آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بورس درگیر با صف‌‌های فروش و زنگ خطر برای نقدشوندگی سهام

  • کد خبر: ۴۲۰۹۹
  • ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
  • ۱
بورس درگیر با صف‌‌های فروش و زنگ خطر برای نقدشوندگی سهام
اتفاقی را که دیروز ۱۷ شهریور ۹۹ در بورس رخ داد، می‌توان با جمله «زنگ خطر برای نقدشوندگی سهام» تعبیر کرد.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ اتفاقی را که دیروز ۱۷ شهریور ۹۹ در بورس رخ داد می‌توان با جمله «زنگ خطر برای نقدشوندگی سهام» تعبیر کرد. دیروز ارزش معاملات در بازار سرمایه به کمتر از ۷۰۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و این یعنی زنگ خطر نقدشوندگی در بورس به صدا درآمده است.

روند معاملات دیروز تحت تأثیر هیجان بود و درواقع نمی‌توان خبر مهم و منفی برای اتفاق دیروز پیدا کرد. جو حاکم بر معاملات بازار سرمایه در روز گذشته، مصداق کلمه «ریزش» بود. اگر تا دیروز تحلیلگران و کارشناسان در توصیف سقوط شاخص بورس از کلمه «اصلاح» استفاده می‌کردند، دیگر وقت آن رسیده است که کلمه «ریزش» را برای نقشه سرتاسر قرمز بورس به کار ببرند.

در جریان معاملات دیروز در بازار سرمایه، شاخص کل بورس با ریزش ۴۰ هزار و ۵۷۰ پله‌ای معادل ۲/۴۶ درصد ریزش را تجربه کرد و به سطح یک‌میلیون و ۶۰۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزش ۴۹۴۸ واحدی معادل ۱/۱۲ درصد نزول کرد و به سطح ۴۳۶ هزار واحد رسید.

ریزش شدید در نماد‌های بزرگ بورسی و زیاد بودن حجم معاملات در این نماد‌ها باعث شد شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن ریزش بیشتری را تجربه کند. درواقع بیشتر بودن حجم معاملات از حجم مبنا در نماد‌های بزرگ بورس باعث شد شاخص کل بورس، ریزش بیشتری را نسبت به شاخص هم‌وزن تجربه کند. شاخص بازار فرابوس نیز دیروز ریزش ۳۶۵ واحدی را تجربه کرد و معادل ۲/۱۰ درصد سقوط کرد و به سطح ۱۶ هزار و ۹۷۳ واحد رسید.

اما زنگ خطر درباره معاملات دیروز در بازار سرمایه نه به‌دلیل ریزش نماد‌ها و سقوط شاخص‌ها بلکه به خاطر کاهش معنادار ارزش معاملات به صدا درآمد. درحالی‌که در سال جدید اغلب روز‌ها میزان ارزش معاملات در بازار سرمایه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، دیروز ارزش معاملات در ۲ بازار بورس و فرابورس تنها ۶۳۶۷ میلیارد تومان بود و این به معنای زنگ خطر نقدشوندگی در بازار سرمایه است و می‌تواند بدترین سیگنال برای این بازار باشد؛ اتفاقی که در ریزش متوالی شاخص کل در هفته‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.
در جریان معاملات دیروز در بازار سرمایه تنها ۷۲ نماد در قیمت‌های مثبت معامله شدند. این در حالی بود که جریان معاملات در ۵۴۳ نماد در قیمت‌های منفی و بیشتر در صف فروش دنبال شد.

اتفاق دیروز در معاملات بورس آن‌قدر نگران‌کننده بود که ساکنان ساختمان بهارستان را نیز به واکنش واداشت. دراین‌باره سیدکاظم موسوی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگویی بیان کرد: به‌دلیل ریزش‌های اخیر بازار سرمایه، فردا (امروز) حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس را برای پاسخ‌گویی به مجلس احضار می‌کنیم.
وی افزود: امیدوارم ایشان پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به نمایندگان بدهند. مردم فعلا به سرمایه‌گذاری‌هایی که تا الان در بورس انجام می‌دادند، ادامه ندهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
1
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
0
دلیل الکی هیجان وقتی سهامداری حد ضرر دارد و می بیند سرمایه اولیه در حال پودر شدن است دیگر چه هیجانی دارد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->