؛ چون نیاز جامعه با بازگشایی مدارس به این سمت خواهد رفت، اما به عنوان مثال اگر از بین ۱۰۰ ثبت سفارش ۲۰ مورد مربوط به گوشی‌های گران‌قیمت بود، تخصیص همه این گوشی‌ها آمد، اما متاسفانه درباره گوشی‌های با قیمت کمتر این‌طور نشد.
 
نتیجه این شده است که قیمت یک گوشی سامسونگ a۱۰s که هفته گذشته آن را بین ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تا ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می‌فروختیم، حالا به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی بیش از ۳۰ درصد گرانی. همچنین برخی از گوشی‌های با قیمت کمتر سامسونگ که حدود یک‌میلیون‌و ۵۰۰‌هزار تومان بود اکنون به بیشتر ۲ میلیون تومان رسیده است.

او تاکید می‌کند که طبق اطلاعاتی که دارد گمرک امام خمینی (ره) خالی شده و هیچ گوشی‌ای در آن نیست. همچنین موجودی برخی گوشی‌های با قیمت متوسط و پایین‌رده به صفر نزدیک می‌شود. وی می‌افزاید: به همین دلیل مسئولان هرچه سریع‌تر باید فکری برای تامین تقاضای بازار تلفن همراه کنند. هرچند که اگر همین امروز دست به کار شوند و برای آن ارز تخصیص بدهند تا ۱۵ روز آینده گوشی به بازار نمی‌رسد و این یعنی افزایش قیمت غیرواقعی این کالا در بازار و هنگام نیاز مردم به تامین آن.

مصاحبه پخش‌شده از رئیس اتحادیه صوت و تصویر در شبکه خبر هم صحبت‌های این فروشنده را تایید می‌کند. ابراهیم درستی در این مصاحبه می‌گوید: افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه در روز‌های اخیر به‌دلیل قیمتی است که مجمع واردکنندگان تلفن همراه گذاشته است. زمانی هم که این مجمع ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو را اعلام کرد با افزایش قیمت چشمگیری مواجه بودیم. اکنون با توجه به افزایش تقاضا به‌دلیل آغاز سال تحصیلی از بانک مرکزی می‌خواهیم که برای این کالا ارز تخصیص دهد. همچنین نهاد‌هایی مثل گمرک، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی باید درباره گرانی گوشی تلفن همراه پاسخ‌گو باشند.


گرانی بازار تعمیرات، سرگردانی مردم

گزارش ما به اینجا ختم نمی‌شود. در ماه‌های اخیر شهرآرا در ۳ گزارش جداگانه به بررسی وضعیت بازار تلفن همراه پرداخته است. این‌بار برای بررسی وضعیت بازار تعمیرات گوشی تلفن همراه هم‌زمان با بازگشایی مدارس و افزایش قیمت‌ها به خیابان مدرس رفتیم. مسئول یکی از تعمیرگاه‌های بزرگ این خیابان که در طبقه همکف یک مجتمع قرار دارد، می‌گوید: قیمت قطعات گران شده است؛ مثلا یک گوشی که سال گذشته یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده حالا قیمت ال‌سی‌دی آن به همین حدود‌ها رسیده است.
 
شاید افزایش قیمت‌ها باعث شده که مردم به‌سمت تعمیرات آمده‌اند، اما این برای همه مدل گوشی صدق نمی‌کند. کسی که گوشی با مدل پایین دارد، ترجیح می‌دهد به‌جای هزینه زیاد برای تعمیر، یک گوشی پایین‌رده، اما نو بخرد. البته در این ۲ هفته قیمت‌ها سر به فلک کشیده است و مردم سرگردان هستند. این روز‌ها مراجعات زیادی برای نصب نرم‌افزار شاد داشتیم، اما باید اندروید گوشی بالاتر از ۴.۴ باشد؛ برای همین گوشی‌های قدیمی جواب نمی‌دهد.

آقای مظفری، مسئول یکی از مغازه‌های دیگر این مجتمع، که علاوه بر تعمیرات در کار خرید و فروش گوشی دست دوم نیز هست، می‌گوید: تا ۲ ماه قبل خرید و فروش گوشی دست دوم رونق بهتری داشت، اما با توجه‌به گرانی‌های پیش‌آمده مردم کمتر گوشی همراه خود را می‌فروشند. درباره تعمیرات هم قطعات بسیار گران و بعضی از آن‌ها کمیاب شده است. شاید بتوان گفت بازار تعمیرات کمی بهتر شده، اما چشمگیر نبوده است. مردم حتی برای تعمیرات جزئی هم کمتر مراجعه می‌کنند و سعی دارند هرطور شده با همان گوشی که خرابی جزئی دارد، کارشان را راه بیندازند.

آقای آتشپاد هم که در همین خیابان به کار تعمیرات گوشی تلفن همراه مشغول است، می‌گوید: اکنون بازار گوشی‌های پایین‌رده داغ‌تر است. وقتی کسی مجبور باشد یک میلیون تومان برای تعمیر یک گوشی قدیمی و خارج از رده بپردازد همان را با کمی هزینه بیشتر یک گوشی نو می‌خرد. البته برخی از این گوشی‌ها هم با توجه‌به مشکلات سخت‌افزاری جواب‌گوی استفاده مدام نیست و زود با مشکل مواجه می‌شود.


واردکننده‌ها در صف تخصیص ارز

افشین اکبری، رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد، به ایسنا گفته است که خرید‌ها در سامانه نیما افزایش پیدا کرده و ثبت سفارش‌ها هم به‌طور آزاد انجام می‌شود. از یکی‌دو هفته گذشته، ارز در سامانه نیما به‌سختی پیدا می‌شود و قیمت آن نیز بیشتر از ارز بازار آزاد شده است. ارز نیمایی همیشه ۱۰ تا ۱۵درصد از ارز آزاد ارزان‌تر بود، اما به‌دلیل افزایش تقاضا قیمت ارز نیمایی از ارز آزاد بیشتر است؛ به همین دلیل تایید ثبت سفارش با تاخیر ۵۰روزه انجام می‌شود و واردکننده‌ها باید در نوبت بمانند. این موضوع باعث شده است واردکنندگان تمایل داشته باشند که در حد مجاز خود سود دریافت کنند. واردکننده تا ۱۵درصد مجاز به دریافت سود است. پیش از این معمولا یک تا ۲درصد سود محاسبه می‌شد، اما حالاسود ۴ تا ۵درصد است.

بررسی قیمت‌های موبایل و گفتگو با فعالان این صنف نشان می‌دهد با افزایش تقاضا برای گوشی تلفن همراه که در این روز‌ها به یکی از کالا‌های اساسی سبد خانوار تبدیل شده و همچنین مشکلات به‌وجودآمده در تخصیص ارز، این کالا برای چندمین بار شاهد جهش قیمت و نرخ‌های غیرواقعی است. ازطرفی افزایش قیمت قطعات و به‌دنبال آن، هزینه تعمیرات، مردم به‌ویژه دهک‌های پایین جامعه را تحت فشار قرار داده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->